Sv: Kombiramp och aluminiumgolv -behövs det?
Har det hänt att hästar gått igenom Boj´s aluminiumgolv, för det var just det min fråga till säljaren gällde.
Och boj har ju haft alugolv sen, är det 70, eller 80-talet, betydligt längre än vissa släpmärken funnits på marknaden ens.
Till att börja med, tror du på fullaste allvar att en Säljare för det märket du frågar om någonsin skulle berätta att det hänt att hästar gått igenom deras golv?
Det är ju liksom en extremt vital del på släpet som bara inte får gå sönder.
Vare sig säljaren vet det eller ej så tror jag inte de skulle berätta det, hur många släp tror du att de skulle sälja då?
Även om det bara har hänt 1 gång men de har sålt 143415651 släp senaste året så sätter det griller i huvudet på folk, har det hänt en gång så kan det ju hända igen! Och jag tror ingen hästägare är villig att chansa på det då.
Boj har säkert jättebra aluminiumgolv överlag.
Men jag vet en som haft nyare Bojsläp (vet inte exakt årsmodell men från 2000-talet iaf) med alugolv vars häst gått igenom det och hon har skött och förvarat sitt släp enligt konstens alla regler.
Aluminium i all ära, ett jättebra material på rätt ställe med rätt legering.
MEN det finns inget gott som inte har något ont med sig, du kan inte se när det är pågång att gå sönder, och det är ett MJUKT material.
Ett plyfagolv kan man relativt enkelt se om det börjar bli dåligt, men det krävs ju såklart att man bemödar sig med att lyfta ur gummimattan regelbundet och kolla golvet både inifrån och undertill.
Jag jobbar med lastbilar, och trots att vi håller på med mååånga kubik vatten och kemikalier i våra skåp så har vi helt gått tillbaka till plyfa golvena nu istället för aluminium för det är för dyrt när våra grejer går igenom golvet och det kan dessutom bli en miljökatastrof om det händer på fel ställe pga vi inte kan se när det börjar bli dåligt.
Någon frågade hur länge ett aluminiumgolv håller. Min ÅF av hästsläp säger att alu golvena håller ungefär dubbelt sålänge som ett plyfa golv. Alu golvet är ungefär dubbelt så dyrt som ett plyfa så i slutändan blir det ändå samma pris om du behåller släpet länge.
Vilket trams att inte kunna berätta legeringen på alu golvet!
Är ju knappast någon hemlig häxbrygd som ingen annan bör få veta, om jag inte skulle få veta det så skulle jag inte heller köpa ett släp med alu golv.