Kompaktkamera utan zoom som "åker ut"?

tassel

Trådstartare
Vet att det finns lite kameratrådar men hittade ingen som jag tyckte passade detta. Jag har letat ganska länge nu efter en ny kompaktkamera. Men jag vill hellst inte ha en som har en zoom som åker ut när man zoomar (vet inte vad det kallas):p.

Jag vill ha runt 10 megapixel och att man ska kunna filma, ej för dyr heller, runt 1000 kr (ej mer än 1500). Så jag skulle jättegärna ta emot tips på bra sådana kameror som ej är för dyra. Behöver verkligen en ny nu. Jättetacksam för all hjälp jag kan få!:laugh:

Sv: Kompaktkamera utan zoom som "åker ut"?

Jag har faktiskt ingen aning om vilka modeller som är så. Av vilken anledning vill du att det ska vara så? Jag menar zoomen är ju aldrig ivägen när du tar bilden?

För övrigt är antalet megapixlar det minst viktiga när du väljer kamera. 10 mp i en liten kompaktkamera är mest onödigt och bildkvaliten blir snarare sämre än om kameran hade haft 6 mp.

Jag ville ha en liten kompakt som komplement till min systemkamera. Jag köpte en Nikon s3000 för ca 1400. Att den har 12 mp är helknasigt och totalt onödigt men den hade andra egenskaper som jag ville åt :) Jag är mycket nöjd med i den prisklassen :)

ok, den jag har nu är 6 mp och tkr det är kass kvalité:angel:

Vill ju att filmkvalitén ska vara bra också (den jag har nu är också kass), men vill man ha HD blir det ju en väldans massa dyrare:angel:

Mja, mest för att jag är van vid att ha en som inte åker ut och förstår inte vitsen med det, den är liksom lite störig:p Sen av andras erfarenheter att det oftast är den som lätt går sönder om man skulle tappa den, vilket jag har en tendens att göra med min kamera, min har hållt ända tills nu och tkr det är tveksamt om en med sådan zoom skulle gjort det^^

Jag har en denna (köpt för 4 år sen har jag för mig), gillar den men kvaliten är som sagt dålig särskilt på filmen, (plus att den då och då inte fungerar vilket är helt och hållet mitt fel, hehe:p), problemet är att den nya ligger i en så dyr prisklass.
sc001.jpg

Men hittar jag ingen får jag ta med en vanlig zoom, behöver ju en ny.

Senast ändrad:

En hygglig stabilisator, snabbheten om du ska ta stillbilder på saker i rörelser (min är tex för långsam, men den är nästan 6 år gammal). Kolla på Canon Ixus 100 IS, den har HD-inspelning och kostar runt 15-1700 spänn. Den har visserligen "zoom som åker ut", men jag har aldrig haft något problem med den på min Canon. Ta för vana att alltid använda armbandet på kameran, eller sätt på en längre snodd och ha den kring halsen så tappar du den inte.

Den var ju snygg också!:laugh: Vill väldigt gärna ha med HD så då blir det ju dyrare, men denna låg ju i hyffsad prisklass iaf. Jag kanske ska lägga upp de kameror jag funderat på om någon vill säga ngt om dem.

Det med armbandet, jag tappar den oftast inte när jag håller i den utan det är andra situationer. Tex senast igår la jag kameran inuti säkerhetsvästen på stallgolvet och tänkte att bara ingen lyfter västen nu för då åker kameran ut, tror ni inte det var jag sen som sen glömde bort att kameran låg där inne och lyfte upp den, pang så åkte kameran rakt ner i betonggolvet:o:rofl: Men den klarade sig ännu en gång, jag kanske bara har tur:angel: hehe:p

Den finns ju i 120 och 130 också, undrar om det är värt att satsa på en högre eller om det är onödigt...

Olympus mju tough modellerna har zoom inne i huset. Det är slag- och vattentåliga kameror. Finns olika prisklasser beroende på antal pixlar osv.

ok, den jag har nu är 6 mp och tkr det är kass kvalité:angel:

Det är mycket möjligt att det är kass kvalité men det har ingenting med brist på megapixlar att göra :) Skulle den kameran du har nu istället ha 10 megapixlar skulle kvaliten på bilderna bli ännu sämre.

Fler megapixlar gör bilden större, den gör inte bildkvalitén bättre. 6mp är tillräckligt stort för att skriva ut bilder i A3 :)

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Lii
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 233
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 411
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 706
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka