Kommentera andras hästar.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Krims
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 730
K

Krims

Brukar ni högljutt kommentera andras hästar när ni är på trav och hur uttrycker ni er då? Frågan dök upp igår då min kuse årsdebuterade. Förra året var riktigt dåligt med många galopper vilket lett till att han fått kvala två gånger i år. Igår gick han ut i ett lopp på Hagmyren med målet "gå felfritt". Hur som haver han ligger i fjärde par ut med med häst på insidan, lucka till täten och lucka till fältet. När de kommer upp på första bortre långsidan säger en av personerna bredvid mig (dessa är involverade i hästen på insidan om min) "Ja nu är de bara de tre framför han ska slå för den där jäveln på utsidan han kan ju inte springa nåt."

Jag blev ganska förorättad men sade inget. Hon borde kunnat uttrycka sig lite annorlunda om hon nu kände att hon var tvungen att kommentera min häst. Precis efter detta galopperade deras häst, men han kom igen bra och var tvåa i mål, jättefin häst. Min lätt vinterfeta kuse lufsade in på femteplatsen och gick 7 tiondelar över sitt rekord så jag är helnöjd.

Till sak, klart man får kommentera andras hästar men är det ok att uttrycka sig hur som helst om dem, jag menar man vet ju inte vem som står bredvid eller behövs det inte tas hänsyn till sådant? Är det kanske bättre att man får veta sanningen? Att min jävla häst inte kan springa?

Sv: Kommentera andras hästar.

Min erfarenhet av trav är just detta, det kommenteras hästar till höger o vänster o alla har en massa åsikter.
Men det betyder ju inte att det stämmer när det väl gäller. Ibland sitter "experterna" där o gapar över prestationer som de inte väntat sig, men brukar å andra sidan då kunna ändra åsikt.
Jag har fått den uppfattningen att det är rå jargong, och inbillar mig att det inte är så allvarligt som det låter.

Inget att bry sig om! Ryck på axlarna åt det, matcha din häst bra och visa dom sen!

Det är väl så att som åskådare bedömer motståndet till sin egen häst/den man spelat på och kanske räknar bort de hästarna som har en dålig rad.

Jag tycker och tänker högt ibland när jag samtalar med hästfolk.
Det är ju en del av travsporten, att stöta och blöta egna hästar och motståndarnas?

Precis som du säger, men vet ju inte vem som står bredvid alltid?
Men man kan ju inte alltid gå på tå och oroa sig för att säga något som kan uppfattas av känsliga öron.
Misstänker jag att kretsen kring hästen finns i närheten så kommenterar jag givetvis inte hästen i negativa ordalag så att de hör. Men annars håller jag inte inne med mycket....:o

En dynglus är alltid en dynglus helt enkelt! :eek:

Det finns många så kallade staketkuskar...Som vet bäst hur man ska träna&köra häst,(men sällan gör det själv!)
Ibland säger man saker i "loppets hetta" som man inte menar.
Men man ska ju aldrig snacka skit om andras hästar! Inte så att ägaren hör det i alla fall...http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/biggrin.gif
:D

knapplån
Jo jag vet att det är jargon och jag skrev också att man måste få kommentera/diskutera motståndet. Det är mer uttrycksätten, fast det säger väl mer om personen som säger det än om hästen antar jag. Travsporten är ju som den är vilket jag alltid finner lika roande vid mina nu sporadiska kontakter med den efter att varit heltids travidiot i många år. "Dynglusen" är min sista kvarleva (men visst är han snygg Red Mile, du känner uppenbarligen till honom ;))

Mycke skit får man höra! Min första travare kallades liten tjock köttbulle av en "kändiskusk" i def.volten! Dessutom hade han mage å fråga min hästs kusk varför hästen starta när den ändå va chanslös!!! Min "köttbulle" gjorde sitt livs lopp å vann me 50 meter...min kusk ropa å fråga "kändiskusken" vart han blev av när han såg honom nere på stallbacken...:rofl: :D

Jag lägger alltid dövörat till.. Får ofta höra om all skit det snackas om en, hästarna missköts och är halt eller har något annat fel.

Nu när jag börjat med körlicensen hade några av dessa personer sagt något i stil med "Nu kan man gå upp och skratta lite" inför mitt 1:a provlopp. "Hästen kanske är bra, men kusken.." Ska det också ha sagts.

Efter att ha kört ett perfekt lopp och vunnit med åtskilliga meter tog dem bilen hem direkt efter loppet ;)

Så ska dem tas! :banana:

Krims skrev:
Brukar ni högljutt kommentera andras hästar när ni är på trav och hur uttrycker ni er då? Frågan dök upp igår då min kuse årsdebuterade. Förra året var riktigt dåligt med många galopper vilket lett till att han fått kvala två gånger i år. Igår gick han ut i ett lopp på Hagmyren med målet "gå felfritt". Hur som haver han ligger i fjärde par ut med med häst på insidan, lucka till täten och lucka till fältet. När de kommer upp på första bortre långsidan säger en av personerna bredvid mig (dessa är involverade i hästen på insidan om min) "Ja nu är de bara de tre framför han ska slå för den där jäveln på utsidan han kan ju inte springa nåt."

Jag blev ganska förorättad men sade inget. Hon borde kunnat uttrycka sig lite annorlunda om hon nu kände att hon var tvungen att kommentera min häst. Precis efter detta galopperade deras häst, men han kom igen bra och var tvåa i mål, jättefin häst. Min lätt vinterfeta kuse lufsade in på femteplatsen och gick 7 tiondelar över sitt rekord så jag är helnöjd.

Till sak, klart man får kommentera andras hästar men är det ok att uttrycka sig hur som helst om dem, jag menar man vet ju inte vem som står bredvid eller behövs det inte tas hänsyn till sådant? Är det kanske bättre att man får veta sanningen? Att min jävla häst inte kan springa?

Oj oj oj... om du inte har lärt dig ännu så kommer du att få lära dig att hästfolk kan o vet allt, så därför får dom säga vad som helst, hur som helst o när som helst :D :devil: ;)

det an hända att jag kommenterar andras hästar ja, men jag kommentarar oftare kuskar eller ryttare. Hästar kommenterar jag oftast om den ser halt/orytmiskt eller dålig ut. Inte resultat. ryttare kommenterar jag om de rider dåligt, kuskar om de gör uppenbara fel .

Jo efter 18 år i branschen så vet jag det, jag ville bara diskutera fenomenet. Hästfolk vet ju bäst det vet jag för så är det.

Att folk inte lär sig.Man kan säga att någons fru(eller man då) är ful,eller barn oduliga.Men man ska ALDRIG säga ett ont ord om någons travhäst .Lines vett och ettikettskola ;) .

Lines skrev:
Att folk inte lär sig.Man kan säga att någons fru(eller man då) är ful,eller barn oduliga.Men man ska ALDRIG säga ett ont ord om någons travhäst .Lines vett och ettikettskola ;) .

.......och min häst blev ju kallad tjock i en tråd på självaste bukefalos när hon var i toppform förra året :rofl:

Jag "skvallrar" gärna om andra hästar, men jag ser till att göra det så ingen annan än de jag säger det till hör.

Har råkat ut för en del tråkigheter inom ponnytravet, vilket jag tycker är extra tråkigt då det är BARNEN som ska ha kul. Inom stortravet har jag mest bara skrattat åt kommentarerna jag hört eftersom de varit åt andra hållet:
"Vilken SNYGG hingst!"
"Hur mycket har DEN sprungit in"
"Vad SNYGGT han springer"

Till saken hör att jag har en halvfet valack som aldrig startat... ;)

Jenny

Man får säga hur mycket ont man vill om min häst, men man får vara beredd på att ta konsekvenserna;)

När jag jobbade på stuteriet så åkte jag med ett sto och föl till Ultuna en gång och i gången står ett par damer med ett halvblod, de frågar om pappan till fölet. "Born Quick" svarar jag och de ser helt oförstående ut, sen frågar den ena: "Är det en travare?". Följt av ett konfunderat "Men mamman är ju fin."

Jag kommenterar alltid hästar, kuskar, ryttare och så vidare, inte alltid i positiv bemärkelse. Dock skulle jag inte säga saker högt så hästägare hör om det är negativt.
Däremot kan man väl konstatera att en häst, oavsett om den har ont, inte vill, är rädd eller av någon annan anledning hoppar i varje lopp så den får kvala om, att den inte direkt får ryktet av att vara en superstjärna tills den bevisar annat?

Slå dövörat till, träna på och se till att hästen travar i loppen så slår du nog de som tror annat på tassarna, att den blev femma och slog nytt rekord borde väl åtminstone bevisat för folk att den KAN? Jag har haft samma problem med en av mina passhästar, grymt kapabel häst men hoppar alltid. De fyra gånger hon har gott felfritt har hon dock vunnit så hon har verkligen kapacitet, men det har gått så långt att det står i tipsen i tidningarna "xxx har kapacitet men går inte felfritt, kan vinna men risken är inte stor därför tycker vi inte att hon ska streckas":smirk: Jag skulle vilja veta vad spelare, staketkuskar och andra folk säger om henne när jag och tränaren inte hör:eek:

Min startade i ett lärlingslopp en gång med en för oss okänd kusk som blev uppsatt. Han pratade vitt och brett i stallet när jag stog en bit bort om för någon som frågade att "Äh, det är väl bara någon skithäst utan chans"
Visst det kan man ju tycka, men han blir knappast uppsatt igen bakom någon av mina!

Fnobby skrev:
Min startade i ett lärlingslopp en gång med en för oss okänd kusk som blev uppsatt. Han pratade vitt och brett i stallet när jag stog en bit bort om för någon som frågade att "Äh, det är väl bara någon skithäst utan chans"
Visst det kan man ju tycka, men han blir knappast uppsatt igen bakom någon av mina!

Snacka om att vara rädd om styrningarna... :eek:

Jag tål det mesta om mina hästar men har ofta väldigt svårt för det språk folk använder. "Den där jäveln" tycker jag är en väldigt grov förolämpling vare sig det gäller häst, hund, kompis, släkting eller trasig motorcykel :o .

Fnobby skrev:

Läge för sen strykning...:devil:

*knapplån*

På grund av att jag inte är så insatt i trav så brukar jag hålla mina åsikter för mig själv. Jag kommenterar däremot possitivt om jag ser en fin häst eller så!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka