Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?

Sv: Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?

Det har hänt att de gått igenom alu-golv.
'Det pratas inte om det i den utsträckningen, det har hänt och kommer att hända att hästar går igenom plyfa golv.
'Men man kan aldrig jämföra alu och plyfa än då alu golvet inte är lika gammalt och funnits lika länge än.
Vänta tills alu golven blir minst 10 - 15 år gamla.

Har det hänt att hästar gått igenom Boj´s aluminiumgolv, för det var just det min fråga till säljaren gällde.

Och boj har ju haft alugolv sen, är det 70, eller 80-talet, betydligt längre än vissa släpmärken funnits på marknaden ens.

Har det hänt att hästar gått igenom Boj´s aluminiumgolv, för det var just det min fråga till säljaren gällde.

Och boj har ju haft alugolv sen, är det 70, eller 80-talet, betydligt längre än vissa släpmärken funnits på marknaden ens.

Förlåt, då missförstod jag det, trodde du menade överlag och alla märken.
Sorry.

Men jag förstår inte hur det kan bli det om det är ordentligt fastskruvat med det undre golvet. Inte skruvat bara i kanter alltså, utan överallt.

Det är väl inte ett dugg konstigt? Metallen är stum, medan plyfan rör sig. Det blir rörelser i hela släpet, och det ger ljudeffekter. Också ljuden underifrån släpet förstoras via metallen. Tänk dig då hästens egna ljud när den trampar om etc.

Försök hitta någon som gjort detta (vi har det på ett släp som inte är för hästtransport, och det låter t o m utanför släpet när det kommer rullande). Jag tror du avskriver idéen efter det.

Håller med dig Lovis i det mesta du säger, det låter väldigt mycket om ett släp med alugolv och en häst som stampar och lever rövare. Allt grus som skvätter upp undertill låter en del med.

Nu är det ju inte ett rent alugolv utan aludurk på ett plyfagolv, vilket jag har sett och på det högsta ogillar.

Till att börja med, tror du på fullaste allvar att en Säljare för det märket du frågar om någonsin skulle berätta att det hänt att hästar gått igenom deras golv?
Det är ju liksom en extremt vital del på släpet som bara inte får gå sönder.
Vare sig säljaren vet det eller ej så tror jag inte de skulle berätta det, hur många släp tror du att de skulle sälja då?
Även om det bara har hänt 1 gång men de har sålt 143415651 släp senaste året så sätter det griller i huvudet på folk, har det hänt en gång så kan det ju hända igen! Och jag tror ingen hästägare är villig att chansa på det då.

Boj har säkert jättebra aluminiumgolv överlag.
Men jag vet en som haft nyare Bojsläp (vet inte exakt årsmodell men från 2000-talet iaf) med alugolv vars häst gått igenom det och hon har skött och förvarat sitt släp enligt konstens alla regler.

Aluminium i all ära, ett jättebra material på rätt ställe med rätt legering.
MEN det finns inget gott som inte har något ont med sig, du kan inte se när det är pågång att gå sönder, och det är ett MJUKT material.

Ett plyfagolv kan man relativt enkelt se om det börjar bli dåligt, men det krävs ju såklart att man bemödar sig med att lyfta ur gummimattan regelbundet och kolla golvet både inifrån och undertill.

Jag jobbar med lastbilar, och trots att vi håller på med mååånga kubik vatten och kemikalier i våra skåp så har vi helt gått tillbaka till plyfa golvena nu istället för aluminium för det är för dyrt när våra grejer går igenom golvet och det kan dessutom bli en miljökatastrof om det händer på fel ställe pga vi inte kan se när det börjar bli dåligt.

Någon frågade hur länge ett aluminiumgolv håller. Min ÅF av hästsläp säger att alu golvena håller ungefär dubbelt sålänge som ett plyfa golv. Alu golvet är ungefär dubbelt så dyrt som ett plyfa så i slutändan blir det ändå samma pris om du behåller släpet länge.

Vilket trams att inte kunna berätta legeringen på alu golvet!
Är ju knappast någon hemlig häxbrygd som ingen annan bör få veta, om jag inte skulle få veta det så skulle jag inte heller köpa ett släp med alu golv.

Till att börja med, tror du på fullaste allvar att en Säljare för det märket du frågar om någonsin skulle berätta att det hänt att hästar gått igenom deras golv?
Vare sig säljaren vet det eller ej så tror jag inte de skulle berätta det, hur många släp tror du att de skulle sälja då?
Även om det bara har hänt 1 gång men de har sålt 143415651 släp senaste året så sätter det griller i huvudet på folk, har det hänt en gång så kan det ju hända igen! Och jag tror ingen hästägare är villig att chansa på det då.

Men jag vet en som haft nyare Bojsläp (vet inte exakt årsmodell men från 2000-talet iaf) med alugolv vars häst gått igenom det och hon har skött och förvarat sitt släp enligt konstens alla regler.

MEN det finns inget gott som inte har något ont med sig, du kan inte se när det är pågång att gå sönder, och det är ett MJUKT material.

Ett plyfagolv kan man relativt enkelt se om det börjar bli dåligt, men det krävs ju såklart att man bemödar sig med att lyfta ur gummimattan regelbundet och kolla golvet både inifrån och undertill.

Jag jobbar med lastbilar, och trots att vi håller på med mååånga kubik vatten och kemikalier i våra skåp så har vi helt gått tillbaka till plyfa golvena nu istället för aluminium för det är för dyrt när våra grejer går igenom golvet och det kan dessutom bli en miljökatastrof om det händer på fel ställe pga vi inte kan se när det börjar bli dåligt.

Någon frågade hur länge ett aluminiumgolv håller. Min ÅF av hästsläp säger att alu golvena håller ungefär dubbelt sålänge som ett plyfa golv. Alu golvet är ungefär dubbelt så dyrt som ett plyfa så i slutändan blir det ändå samma pris om du behåller släpet länge.

Är ju knappast någon hemlig häxbrygd som ingen annan bör få veta, om jag inte skulle få veta det så skulle jag inte heller köpa ett släp med alu golv.

En själsfrände som tycker likadant, vi ser på det på samma sätt.
Tack:)

Om du läser inlägget där jag skriver vad återförsäljaren sa så står där följande:

Pratade m en återförsäljare från BOJ när jag var i Falsterbo ni i år och då frågade jag om de visste om fall där hästar gått igenom deras alugolv och hon förnekade att det hänt. Om det är sant vet jag inte men som hon uttryckte det så hade det sannolikt slagits upp stort av konkurrenter med plyfa-golv om så vore fallet.

Tycker faktiskt att det är konstigt att det INTE slagits upp stort i tex Ridsport att en häst gått igenom ett BOJ-golv i ett släp som bara var några år gammalt. Precis som det slogs upp stort när en häst snittade upp sig på alu-profilerna på ett Henra-släp.

FÖ tycker jag att Thules nya golv verkar intressanta, likaså golven i Mustang som är glasfiberbelagda.

Tycker faktiskt att det är konstigt att det INTE slagits upp stort i tex Ridsport att en häst gått igenom ett BOJ-golv i ett släp som bara var några år gammalt. Precis som det slogs upp stort när en häst snittade upp sig på alu-profilerna på ett Henra-släp.

Varför är det så konstigt att det inte kommit ut för?
Boj vill ju knappast att det kommer ut i tidningen, väldigt dålig reklam liksom.
Vad tror du man gör för att försöka ta sig så helskinnad som möjligt ur en sån situation som skulle kunna bli förödande för företaget?

Jo man försöker köpa sig från problemen, som oftast fungerar om man ger rätt pris.

Nu blev skadorna på hästen inte förödande utan faktiskt ganska lindriga om man tänker på vad som skulle kunna hända och min kära vän är människa och förstår att saker alltid kan hända även välkända kvalitets leverantörers produkter och hon fick ett himla bra bud och antog det med förbehåll att det INTE skulle komma ut i pressen utan det skulle ligga lågt med det.

Men om hennes häst hade gjort illa sig mer tror jag faktiskt inte att det gått att köpa henne tyst...

Så jag är inte så förvånad att det inte hörts/synts något i tidningarna.

Varför är det så konstigt att det inte kommit ut för?
Boj vill ju knappast att det kommer ut i tidningen, väldigt dålig reklam liksom.
Vad tror du man gör för att försöka ta sig så helskinnad som möjligt ur en sån situation som skulle kunna bli förödande för företaget?

Jo man försöker köpa sig från problemen, som oftast fungerar om man ger rätt pris.

Nu blev skadorna på hästen inte förödande utan faktiskt ganska lindriga om man tänker på vad som skulle kunna hända och min kära vän är människa och förstår att saker alltid kan hända även välkända kvalitets leverantörers produkter och hon fick ett himla bra bud och antog det med förbehåll att det INTE skulle komma ut i pressen utan det skulle ligga lågt med det.

Men om hennes häst hade gjort illa sig mer tror jag faktiskt inte att det gått att köpa henne tyst...

Så jag är inte så förvånad att det inte hörts/synts något i tidningarna.

Ok. Då vet vi att:

1. Minst en häst gått igenom ett alu-glv från Boj INOM garantitiden.

2. Det ansågs vara fabrikationsfel.

3. Boj mutade sig ur situationen och var på så sätt "smartare" än Henra.

4. Din vän tyckte uppenbarligen inte att det var så farligt tots allt och tolkade det som just ett fabrikationsfel. Dessutom låg hon inte helt lågt om det ändå utan berättade om det för en vän som inte hade blivit mutad av Boj och därmed inte har samma intressa av att hålla tyst om saken...

menar du på fullt allvar, att när hästen gick igenom golvet på BOJ trailern, så blev det inga rubriker om det rent spontant som det i regel blir när en sån olycka händer i trafiken, utan BOJ kontaktades i tysthet i första hand, och fick chansen att köpa sig fria för att inte hamna i media?

hm.

menar du på fullt allvar, att när hästen gick igenom golvet på BOJ trailern, så blev det inga rubriker om det rent spontant som det i regel blir när en sån olycka händer i trafiken, utan BOJ kontaktades i tysthet i första hand, och fick chansen att köpa sig fria för att inte hamna i media?

hm.

Tja med tanke på att det hände hemma på stallplan med stillastående transport vid lastning så kan det väl knappast kallas för trafikolycka.

Inte så att man ringer till polisen för det direkt.

Som tur är stod/står hästen uppstallad i ett stall vars stallägare har sin veterinärklinik 30m från de inackorderades stall så hästen behövde inte köras till klinik heller.

Vem hade du hört av dig till det första du gör vid en sån här händelse om inte ÅF och tillverkare?
Vad ska Expressen/Aftonbladet göra åt saken liksom?

Blev ju som sagt inga större skador på hästen ifråga heller.

Förövrigt har min vän inte berättat det för mig, jag har varit med själv vid alla tillfällen. Både när hästen gick igenom golvet och när ÅF och Tillverkare kontaktades och fick se skadan i transporten. Så hon har inte gjort ett dyft fel :)

Tja med tanke på att det hände hemma på stallplan med stillastående transport vid lastning så kan det väl knappast kallas för trafikolycka.

Inte så att man ringer till polisen för det direkt.

Som tur är stod/står hästen uppstallad i ett stall vars stallägare har sin veterinärklinik 30m från de inackorderades stall så hästen behövde inte köras till klinik heller.

Vem hade du hört av dig till det första du gör vid en sån här händelse om inte ÅF och tillverkare?
Vad ska Expressen/Aftonbladet göra åt saken liksom?

Blev ju som sagt inga större skador på hästen ifråga heller.

Förövrigt har min vän inte berättat det för mig, jag har varit med själv vid alla tillfällen. Både när hästen gick igenom golvet och när ÅF och Tillverkare kontaktades och fick se skadan i transporten. Så hon har inte gjort ett dyft fel :)

Medias uppgift är ju att sprida information till massorna så att gå till tidningen är väl inte helt långsökt om man upplever att det är problem med en produkt, framförallt en produkt där det kan få ödestigra konsekvenser om den inte fungerar.

Eftersom DU väljer att inte gå ut i media med det så antar jag att du anser att BOJ:s golv är bra och pålitliga.

Och vän av ordningen undrar ju vad det var som skedde. Hov rakt igenom golvet, eller vad?

Må så vara men det skulle ändå inte hjälpa oss så då såg vi ingen anledning att kontakta media för det, vi har/hade annat att göra.

Jag säger inte att Boj är varken bättre eller sämre än någon annan tillverkare, jag tycker att de har fina och bra vagnar överlag.
Jag är bara skeptisk till aluminiumgolvet och det gäller alla tillverkare med alu golv alltså inte bara Boj.
Sen får man inte glömma att alla tillverkare har måndags ex vare sig det gäller hästtransporter, bilar, sadlar, motorcyklar eller ja vad det nu må vara.

Det som hände med golvet var att det "vek" sig när hästen var nästan halvägs inne. Alltså i den bakre delen av golvet på vänster sida.

Jag vet inte vad det berodde på, om det antingen var för tunn och mjuk "plåt" (fel legering?) som börjat ge med sig utan att det syntes så den töjde sig och vek sig eller om aluminiumet hade börjat oxidera/rosta så att det blev mjukt av den anledningen eller vad det nu kan tänkas vara.
Jag har inte forskat i anledningen till händelsen.

Det hände iaf men blev som sagt ingen större skada på hästen då ekipaget stod stilla och hästen hade höga välsittande transportskydd som fick provas ordentligt, hästen blev visserligen rädd men är som tur är en stabil häst med bra psyke som trots händelsen ändå fortfarande är relativt lättlastad.

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: vallhund
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 729
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 828
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka