Bukefalos 28 år!

Kommentera utseende

Jo, i ordet komplimang ligger att den som ger den avser att visa uppskattning.
Jag kommer fortsätta att ge komplimanger när tillfälle ges - har hittills aldrig fått annat än positiv respons!

Jag vet mycket väl vad ordet innebär, men tack för den klappen på huvudet. :meh: Synd att min poäng verkar ha gått dig helt förbi.
Klart att du inte fått annat än positiv respons, det är väldigt få människor som gör annat än tackar och tar emot i stunden, men du har ingen aning om hur många som senare tänker efter och kommer fram till att hmm, det kändes nog inte så fint trots allt. Tråkigt att du verkar övertygad om att ditt sätt är fullkomligt felfritt.
 
Ni som inte gillar att få komplimanger, tar ni illa upp om någon ni är bekant med säger tex
1. Åh, vad fin du är!
2. Vilken fin tröja och vad den färgen klär dig, var har du köpt den?
3. Jag tycker du har ett otroligt vackert leende, det gör mig glad!
4. Jag ser att du har klippt dig, det blev supersnyggt!

För mig är detta helt enkelt vanliga saker jag säger till kollegor eller vänner!

1. Uppskattar inte.
2. Gör om till "vilken fin tröja var har du köpt den" så helt ok, tyder på att personen vill ha en själv och har således inte med mig att göra.
3. Uppskattas inte, däremot om någon säger att mitt skratt gör hen glad är det helt ok.
4. Gör om till vilken frisör går du till så är det helt ok, då är det frisörens arbete som bedöms och inte mitt utseende.
 
Jag värderar inte mig själv utifrån mitt utseende, och vill därför inte heller att andra ska göra det. Precis som tidigare skrivit är det alltid när en gjort kvinnlighet "på rätt sätt" en får komplimanger, och det finner jag problematiskt eftersom normen redan är så begränsande.

Innan har jag dock ändå tackat artigt för komplimanger även om de skaver, på senare tid övar jag på att säga "jag uppskattar inte kommentarer om mitt utseende" om jag får en komplimang. Dessutom gör jag det lätt för mig genom att hålla mig ganska ful. Sommarens outfit har varit cykelbyxor, brottarlinne och magväska. Lägg sedan till orakade ben och armhålor så lyser komplimangerna med sin frånvaro
Jag värderar inte heller mig själv utifrån mitt utseende och lever ett liv där jag ena dagen kan vara osminkat och klädd som du beskriver för att nästa dag var sminkad och mkt välklädd. Min självkänsla sitter absolut inte i mitt yttre men jag gillar smink och kläder helt enkelt. Tycker man förenklar när man gör det yttre och det inre till motpoler - vi människor är mer komplexa än så.
 
Ni som inte gillar att få komplimanger, tar ni illa upp om någon ni är bekant med säger tex
1. Åh, vad fin du är!
2. Vilken fin tröja och vad den färgen klär dig, var har du köpt den?
3. Jag tycker du har ett otroligt vackert leende, det gör mig glad!
4. Jag ser att du har klippt dig, det blev supersnyggt!

För mig är detta helt enkelt vanliga saker jag säger till kollegor eller vänner!

Jag hade inte blivit glad. Jag begriper inte varför någon ska bedöma mig, mitt leende eller min frisyr. . Helt okej att fråga var jag har köpt tröjan men det räcker så.

Nu såg jag @Speciella_tina s inlägg och det är spot on!
 
Ni som inte gillar att få komplimanger, tar ni illa upp om någon ni är bekant med säger tex
1. Åh, vad fin du är!
2. Vilken fin tröja och vad den färgen klär dig, var har du köpt den?
3. Jag tycker du har ett otroligt vackert leende, det gör mig glad!
4. Jag ser att du har klippt dig, det blev supersnyggt!

För mig är detta helt enkelt vanliga saker jag säger till kollegor eller vänner!

Samtliga av dessa skulle få mig att undra varför människan försöker fjäska in sig. Det är så stereotypa och opersonligt 'snälla' kommentarer. Och trean är helt i en klass för sig, den skulle nog få mig att gå in för stenansikte så fort människan som sagt så var i närheten. Mycket obekväm kommentar.
 
Ni som inte gillar att få komplimanger, tar ni illa upp om någon ni är bekant med säger tex
1. Åh, vad fin du är!
2. Vilken fin tröja och vad den färgen klär dig, var har du köpt den?
3. Jag tycker du har ett otroligt vackert leende, det gör mig glad!
4. Jag ser att du har klippt dig, det blev supersnyggt!

För mig är detta helt enkelt vanliga saker jag säger till kollegor eller vänner!
Jag skulle inte ta illa upp, men av de kommentarerna skulle jag inte tro en enda. Möjligtvis om de kortades ner till typ fin tröja eller fin frisyr. Men inte det andra.
 
De allra flesta lägger nog in en bedömning just i en komplimang. Du gör kanske inte det - men du vet inte hur mottagaren tar emot komplimangen. Igen - det är skillnad på att säga att det var en kul klänning du har på dig idag eller du är snygg i klänningen. Jag vill inte att någon ska visa uppskattning på det viset att jag är snygg eller nånting som har med mitt utseende att göra om jag inte ber om det eller kommenterar själv. Jag tror också att folk i regel är så civiliserade och väluppföstrade att de tackar för komplimangen även om de helst vill be nån dra åt helvete.
Det du skriver är intressant. När jag tänker efter så är jag nog i regel noga med att säga just: vilken snygg tröja, häftiga örhängen och inte ’vad snygg du är’ ...
 
Vill inte ha kommentarer om min kropp, alls. Får jämt höra något när jag sminkat mig, hatar det också. Tydligen duger jag inte annars. Min kära mor brukar säga att jag är rätt söt när jag sminkar mig. Nu senast att mina ögon var vackra när jag har lite färg på dem...

Positiva kommentarer om saker jag själv valt, en frisyr eller ett smycke, ett klädesplagg är okej för mig.
 
Jag tycker första är en helt normal kommentar som visst kan vara väldigt personlig? Säger jag att någon är fin så menar jag ju det.

Ja alltså jag skriver ur mitt eget perspektiv, det finns såklart jättemånga som skulle bli glada av att få höra det. Men själv har jag aldrig blivit kallad fin annat än när jag som tidigare nämnts har gjort mig till på ett sätt som är helt onaturligt för mig, och därför känns det inte genuint om jag once in a blue moon får höra det i något annat sammanhang.
 
Ja alltså jag skriver ur mitt eget perspektiv, det finns såklart jättemånga som skulle bli glada av att få höra det. Men själv har jag aldrig blivit kallad fin annat än när jag som tidigare nämnts har gjort mig till på ett sätt som är helt onaturligt för mig, och därför känns det inte genuint om jag once in a blue moon får höra det i något annat sammanhang.
Fattar! Menade bara att fortsätta diskussionen :). Typ att jag håller med dig om alla utom ettan som jag tycker kan vara väldigt personlig beroende på hur det sägs.
 
Har ibland tänkt ge någon en komplimang för en fräck hårfärg eller klädstil, men hindrat mig och inte gjort det. Sen ibland ångrat mig att jag inte gjorde det... :meh: Jag vill inte verka creepy men samtidigt så tänker jag att personen borde bli glad, jag tycker det är svårt!
 
Samtliga av dessa skulle få mig att undra varför människan försöker fjäska in sig. Det är så stereotypa och opersonligt 'snälla' kommentarer. Och trean är helt i en klass för sig, den skulle nog få mig att gå in för stenansikte så fort människan som sagt så var i närheten. Mycket obekväm kommentar.
Jag överdrev nog lite med leendegrejen, men övriga säger jag ofta, spontant! Idag kom en kompis hem och var superfin i en ny tröja, så jag fick nog in allt i samma mening till och med :)

Men är det, för dig, tanken om att komplimangen inte är ärligt menad som gör att du inte gillar det?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men komplimanger ger jag ju bara när jag menar det. Fjäsk gillar jag inte.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 810
Senast: Buzzter
·
Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
23 324
Senast: MiniLi
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 052
Senast: LovingLife
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp