Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?

Sv: Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?

Plåtslagaren t ex.

Måste dock varna att det blir väldigt dålig ljudmiljö för hästen i släpet, har bara sett den lösningen en gång (förstärkning längst bak vid lämmen, trägolv under), jag hade inte satt in någon häst i det släpet.

fan då. . .
Men med matta mellan borde väl ljudet bli lägre?

Det är bra det här med buke, erfarenheter och kunskaper om saker man aldrig tänkt på kommer fram så man själv slipper göra stora misstag.

Vi hade tänkt lägga durk från bakkant fram till där vagnen börjar minska på sidorna, utmed hela ståytan för hästen alltså.

Mattan mildrar inte ljudet tillräckligt för att jag ska ha häst där.

Ska du lägga in plåt i den utstäckningen får den vara väldigt tunn om du inte ska ta upp all lastvikt.

Mattan mildrar inte ljudet tillräckligt för att jag ska ha häst där.

Ska du lägga in plåt i den utstäckningen får den vara väldigt tunn om du inte ska ta upp all lastvikt.

Nej inte plåt. Aluminiumdurk ;)

edit. var det aluminiumdurk eller gallerdurk din bekant hade lagt in som skramlade?

Alu, enligt uppgift. Vi kollade inte utan lyssnade bara när vi körde en kort bit (orkade inte lyfta på mattan och greja). Helt otrolig ljudnivå.

KL

när nu diskussionen alu golvs hållbarhet jmf med plyfa osv pågår:
finns det några registrerade case där hästar faktiskt gått igenom alu golv av de anledningar som diskuteras här?

jag har aldrig hört om ett enda, däremot flertalet med plyfa golv. så jag är nyfiken om det finns några egentliga belägg för rädslan eller om den mest är uppspeedad så som det kan bli ibland när ordet får flyga runt bygden några varv.

KL

när nu diskussionen alu golvs hållbarhet jmf med plyfa osv pågår:
finns det några registrerade case där hästar faktiskt gått igenom alu golv av de anledningar som diskuteras här?

jag har aldrig hört om ett enda, däremot flertalet med plyfa golv. så jag är nyfiken om det finns några egentliga belägg för rädslan eller om den mest är uppspeedad så som det kan bli ibland när ordet får flyga runt bygden några varv.

Pratade m en återförsäljare från BOJ när jag var i Falsterbo ni i år och då frågade jag om de visste om fall där hästar gått igenom deras alugolv och hon förnekade att det hänt. Om det är sant vet jag inte men som hon uttryckte det så hade det sannolikt slagits upp stort av konkurrenter med plyfa-golv om så vore fallet.

Ja det var lite det jag var ute och fiskade efter, jag har nämligen aldrig hört eller läst en enda rapport, alla som rapporterats har varit gamla unkna transporter med plyfagolv. För mig blirdet då lite ironiskt att man argumenterar att plyfagolvet är så lätt att kolla själv osv, uppenbarligen gör inte folk det, så att det är lätt tekniskt sett verkar vara orelevant, det är ändå där olyckorna tycks ske.

De billigare släpen med alugolv har ju inte funnits på marknaden så himla länge, vänta till de får 10+ år på nacken, då vill jag nog tro att vi kommer att få en och annan materialbristning.

Fast det är ju fortfarande bara teorier, om det de facto inte inträffat. Nånstans har jag faktiskt lite svårt att tro att "de billiga amatörmärkena" är så amatörmässiga att de sparar in på en sån grej och figurerar att "ok, vi ruckar på vilken typ av skruv vi använder och sen får det gå som det går om 10 år". Jag tror liksom inte att det är det som är anledningen att de är billigare i pris - faktiskt.

förstå mig rätt, självklart är det viktigt att ta såna här saker i beräkning när man investerar i något så dyrt, och viktigt som en transport. Men det får heller inte gå iväg åt det bisarrt extrema, med såna här antaganden, att tillverkaren skiter i en sån kvalitet eller helt enkelt inte vet vad de pysslar med. särskilt som sagt med tanke på hur många hästar som de FACTO går igenom plyfagolv, trots att de är "så buslätta att kolla".

jag vet inget trailermärke som någonstans genom historien, lyckats med ett sånt fabrikations fel. Känns liksom lite som att man verkligen borde ha hål i skallen, om man är tillverkare av ett släp och bygger det på ett sätt som kommer gå käpprätt åt helvete. Blir i princip ekvivalent med att skriva under sin egen dödsdom, karriärs mässigt, och därför tycker jag hysterin runt ämnet är lite långsökt faktiskt. Men som sagt - kritiskt tänkande är bra, men det får inte gå till överdrift heller, om det bara är baserat på ej professionella baserade fakta, utan bara vanlig lekmanna antaganden.

Senast ändrad:

Tja, vi låg och kröp och kunde utesluta en hel del märken just p g a material och passningsfel. Så det är inte alls lösa antaganden, det är nog mer tur att det inte händer mer.

Jobbar du alltså inom branschen och är insatt i byggnad och konstruktion i detta ämne?

Pratade m en återförsäljare från BOJ när jag var i Falsterbo ni i år och då frågade jag om de visste om fall där hästar gått igenom deras alugolv och hon förnekade att det hänt. Om det är sant vet jag inte men som hon uttryckte det så hade det sannolikt slagits upp stort av konkurrenter med plyfa-golv om så vore fallet.

Det har hänt att de gått igenom alu-golv.
'Det pratas inte om det i den utsträckningen, det har hänt och kommer att hända att hästar går igenom plyfa golv.
'Men man kan aldrig jämföra alu och plyfa än då alu golvet inte är lika gammalt och funnits lika länge än.
Vänta tills alu golven blir minst 10 - 15 år gamla.

Fast det är ju fortfarande bara teorier, om det de facto inte inträffat. Nånstans har jag faktiskt lite svårt att tro att "de billiga amatörmärkena" är så amatörmässiga att de sparar in på en sån grej och figurerar att "ok, vi ruckar på vilken typ av skruv vi använder och sen får det gå som det går om 10 år". Jag tror liksom inte att det är det som är anledningen att de är billigare i pris - faktiskt.

förstå mig rätt, självklart är det viktigt att ta såna här saker i beräkning när man investerar i något så dyrt, och viktigt som en transport. Men det får heller inte gå iväg åt det bisarrt extrema, med såna här antaganden, att tillverkaren skiter i en sån kvalitet eller helt enkelt inte vet vad de pysslar med. särskilt som sagt med tanke på hur många hästar som de FACTO går igenom plyfagolv, trots att de är "så buslätta att kolla".

jag vet inget trailermärke som någonstans genom historien, lyckats med ett sånt fabrikations fel. Känns liksom lite som att man verkligen borde ha hål i skallen, om man är tillverkare av ett släp och bygger det på ett sätt som kommer gå käpprätt åt helvete. Blir i princip ekvivalent med att skriva under sin egen dödsdom, karriärs mässigt, och därför tycker jag hysterin runt ämnet är lite långsökt faktiskt. Men som sagt - kritiskt tänkande är bra, men det får inte gå till överdrift heller, om det bara är baserat på ej professionella baserade fakta, utan bara vanlig lekmanna antaganden.

Ett minus mede alugolv är folks starka tilltro till ett släp med alugolv, dedt kommer att hålla i all evighet jag behöver aldrig göra något alls på ett släp m,ed alugolv, folk rwesonerar som så att bara för att det är ett alugolv så skiter jag i att underhålla släpet och golvet det är alu golv och håller i all evighet, FEL FEL FEL säger jag.

Har sett släp som varit runt 10 år med alugolv som jag på inga som helst villkor hadce satt in ett stort fullblod eller halvblod som är lite halvvild.

Har frågat tillveraker av släp vilken klassifeciring alu plåten har, får bara till svar att den är urinbeständig och att det är hemligt. Hemligt in my ass det måste finnas en klassifeciring på plåten.
Ligger alugolvet och skaver mot ramen så kommer den väldigt snabbt i kontakt med den galvade ramen och poff så med en gång startar en reaktion som vittrar sönder aluminiumet.

Har sett på mängder av transporter med alugolv hur golvet bågnar under transporten, det betyder att det är för tunn aluminium som används.

Vad gäller billigare märken av släp på marknaden så är kvaliten över lag sämre på dessa släp, finns ingen diskussion om detta, därav prisskillnaden, vad sparar de först in på, jo det som inte syns.

För att slippa obehagliga överraskningar på släp vad gäller golv så kan jag efterlysa att bilprovningen i hela landet skall bli bättre på att kolla golven vid besiktning.

Finns idag bättre alternativ till golv i transporter, aluminium är ett material som är väldigt mjukt och skört i sig självt.
Aluminium har under belastning förmågan att kavla ut sig själv och bli större, plåten töjer sig.
Uppe i norrland kanske alugolv är bra men sett till den salta luften som finns i synnerhet på västkusten så måste aluminiumet ha en viss klassning för att hålla.

Som gammal svetsare och lastbilsmekaniker så kommer det aldrig ett släp i våra ägor med alugolv.

Senast ändrad:

Behövs väl inte att man jobbar i branschen? Ögon i huvudet och hyfsat påläst räcker långt, särskilt när man ser hur de hafsat ihop vissa släp. Ritningen ser säkert bra ut, men praktiken...

Som gammal svetsare och lastbilsmekaniker så kommer det aldrig ett släp i våra ägor med alugolv.

Lustigt vad olika synsätt man kan ha.
Min sambo som har jobbat med aluminium i 20 år säger precis tvärtom.

I alla fall, om någon undrar hur det gått kan jag säga att det blev ett släp med alu-golv och kombiramp. :)

I alla fall, om någon undrar hur det gått kan jag säga att det blev ett släp med alu-golv och kombiramp. :)

Grattis! Ett mycket bra val! :)

Då vet han också om att det krävs en klassifecering av aluminiumet också.
Ända tills jag får reda på detta kommer jag att vara motståndare till detta.
Man kan jobba med aluminium på olika sätt, jag jobbade på smidesverkstad och såg alu på lastbilar och även på båtar i alla möjliga miljöer ute.
Mina erfarenheter är det jag lärt mig genom åren.
Problemet med alu golv är att du ALDRIG ser när det börjar bli dåligt.

Har sett hur det kan se ut på olika släp med alugolv som har några år på nacken.

Aluminiumgolv är inte heller helt underhållsfria.

Det är fritt upp till var och en att välja vilka risker man tar så länge man håller sig inom lagar och regler. Men det är ju bra att veta VILKA risker man tar.

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: vallhund
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 729
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 828
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka