Bukefalos 28 år!

kommentera eller inte?

Ja vem säger att just den som kommer med råden har de rätta svaren. Jag är en sådan person som bett om och fått massor med råd när jag köpte min första häst för några år sedan.(Och det var jag tacksam för). Jag tycker att jag varit ödmjuk och lyssnat på de flesta. Men nu börjar jag irritera mig på folk som kommer och ger oombedda råd och föreläsningar. Jag märker nu att alla råd inte passar mig och min häst.
Jag tycker man ska säga till när hästen "far illa". Annars får man på ett fint sätt försöka ta reda på om personen ifråga är intresserad av ens synpunkter eller låta bli.
 
Jag kan ibland ge goda råd om ngn av tjejerna i stallet hänger efter sin häst som en vante osv.. Men i övrigt så väntar jag nog ut och ser vad som händer.
Däremot håller det på att driva mig till vansinne att en del tar av täcket bakvänt, dvs de börjar framifrån och går bakåt.. Inte populärt, och jag HAR sagt till, men vet inte om det går fram alla ggr.. :crazy:
Vill inte anses som gnällig, då jag förut hade en riktigt rejäl "gnäll-period", var sur på allt och alla (mådde inte så bra..). Men funderar på om jag faktiskt ska skriva på tavlan att man ska ta av bakifrån och framåt..
 
jag anser att man självklart ska säga till när något är uppenbart fel. i många fall är man också mycket "hemmavan" att man inte kan se sina egna fel o brister.
sen verkar hästfolk generellt sätt vara ett folk som inte kan ta kritik. det verkar mycket "farligt" att säga sin åsikt till en annan hästmänniska.
sen är det också så att de flesta hästmänniskor tycker att det enda rätta sättet är det som den personen tillämpar.

jag ycker att man som djurälskare måste vara öppen för nya sätt, därför säger jag till om någon begår ett uppenbart fel. dvs något som kan skada människa, djur eller natur. ungefär :)
 
hihi :D rätt kul skrivet av dig!

kanske borde ta en skrivarkurs om jag uttryckt mig så felaktigt! vill inte alls vara en felsökande robot och anser mig VERKLIGEN INTE allvetande, sittandes på höga hästar och föreläsa för andra!

och jag hoppas att det framgått att tråden inte handlar om att jag som person skulle ha en förkärlek för att kritisera andra människor på löpande band bara för kul skull och se mig själv som allvetande!

ville höra era åsikter om ämnet om man ska påpeka dålig hästhållning FÖR HÄSTENS SKULL(som ofta inte har nåt att säga om saken, med undantag för en del "problemhästar") eller inte.
 
tyckte jag också...

men folk gillar tydligen att riva ner artiklar också... :crazy:
 
Här är ett litet citat av Kirkegaard som är rätt bra i sammanhanget kanske!

”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste man finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna. Kan jag inte dettta, så kan jag heller inte hjälpa någon”

De exemplen du beskrev lät ju verkligen inte roliga. Då tycker jag att man ska säga till. Mycket handlar det ju dock om HUR man säger något. Ingen tycker ju om att bli "skriven på näsan". Om man försöker lägga sig lite på samma nivå som personen och inte "mästra" blir man nog mer uppskattad.
 
Lånar en knapp, detta riktar sig till alla.

Det räcker oftast inte med att säga till, man måste också tala om VARFÖR man ska göra på ett visst sätt och inte på ett annat. Tex med täckena så är det ju en säkerhetsrisk att knäppa upp fram först.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp