Bukefalos 28 år!

Kommentera utseende

Jag ogillar de flesta kommentarer om utseende av ren principsak. Jag tar inte illa upp men skulle inte heller säga att positiva kommentarer är särskilt betydelsefulla. Jag tycker att det vore bättre om alla slutade kommentera kroppar och utseende och då också bättre om vi lär oss att känna oss uppskattade på andra sätt.
Jag kan till viss del förstå resonemanget att det är bättre att bli uppskattad för andra kvaliteteer, vilket jag tycker att kollegorna på min arbetsplats ofta gör. "bra jobbat", "det har du verkligen förtjänat", "du är snäll" "du är omtyckt" tex.
Jag märker ju att de flesta blir glada av positiva kommentarer om sig själva så därför delar jag gärna ut sådana. Själv har jag haft lite svårt att hitta kläder och blir glad av poaitiva kommentarer kring att jag passar bra i någon färg tex.
 
Lägger märke till att en del skriver ’kommentar’ . En kommentar kan vara positiv, neutral eller negativ ...Jag föredrar ordet ’komplimang’ i de sammanhang vi diskuterar här. En komplimang är positiv och handlar om uppskattning och att vi är snälla mot varandra!
 
Lägger märke till att en del skriver ’kommentar’ . En kommentar kan vara positiv, neutral eller negativ ...Jag föredrar ordet ’komplimang’ i de sammanhang vi diskuterar här. En komplimang är positiv och handlar om uppskattning och att vi är snälla mot varandra!

Man kan ge komplimanger utan att det berör utseende eller kläder. Jag vill verkligen inte bli uppskattad för att jag har ny frisyr eller ny tröja. För mig är det mycket stor skillnad att någon tycker att jag har en snygg tröja och att jag är snygg i just den tröjan - det första är okej även om jag inte direkt uppskattar det, det andra tycker jag illa om. Sen får intentionen vara hur god som helst men jag gillar det inte ändå.
 
Jag tycker nog det kan bli lite märkligt och fräckt och nonchalant om man inte över huvud taget låtsas om att en vän gått ner mycket i vikt.
Tex hade en vän till mig som jag inte sett på ett år, eftersom hon bor i ett annat land, gått ner 30 kilo. Jag visste i och för sig att hon ville gå ner i vikt men tänker på er som skriver att ni aldrig någonsin skulle kommentera vikt.
 
Jag ogillar de flesta kommentarer om utseende av ren principsak. Jag tar inte illa upp men skulle inte heller säga att positiva kommentarer är särskilt betydelsefulla. Jag tycker att det vore bättre om alla slutade kommentera kroppar och utseende och då också bättre om vi lär oss att känna oss uppskattade på andra sätt.

Vikt skulle jag aldrig någonsin kommentera vare sig det gäller uppgång eller nedgång. Lägger oftast inte ens märke till sånt heller.

Det ena utesluter ju inte det andra. Att visa varandra uppskattning på olika sätt är väl bra. Jag ger ganska ofta komplimanger till okända personer som jag tycker ’sticker ut’ på ett positivt sätt. Senast idag till en kille i 8-årsåldern i kön till bageriet som hade en jättefin tröja med paljettklädda dinosaurier.
 
Lägger märke till att en del skriver ’kommentar’ . En kommentar kan vara positiv, neutral eller negativ ...Jag föredrar ordet ’komplimang’ i de sammanhang vi diskuterar här. En komplimang är positiv och handlar om uppskattning och att vi är snälla mot varandra!

Det är väl ändå främst mottagarens reaktion som avgör om det är en komplimang, inte avsikten hos den som kommenterar? För övrigt förstår jag inte vad snällhet har att göra med ens upplevda rättighet att utdela komplimanger, man kan ju vara snäll på tusen olika sätt som inte innebär att man uppmärksammar någons utseende. Det är ett känsligt ämne för många, så personligen anser jag att det är snällast att låta bli.
 
Jag värderar inte mig själv utifrån mitt utseende, och vill därför inte heller att andra ska göra det. Precis som tidigare skrivit är det alltid när en gjort kvinnlighet "på rätt sätt" en får komplimanger, och det finner jag problematiskt eftersom normen redan är så begränsande.

Innan har jag dock ändå tackat artigt för komplimanger även om de skaver, på senare tid övar jag på att säga "jag uppskattar inte kommentarer om mitt utseende" om jag får en komplimang. Dessutom gör jag det lätt för mig genom att hålla mig ganska ful. Sommarens outfit har varit cykelbyxor, brottarlinne och magväska. Lägg sedan till orakade ben och armhålor så lyser komplimangerna med sin frånvaro
 
Så det är bara


Det där är svårt tycker jag och hör mycket ihop med stilen man har!
Jag har många gånger varit ute med folk som man i efterhand har fått veta att dom verkligen klätt upp sig ”för att vara sig” medan jag satt hela kvällen och funderade på varför människan inte fixat sig för kvällen. 😬😬

Men visst är det roligt att få höra att man är fin! Jag får alltid mindre av den kommentaren än vad jag skulle vilja men det är också för att ingen förväntar sig att jag inte skulle vara fin så det blir liksom ”ingen överraskning”.
Säger mina vänner ”och du är lika snygg som alltid, vart är örhängena ifrån” kommentarer mer :)

På riktigt??? Alltså, på fullaste allvar har du lagt ner stor del av tiden du spenderat med en person på att fundera över varför hen inte "fixat sig"? Det har aldrig slagit dig att lägga lite av den tiden på att engagera dig i den personens åsikter, idéer och tankar istället? Du vet att det finns andra kvalitéer hos en person än hens utseende?
 
Det är väl ändå främst mottagarens reaktion som avgör om det är en komplimang, inte avsikten hos den som kommenterar? För övrigt förstår jag inte vad snällhet har att göra med ens upplevda rättighet att utdela komplimanger, man kan ju vara snäll på tusen olika sätt som inte innebär att man uppmärksammar någons utseende. Det är ett känsligt ämne för många, så personligen anser jag att det är snällast att låta bli.

Jo, i ordet komplimang ligger att den som ger den avser att visa uppskattning.
Jag kommer fortsätta att ge komplimanger när tillfälle ges - har hittills aldrig fått annat än positiv respons!
 
Jag tycker nog det kan bli lite märkligt och fräckt och nonchalant om man inte över huvud taget låtsas om att en vän gått ner mycket i vikt.
Tex hade en vän till mig som jag inte sett på ett år, eftersom hon bor i ett annat land, gått ner 30 kilo. Jag visste i och för sig att hon ville gå ner i vikt men tänker på er som skriver att ni aldrig någonsin skulle kommentera vikt.

Jag har gått ner 45 kg och hatar när folk kommenterar det oombett.
 
På riktigt??? Alltså, på fullaste allvar har du lagt ner stor del av tiden du spenderat med en person på att fundera över varför hen inte "fixat sig"? Det har aldrig slagit dig att lägga lite av den tiden på att engagera dig i den personens åsikter, idéer och tankar istället? Du vet att det finns andra kvalitéer hos en person än hens utseende?

Ja är jag ute med ett sällskap och alla är passande uppklädda och en person ser ut som när jag är sjuk och ändå tyvärr måste snabbhandla på ICA så JA, då funderar jag fascinerat på hur denna person ser ut i sitt avslappnade jag, faktiskt.
 
Jag har ganska lätt för att säga till andra människor att de har snygga skor, snygg tröja eller som den mannen som för en vecka sedan fick höra av mig "riktigt snygg bil". Jag tycker att sådana komplimanger visar att man ser att personerna i fråga har valt något de tycker om att ha på sig/använda och samtidigt inte är anmärkande på deras kropp eller person. till personer närmare mig kan jag ju förstås säga "Bra jobbat" osv när de har gjort det, men de andra kommentarerna får ju vem som helst höra.

Ibland är det också rätt praktiskt att kommentera tex någons skor så att personen förstår att jag tycker de är fina så att det är därför jag glor på dem! :D
 
Jag lägger inte nödvändigtvis in ngn bedömning i en komplimang. Jag klär mig t ex ofta i starka färger och får då ganska ofta höra av okända att de blir på glatt humör över att se mig . Jag blir glad över att de blir glada plus smickrad förstås.

Jo, i ordet komplimang ligger att den som ger den avser att visa uppskattning.
Jag kommer fortsätta att ge komplimanger när tillfälle ges - har hittills aldrig fått annat än positiv respons!

De allra flesta lägger nog in en bedömning just i en komplimang. Du gör kanske inte det - men du vet inte hur mottagaren tar emot komplimangen. Igen - det är skillnad på att säga att det var en kul klänning du har på dig idag eller du är snygg i klänningen. Jag vill inte att någon ska visa uppskattning på det viset att jag är snygg eller nånting som har med mitt utseende att göra om jag inte ber om det eller kommenterar själv. Jag tror också att folk i regel är så civiliserade och väluppföstrade att de tackar för komplimangen även om de helst vill be nån dra åt helvete.
 
Ni som inte gillar att få komplimanger, tar ni illa upp om någon ni är bekant med säger tex
1. Åh, vad fin du är!
2. Vilken fin tröja och vad den färgen klär dig, var har du köpt den?
3. Jag tycker du har ett otroligt vackert leende, det gör mig glad!
4. Jag ser att du har klippt dig, det blev supersnyggt!

För mig är detta helt enkelt vanliga saker jag säger till kollegor eller vänner!
 
Ja är jag ute med ett sällskap och alla är passande uppklädda och en person ser ut som när jag är sjuk och ändå tyvärr måste snabbhandla på ICA så JA, då funderar jag fascinerat på hur denna person ser ut i sitt avslappnade jag, faktiskt.
Den kanske ser ut just så? I sitt avslappnande jag som i sitt upklädda jag, menar jag. alla har inte som mål att klä upp sig och.... tja, se ... INTE så avslappnad ut?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Buzzter
·
Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
23 288
Senast: MiniLi
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 935
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp