Jag har nu legat sjuk och lagt på mig lite. Så nu får jag nog inte höra att jag är mager.
Hur reagerar ni på kommentarer på er vikt/kropp? Inte bara på komentarer om över vikt utan också undervikt?
Jag blir jätte generad och ibland ledsen när jag blir anklagad för att se anorektisk ut, eller "pinnig". Förstår folk inte att det inte är någon komplimang att bli genförd med barstolar, pinnar och styckbrädor?! Och sen när man säger åt dem så säger dem att man inte får klaga, för jag e ju smal?! Så mig får man förolämpa hur mycket man vill eller!?

Hur svarar man på sånt? Ska man svara als? Jag är med i hemvärnet och det enda jag får höra när jag säger det är antingen något som "Du som e så tanig" eller "Flyger du inte iväg av rekylen!" vilket är jätte fyndigt.
Tacksam för svar, gärna från någon äldre som tagit sig igenom samma sak
Jag är äldre än ungdom-åldern, 34 år. Jag är ok med hur min kropp ser ut.
Som yngre tycker jag man inte var riktigt lika trygg i sig själv och därför tog hårdare på kommentarer från andra.
Jag har varit väldigt tunn som yngre och även en period överviktig.
Så jag har upplevt båda sidor sas. Och det är intressant hur olika man blev behandlad.
Jag är av naturen långsmal. Jag lever ett väldigt aktivt liv och blir då av förklarliga skäl inte överviktig. Jag äter mycket och gillar det.
Så det finns ingen anledning till att oroa sig över mig. Trots det kan jag få höra att jag är mager av någon ibland.
Nu gör det inte något med mitt självförtroende eller kroppsuppfattning. Däremot tycker jag det är oförskämt att säga sånt. Även om man säger det i oro.
Man kan uttrycka oro på olika sätt. Och man bör förstå att alla inte är lika i sin kroppskonstitution. Så att jag som lever så aktivt och har min tunna benstomme skulle se likadan ut i kroppen som någon som arbetar på kontor, småäter godis hela dagarna och inte tränar utöver att den har grövre kroppskonstitution och lättare lägger på sig är ju befängt. Alltså behöver man inte bli oroad över att någon är smalare än man själv är om man själv faktiskt lever ganska osunt..
Så när någon anser sig ha rätten att kommentera hur jag ser ut eller att jag bör ändra det "ta det sista, du som är så mager" etc så kan jag säga ifrån i vissa fall. Inte för min egen skull som för andras.
Jag har själv haft anorexi för en massa år sedan. Och jag möter så många som har ätstörda tankar och framför allt ledsam självbild och extremt fokus på det yttre. Därför vill jag föra fram att man håller inte på hur som helst och kritiserar sånt.
Det lättaste och bästa tror jag är att bara sakligt säga som man känner. "Jag blir ledsen när du säger så", "Har du tänkt på att någon kan bli ledsen om du säger så?".
Jag personligen kan gå upp och ner i vikt och bara se det rent objektivt. Ja, nu är jag fet eller ja nu är jag knotig. Och jag har vissa jag känner som jag vet är likadana. Vi kan också säga sånt till varann utan att man bryr sig ett skit om det iom att inga värderingar finns i det.
Vi tränar mycket, jobbar fysiskt eller så och kan diskutera för och nackdelar i det. No problem..
Men man kan ju inte anta att alla är så. Tvärtom kan det vara väldigt känsligt för många.