Kommersiella foderblandningar

Det skulle jag kanske göra om jag ville öppna eget och tjäna pengar! :p

Men är det ingen som gör det redan? Det är inte rimligt att jag skulle komma på en så strålande idé alldeles själv. Hmm, tål att tänka på...
 
Håller helt med dig ang att idealet är att inte behöva ge kraftfoder (elelr mineraler/vitaminer) alls. Och då faller ju rek med idealhö + kraftfoder platt =)

Jag vill INTE ha 10 gr MJ och 100 gr SRP, det blir liksom fel åt andra hållet, jag kan knappt ge hö alls för då får de alldeles för mycket av allting. och så måste jag försöka få dem att äta halm (ha ha..som om) för att få i dem tillräckligt med TS.

Utan jag vill ha kring 55 gr SRP, och 7.5 MJ ungefär. Nu kan jag tyvärr inte beställa precis på siffran ;P av bonden, men han har hitills aldrig misslyckats med skördarna (ens kassa höår) utan ligger stadigt på 50 - 60gr SRP. MJ ligger still mellan 7.5 - 7.7 ungefär. Helt perfekt för mig (utom just nu för fölet då).

Sen, jag har fördelen att kunna välja "sämre" hö om jag vill med, jag talar bara om vad jag vill ha för skörd (1, 2, 3 eller 4). det var dock inte så kul när jag av misstag fick 1½ ton fjärdeskörd när jag skulle ha första. 13 gr SRP..och växande unghäst i stallet. Myyycket kraftfoder blev det innan jag fick hem nytt hö.
 
Se det så här istället. Du går kursen och slipper sedan köpa dyra blandningar. Då har du tjänat pengar som kan användas till nåt roligare.

För inte ska ni tro att en bonde som har mjölkkor skulle betala dessa fantasisummor för kraftfoder till sina kor. Då skulle ni inte ha råd att dricka mjölk eller äta ost. Skulle ni tänka er att betala 100kr för en liter mjölk? :smirk:
 
Haha..

"Bukefalos Mix - fodret som passar just DIN häst och DITT hö. Glöm allt krångligt pytsande, glöm alla dyra, glassiga färdigfoder som inte håller vad de lovar. Bukefalos Mix är anpassad efter din häst och ditt hö och kostar enbart 350 kr/25 kg säck"

Fasiken vad rika vi skulle bli. På alla "normalhästar" är det ju en extrem vinst att göra en havre-soja-betforblandning eller liknande (vad som nu behövs). De mer knepiga blir ju lite mindre vinst, men det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna =)
 
Du o jag startar fabrik. Vem här är duktig på att kränga foder? Försäljningschef sökes? :idea:
 
Fast du Gammeln - kossor är FASIKEN så mkt enklare. De har liksom ungefär samma behov allihopa. Rosa behöver kanske lite mer mat än Beata, men det är bara öka på standardfodret lite. och alla kossor kan äta samma käcka foderblandning/färdigfoder.

Dessutom görs kofoder i extrem bulk, vilket pressar ner priset extremt. Hästfoder säljs ju i betydligt mindre utsträckning.

/Alexandra - som fick pappa att mata kossorna med Krafft Groov ett år. Fungerade skitbra (vi hade slaktdjur), och hästarnas lilla blygsamma kilo per dag gick in i allmänna svinnet. Synd korna är borta, för jävlars vad billigt det var. Hö, spån, havre, betfor, mineraler, tokosel etc etc sponsrades liksom av kossorna. Samma sak med hästarnas vacc, de angavs som "ko" och vips blev vacc bara hälften så dyr ;)
 
Stopp och belägg! Tro inte att ni får sno min affärsidé hur som helst! Jag vill ha procent på vinsten! :cool:
 
Som "gammal" rutinerad försäljare med en LYSANDE statistik över slutförda köp så kan jag ta på mig det med, så sparar vi in en lön. jag är inte så kinkig, jag nöjer mig med en moderat lön + fritt foder =)
 
Fast du Gammeln - kossor är FASIKEN så mkt enklare. De har liksom ungefär samma behov allihopa. Rosa behöver kanske lite mer mat än Beata, men det är bara öka på standardfodret lite. och alla kossor kan äta samma käcka foderblandning/färdigfoder.

Nja så enkelt är det inte. Vi har ju högmjölkare, mellanmjölkare, lågmjölkare, och sinkor. Beroende på var i laktationen hon befinner sig. En bonde skulle ju aldrig ge en lågmjölkare ett högmjölkarfoder :crazy:
 
Joo, fast bilen är inte så...ja, pålitlig...kan jag få firmabil? :idea:

Gärna en med drag som får dra ett boggiesläp med två hästar i. Jag menar, firman måste väl ändå bekosta ett e-körkort (eller vilken bokstav det nu blir) om jag ska köra omkring på så mycket foder?
 
Sen behöver vi en reklamchef som inte är för mesig. I rätt förpackning och lyxiga broschyrer kan vi nog ta ut......hm......750kr/kg......så har vi då en kändishäst som äter fodret i reklamen :cool:
 
Jo, så såklart, men det är ändå inte så stor skillnad på lågmjölkare och lågmjölkare liksom. Om du fattar hur jag menar. Det gäller att hålla rätt på var i laktationsperioden de är ja, men från kossa till kossa i samma period så är behovet oftast ganska likartade, med små individuella variationer.

Slaktdjur/biffdjur (som vi hade) är ännu lättare. Handlar bara om att hitta balansen mellan maximal HÄLSOSAM tillväxt, och för snabb, ohälsosam tillväxt. Om man är seriös vill säga ;P
 
Det beror väl på hur bra du jobbar det ;) När vi sålde 100 000 fodersäckar ska du få valfri firmabil ;)

Och PR-chef, är väl bara ta någon med rymligt samvete, bra lögnförmåga och som aldrig slutar prata så de presumtiva kunderna hinner få ett ord sagt? ;)
 
där faller jag - kan inte ljuga för 5 öre... men fixa kändishäst kanske jag kan - om den får gratis foder i alla fall ;)
 
Äh, kolla på alla de andra foderförsäljarna, de verkar inte kunna så mycket om foder heller. Se bara till att det är flashiga broschyrer, flashig design på säckarna och så talar man om hur perfeeekt det är för alla hästar och hur himla bra det är på alla sätt och vis. Så kan jag köpa ett "Hemma kemisten"-set och starta ett laboratorium och i "oberoende tester i laboratorium och på utvalda hästar" bevisa att det är bättre än allt annat med =)

/Alexandra -s ka gå ut och mocka nu innan jag spårar ur alldeles ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 475
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp