Kommer inte fira midsommar i år

Jag älskar midsommar men glömmer lite bort det då jag inte bor 'hemma'. Men jag ska bli bättre på att komma ihåg att fira midsommar etc. nu när jag har barn tänkte jag. I år är han dock så liten, så har inga direkta planer :pfår kanske ta en extra god fika med midsommar stången på bordet (har en sån där fulsöt liten pynt stång i skåpet) :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Firar nästan aldrig. Orkar inte ställa till med något eller åka bort. Brukar äta lite gott hemma bara.

På midsommarafton är vi bara hemma och slappar, dagen efter har ena hunden tävling.
 
Jag har alltid älskat midsommar. I år så ska jag till grannen för lunch och sen är det midsommarstångsdans (jag sitter mest på en filt oh snackar med folk) senare på kvällen blir det nog middag tillsammans med grannarna och eventuellt lite annat folk.
 
Ska bara grilla med en kompis och hennes kille.
Är bjuden till en stuga också, men känner bara två personer där och får lätt panikångest på högtider.
Så tar det säkra före det osäkra :)
 
Festar med att åka på agilitytävlingar 😁 Brukar iofs bli långbord bland husbilarna och lite sill och potatis och jordgubbar 🍓🍓🍓
 
Jag brukar fira midsommar. Inget storslaget alls som en del andra, de gånger jag inte firar så blir det ändå sill, nypotatis och jordgubbar till middag, det är mitt firande. Firar jag så är det med mamma och mina syskon och våra barn.
I år blir det kanske hos mamma eller kanske hemma. Det beror på hur mamma mår då hon just varit sjuk och sängliggande i två veckor och börjar återhämta sig.
Jag tycker om att fira på vårt vis, god mat, jordgubbar, att träffas utan krav. Inga fester och ingen alkohol.
 
Blir inget firande. Jobbar på dagen. Har inte förstått syftet med att fira midsommar. Årets ljusaste dag och sen vänder detO_o
 
Brukar inte fira midsommar, men förra året hade vi brorsan m sambo över på middag och det var mysigt. Jag jobbar hela midsommarhelgen i år så vi bestämde att vi skulle fira midsommar helgen efter i stället :D Men inte något traditionellt firande, utan bara umgås, spela spel, käka god mat och gott att dricka typ. :D
 
Det brukar alltid vara då vi startar sommarsäsongen på landet och vi kör all in med traditionellt firande på hembygdsgård med picknick och gräsliga tal, dans mm.
Detta som en social grej, barnet älskar det och alla grannar är där. Vi hejar, hänger en timme, dricker uselt bryggkaffe och sen åker vi hem. Sill och potatis med västerbottenost och hela köret. Mest för att jag älskar sill.
Nu har vi flyttat och kommer hitta på något annat, men sill blir det och säkert jordgubbar. Goda mattraditioner värnar jag.
 
Jag tänkte jag skulle fira i år så bjöd in till lite fest, långbord i uthuset, trevlig stämning, lite smålulliga, grill, och kanske lite kubbspel, men intresset verkar stendött! :cautious: Antingen har dom redan planer sen flera år tillbaka (ungefär), barn, eller jobb. Vi är på sin höjd typ 4 stycken!:down:

Så ser inte ut att bli så mycket firande i år. :meh:

(Ifall nån bukefalist här i Dalarna har tråkigt så hör gärna av er! :up::p:rofl:)
 
Midsommar är den enda högtiden jag tycker om - det är också den enda tiden på året jag faktiskt får hemlängtan. :) Men firar gör jag inte direkt, inte mer än att det är tradition med en riktigt låååång promenad med hundarna under vilken jag plockar blommor, binder små kransar och tar töntiga midsommarfoton på dem. Allt till lokalbefolkningens höga nöje! :D
Jag brukar också ha blommor i håret på jobbet och önska folk en glad midsommar så att jag verkligen framstår som en större kuf än jag redan gör, men mer än så blir det inte.
Säg åt folk att du firar asagudarna på den dagen :angel::D
 
Det blir bara den närmsta familjen tror jag, kanske en väninna till min faster om hon är på plats då hon inte har någon nära familj själv. Vi äter bara mest god mat, matjessill och så. Det kan bli vin för den som vill men hälften av oss brukar inte dricka så det är avslappnat och lugnt. Det är lite som en vanlig familjemiddag fast med mat som brukar inträffa på samma dag varje år :D

Mest av allt så hoppas hoppas jag på att min syster gör marinerade jordgubbar med basilika och lime, med någon kräm (som jag inte minns namnet på..), de är sååå himmelskt goda! :love::d Fast jag har för mig att syrran sa att hon ville göra en tårta i år ... får övertala henne att göra det någon annan gång också :angel:
 
Jag kan tycka att det är trevligt med midsommar, men kommer inte fira i år. Vänner ska antingen resa bort eller fira med familj på ett sätt som gör att jag inte känner mig välkommen. Funderar dock på att ge mig ut på en liten kort vandring med hundarna, det kan bli fint.
 
Var inte frågeställningen om det är fler som INTE firar midsommar, och hur man själv och andra känner/upplever det?

Många verkar svara utifrån frågan ”hur firar du midsommar?”, vilket jag inte alls uppfattade att det här handlade om.

@piggelin Jag skulle inte påstå att jag firar varken midsommar eller nyår nu för tiden, utan det har som maximalt varit fyra personer hos en vän för middag, i princip. Andra tillfällen enbart med min partner. Det upplever jag dock som att folk ändå anser att man ”gör något” och då ses det som okej.

Men jag är inte en sån som måste göra något just på högtider, utan är jag inte helt pigg en sån dag kan jag lika gärna vara hemma själv - och DET väcker reaktioner. ”Du kan ju inte vara ensam på nyårsafton!” fick jag höra en gång när orken inte räckte till annat än att ligga i soffan. Och sånt kan nästan irritera mig, faktiskt, jag själv umgås ju hellre med folk när jag är pigg, för vems skull ska jag göra nåt jag inte vill?

Jag ogillar generellt tänket om att man måste göra vissa saker vissa specifika dagar, det kan väl vara lika viktigt att ha sällskap andra dagar. Vad gäller midsommarfirande känner jag nog få som gör det i större utsträckning, undantaget de med mindre barn. I 20-årsåldern är det väl mer festande, men bland äldre än så känner jag få utan barn som gör så mycket annat än ”passar på” att umgås med några vänner/familj.
 
Någon mer än jag som skippar midsommarfirandet i år?

Jag blev för trött för att orka med att dra ihop något- så det blev inget. Varken jag eller sambon har särskilt stor vänkrets- och våra närmsta vänner/syskon ska antingen jobba, fira med familj eller gå på fest (som vi inte är bjudna till)

Alla mina kollegor (som har barn och är lite äldre än mig) pratar om deras midsommarplaner det är åka till stuga, åka ut med husvagn, firande med barn och familjer som har barn. När jag säger att jag och sambon är nog bara hemma i lägenheten med katterna och tittar på film typ är det som att man är ett ufo typ.

Jag har egentligen inte ont av att inte fira, tvärtom tycker jag det är ganska skönt.

Men jag är nyfiken på om någon annan är i vår sits och hur ni (och andra) känner för det?
Jag gillar överlag inte högtider och förstår att ni inte vill eller orkar, så känner jag med dom flesta högtiderna och jag firar till exempel inte nyår, och skulle kunna skippa julen också och tycker inte ni ska känna att det är fel, låt dom andra tänka vad dom vill. Men midsommar är min favorit just för bristen på krav och prestation. Jag har firat på samma sätt i 29 av mina 31 år och tycker det är mysigt. Vi träffas hos min faster och farbror, äter lite mat, pratar. Tittar på lastbilsflaket med barn som åker runt med flaggor och tutor (älskade att åka på det där flaket som barn och var stolt som en tupp för att farfar brukade köra lastbilen). Självklart gjorde vi midsommarkransar av alla fina blommor som fanns på tomten men det var länge sen nu, kanske gör en liten krans till hunden kom jag på nu, han är så söt så han klär i allt :p.

När vi ätit och pratat ett tag brukar jag behöva en paus från det sociala så då går jag och mamma en liten promenad med hunden bara vi två vilket är mysigt.

Sen är det tårta, min farbror och faster vet ju om anorexin så på lunchen äter jag färsksaltad vit gurka som bara finns här där vi bor och så ser min farbror till att det alltid finns vattenmelon till mig och honom eftersom vi slukar den vi två ensamma :D.

Vid tretiden är det tårta, jag får en skål med jordgubbar. Om vi har lust går vi ner till festplatsen och köper lotter på lotteriet med skräp av alla möjliga slag, lotterna köps av pengar som farfar alltid ger mig.

Sen vill jag hem, är trött efter några timmar. Det är super mysigt där, älskar deras hus för det är mitt drömhus i det området jag själv letade hus i innan jag köpte min lägenhet, alla är snälla och det är lugnt och alla bara är och en del av mig vill stanna men jag är så trött. Och det är då jag inte vet hur man beter mig när rutinerna och dom fasta punkterna är klara så jag blir osäker på hur man umgås en längre tid så då brukar mamma skjutsa hem mig. Dom andra grillar på kvällen men så länge har jag inte varit kvar så länge jag varit vuxen och bestämt mer själv vad jag klarar.

För mig är det en härlig dag, så otroligt fina barndomsminnen och människor jag älskar och allt är så lugnt och avslappnat. Men jag firar liksom inte någon högtid fullt ut, orkar liksom inte det. Och hade jag inte mina föräldrar skulle jag inte fira en enda högtid för jag har knappt inga vänner och min extra familj firar knappt inget och ja, jag kan liksom inte dra ihop något för att jag inte har några att dra ihop med, jag orkar inte, jag vill inte, jag hatar högtidsmat och firar bara för alla andra, vet inte hur det blir när föräldrarna blir äldre, kanske att jag bjuder på lunch men mer än så kommer det inte bli.
 
Senast ändrad:
Jag brukade "fira" förr, dvs lite festaktigt med grill och kubb med vänner. Nu har tyvärr flera fått barn och midsommar de senaste två åren har mer varit lite som ett stort barnkalas så i år hoppar jag över och ugglar hellre ensam hemma faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 139
Senast: lil-sis
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 650
Senast: Hermelin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp