Bukefalos 28 år!

Kommentarer om ens kropp...

Jag har anorexi och har fått otroligt mycket kommentarer kring min kropp genom åren. Håller med de som skrivit att folk verkar tro att det är fritt fram att kommentera smala människors kroppar. Det blir extra svårt att gå upp i vikt till en normalvikt när man har en ätstörning när folk kommenterar både viktnedgångar och viktupppgångar. Jag hatar att min kropp ibland verkar ses som allmän egendom. Jag har fått kommentarer på stan och på uteställen och fått höra att jag ser ut som en koncentrationsläger fånge, att jag är äcklig, mager, oattraktiv, att ingen kille gillar så smala tjejer och att jag inte kommer kunna få någon kille om jag är så smal, att jag skulle kunna vara så söt,vacker och snygg om jag bara vägde mer (menat att jag inte är det nu) och att jag ser ut att vara döende. Det har spridits rykten om att jag har cancer och folk brukade titta efter mig och prata om mig. Även de jag känner verkar tycka det är ok att kommentera men det har blivit bättre med åren då de lärt sig vad de kan säga och inte och tyvärr har de väl också vant sig vid att jag ser ut på ett visst sätt.

När jag har gått upp lite i vikt, om så bara några kilo och fortfarande varit underviktig har det också kommenterats att jag fått rundare kinder och att jag ser friskare ut. Jag gillar inte de kommentarerna heller för jag hatar att folk bedömer hur jag mår efter min vikt och min kropp. Jag har varit djupt deprimerad även på normalvikt eller lite högre undervikt så det har liksom inget med saken att göra. Kan de inte fråga hur jag mår istället för att utgå från att min vikt och kropp förklarar det? Det här gäller både min familj, mina vänner och sådana jag inte känner så väl.
 
Det jag stör mig mest på nu är blickarna jag får när jag äter. Jag är vegetarian, och äter ganska lite men mycket ofta. Men när jag ska äta till exempel sallad eller knaprar på lite nötter, då är det kalabalik.
-Är det där allt du äter?
-Nej
-Går DU på diet!?
-Nej
-Varför äter du så mycket grönsaker och frukt då?
-FÖR ATT DET ÄR NYTTIGT OCH JAG VILL TA HAND OM MINA INRE ORGAN VILL INTE DU DET HUH?!
Goddammit......
 
Det jag stör mig mest på nu är blickarna jag får när jag äter. Jag är vegetarian, och äter ganska lite men mycket ofta. Men när jag ska äta till exempel sallad eller knaprar på lite nötter, då är det kalabalik.
-Är det där allt du äter?
-Nej
-Går DU på diet!?
-Nej
-Varför äter du så mycket grönsaker och frukt då?
-FÖR ATT DET ÄR NYTTIGT OCH JAG VILL TA HAND OM MINA INRE ORGAN VILL INTE DU DET HUH?!
Goddammit......

Exakt! Jämt och ständigt sådana kommentarer.
"Varför äter du inte kött?"
"Jag är vegetarian."
"Varför?"
"För att jag vill ta hand om min hälsa och jag tycker om djur."
"Du kommer att få i dig för lite näring och sedan få anorexia, sedan så kommer du att dö i förtid!!!!!!!!!!!!"
:banghead:
 
Här i Sverige har jag nog aldrig fått några kommentarer om min vikt. Jag har alltid varit normalviktig, men tyvärr aldrig fattat att jag ju var snygg och vältränad, utan jag tyckte jag var tjock! Suck. Nu har jag spenderat tid utomlands, i Rumänien mest, och där är det visst fritt fram att kommentera ens kropp. Särskilt min är väl extra kul, då jag är utlänning. Jag gick först ned väldigt mycket i vikt, vilket jag fick höra att jag såg mycket bättre ut innan. Sedan gick jag upp 15 kilo på ca 1 år, och medans jag långsamt blev rundare så fick jag höra det varenda gång jag gick utanför huset.
När jag åkt till Sverige ett tag för att sedan komma på besök igen, så klappade folk på gatan mig på magen och frågade när jag skulle föda. Läkaren min sambo besökte en gång frågade om vi skulle åka tillbaka till Sverige för att jag skulle föda.
Nej, jag är bara tjock, var jag tvungen att svara.

Min sambo som är rumän har försökt få mig att förstå att det är fint att vara lite rundare där, det är inte positivt att vara smal eller vältränad bland folket på landsbygden. Men jag har mina ideal djupt rotade inom mig, och alla dessa kommentarer om min kropp satte sig verkligen. Nu stressar jag som tusan över min vikt, och mår dåligt nu under helgerna för att gymmet är stängt, och att jag inte kan träna då jag är förkyld.

Jag blir förbannad, varför är man allmän egendom som vem som helst ska kommentera? Ingen har rätt att peta på min mage även om jag nu hade varit gravid!
 
Nu har jag fått lite mer självförtroende och bryr mig inte lika mycket. Men när jag var yngre så var min kropp ett väldigt känsligt ämne och även om personen som sa något inte menade något illa så vände jag allt till något negativt i huvudet. Även om någon gav mig positiv uppmärksamhet så såg jag det som ett hån, att personen tittade på mig för att jag var ful.

Den kommentaren som suttit kvar mest fick jag här på buke i en tråd om Bmi där jag skrev mitt och fick kommentaren "Det är personer som dig som ger folk anorexia."
Den sitter fortfarande kvar i skallen och gör mig förbannad än idag. Ge mig skuldkänslor över hur jag naturligt se ut. Att jag som person ger folk en sjukdom. Otroligt omogen och orättvis kommentar.
 
Den kommentaren som suttit kvar mest fick jag här på buke i en tråd om Bmi där jag skrev mitt och fick kommentaren "Det är personer som dig som ger folk anorexia."
Den sitter fortfarande kvar i skallen och gör mig förbannad än idag. Ge mig skuldkänslor över hur jag naturligt se ut. Att jag som person ger folk en sjukdom. Otroligt omogen och orättvis kommentar.

Fy fan, om det ändå vore lika enkelt att radera kommentarer från minnet som det vore att säga/skriva dem :(
 
Den kommentaren som suttit kvar mest fick jag här på buke i en tråd om Bmi där jag skrev mitt och fick kommentaren "Det är personer som dig som ger folk anorexia."
Den sitter fortfarande kvar i skallen och gör mig förbannad än idag. Ge mig skuldkänslor över hur jag naturligt se ut. Att jag som person ger folk en sjukdom. Otroligt omogen och orättvis kommentar.

Folk kan vara så otroligt obetänksamma :mad: Så svårt borde det inte vara att tänka efter en gång till innan man skriver. Att skuldbelägga på det där sättet är ju så urbota korkat så det inte finns ord för det! Det jävliga är att det är så lätt att kasta ur sig sånt, men så otroligt svårt att skaka av sig och glömma.

Jag såg nyligen att en bekant på facebook lagt till mig i en viktminskningsgrupp. Blev både ledsen, arg och framförallt väldigt osäker. Jag är alltså enligt BMI normalviktig och behöver således inte gå ner i vikt. Ändå kände jag mig direkt (och känner fortfarande) utpekad som en tjockis av hen, som att hen tycker att jag borde gå ner i vikt.
Jag kanske reagerar lite väl starkt, vad vet jag. Men jag tycker inte att man lägger till bekanta i såna grupper, när man inte vet något om personens liv.

Att personen sedan kommenterat mig och några till, inte vid namn men som en grupp, när hen skrev med en annan person, känns ännu mindre okej.
 
Nu har jag fått lite mer självförtroende och bryr mig inte lika mycket. Men när jag var yngre så var min kropp ett väldigt känsligt ämne och även om personen som sa något inte menade något illa så vände jag allt till något negativt i huvudet. Även om någon gav mig positiv uppmärksamhet så såg jag det som ett hån, att personen tittade på mig för att jag var ful.

Den kommentaren som suttit kvar mest fick jag här på buke i en tråd om Bmi där jag skrev mitt och fick kommentaren "Det är personer som dig som ger folk anorexia."
Den sitter fortfarande kvar i skallen och gör mig förbannad än idag. Ge mig skuldkänslor över hur jag naturligt se ut. Att jag som person ger folk en sjukdom. Otroligt omogen och orättvis kommentar.


Jag minns också det där fortfarande... crazy.
 
Hur reagerar ni på kommentarer på er vikt/kropp? Inte bara på komentarer om över vikt utan också undervikt?

Jag blir jätte generad och ibland ledsen när jag blir anklagad för att se anorektisk ut, eller "pinnig". Förstår folk inte att det inte är någon komplimang att bli genförd med barstolar, pinnar och styckbrädor?! Och sen när man säger åt dem så säger dem att man inte får klaga, för jag e ju smal?! Så mig får man förolämpa hur mycket man vill eller!?:yuck: Hur svarar man på sånt? Ska man svara als? Jag är med i hemvärnet och det enda jag får höra när jag säger det är antingen något som "Du som e så tanig" eller "Flyger du inte iväg av rekylen!" vilket är jätte fyndigt.

Tacksam för svar, gärna från någon äldre som tagit sig igenom samma sak :arghh:
Jag har också fått en del kommentarer när jag var yngre, om alla möjliga saker angående mitt utseende. Men jag känner nu efteråt att en stor del till att jag tog illa vid mig var mitt självförtroende.
På senare tid har jag börjat träna, känner att jag är så som jag vill vara nu, är nöjd och trygg i mig själv, så en kommentar angående mitt utseende idag skulle inte träffa lika hårt idag som det gjorde förut.

Så, nu låter ju detta alldeles för enkelt, men jag tror att det bästa du kan göra är att acceptera dig som du är och vara riktigt nöjd med det. Hjälper det kanske att träna, jag menar för din egen syns skull? Oftast är det ju inte träningen i sig självt utan känslan.

Vad du ska svara tror jag därför (från egna erfarenheter) kommer med en bättre känsla för sig själv, man skakar liksom det av sig och svaret kommer därefter :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp