Komma tillbaka med leksak

Känner att jag ska lägga till här - mest som en passus :) - att jag inte har något egentligt problem med en hund med mycket ägande. För mig är det viktigt att belöningar fungerar, att de skapar en känsla av glädje hos hunden, och om det innebär att han kutar iväg och drar ett ärevarv eller åtta så ser jag ingen anledning att ta det ur honom. Däremot vill jag gärna ha fler alternativ, men jag tenderar att tänka på det som x+y snarare än x istället för y.

Det här är inte riktat mot TS, var och en har sina mål utefter sin situation, men jag vet att en del som läser här går kurs för mig så jag vill vara tydlig med att jag inte ser det som något fel i sig att hunden sticker med leksaken. :)

Jag har en sådan. 🙋‍♀️

Hans högsta belöning är just att få en boll/leksak och skutta iväg själv (men han tar gärna en dragkamp först). Eftersom han gärna fortsätter arbeta när jag tycker att han skuttat färdigt och har en fungerande inkallning ser jag det inte som ett problem.
 
Sticker in med att även om man inte vill ta bort det hunden tycker är en fantastisk belöning (att få springa ärevarv med leksak) så finns det ju många tillfällen när sånt inte är lämpligt.

Asni älskar att ta ärevarv med leksak, men jag låter henne inte göra det på kurs till exempel då det kan störa eller trigga igång de andra hundarna. Vet inte HUR många gånger mina fått stå ut med en ärevarvshund som nästan drömmer rakt in i oss när vi tränar.
(Och då har ändå deltagarna lovat dyrt och heligt att de har fungerande inkallning)
 
Sticker in med att även om man inte vill ta bort det hunden tycker är en fantastisk belöning (att få springa ärevarv med leksak) så finns det ju många tillfällen när sånt inte är lämpligt.

Asni älskar att ta ärevarv med leksak, men jag låter henne inte göra det på kurs till exempel då det kan störa eller trigga igång de andra hundarna. Vet inte HUR många gånger mina fått stå ut med en ärevarvshund som nästan drömmer rakt in i oss när vi tränar.
(Och då har ändå deltagarna lovat dyrt och heligt att de har fungerande inkallning)
Håller med!

Inte jättepoppis om hunden ska dra ärevarv med ärmen i skyddet heller, man tappar rätt mycket träningstid på det..
Jag har tränat bort det ur Ammo, han kommer med grejerna istället så leker vi tillsammans. Han får ha grejer på promenaden att kuta runt med istället.
 
Sticker in med att även om man inte vill ta bort det hunden tycker är en fantastisk belöning (att få springa ärevarv med leksak) så finns det ju många tillfällen när sånt inte är lämpligt.

Asni älskar att ta ärevarv med leksak, men jag låter henne inte göra det på kurs till exempel då det kan störa eller trigga igång de andra hundarna. Vet inte HUR många gånger mina fått stå ut med en ärevarvshund som nästan drömmer rakt in i oss när vi tränar.
(Och då har ändå deltagarna lovat dyrt och heligt att de har fungerande inkallning)

Håller med!

Inte jättepoppis om hunden ska dra ärevarv med ärmen i skyddet heller, man tappar rätt mycket träningstid på det..
Jag har tränat bort det ur Ammo, han kommer med grejerna istället så leker vi tillsammans. Han får ha grejer på promenaden att kuta runt med istället.

Jag tror inte någon i tråden förordat att det ska användas även i sådana stunder?
Jag förutsätter att vi har tillräckligt förtroende till TS sunda förnuft.

Jag tränar ju mer själv än i grupp så vi upplever inte det som något bekymmer. Är planen tillräckligt stor så kan jag göra det även under kurs/gruppträning. Aldrig varit nära att drämma in i någon hund. Då tycker jag det är betydligt mer störande med folk som har pipleksaker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 411
Senast: Emtherlia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Vi har tre hundar, två små sällskaps/stallhundar och en jakthund, en TRT. Vi har haft många hundar av olika raser, för min egen del har...
Svar
15
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp