Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

verkar ju som om ingen vet vad det är som gäller egentligen.
hur kan man införa en lag som alla tolkar olika? vem har rätt? vem har fel?

där jag bor måste vi åka 20 mil för att komma till närmsta kurs, där vi dessutom måste betala mer än 2000kr per person - och det är ingen som vet hur många av oss som behöver gå kursen.
är det bara han som kör hästarna? delägaren också? de som hjälper till att lasta? kusken om han åker med oss? den som ska ta hand om hästen när den är framme på tävlingsplatsen?
måste vi sen anmäla att vi har transport, och få den godkänd (utöver besiktningen) kostar det ännu mer.
och när alla är borta i över 8h (exkl restid dit och hem..), vem ska ta hand om hästarna då?
låt oss säga att det slutar på 10 000kr (kurskostnad, bensinkostnad, ersättning åt någon som tar hand om hästarna, få transporten godkänd), det är mycket för ett litet familjeföretag (som nu dessutom gått back ett tag..) utan anställda.
 
Senast ändrad:
Sv: kompetensbevis

Nu har jag varit på kurs och fått mitt kompetensbevis.
Att just när det rör sig i gränsen mellan vad som är ekonomisk verksamhet och hobby inte är klart ännu har lite av en naturlig förklaring.
Den är att detta är en helt ny lagstiftning och det finns inga "prejudikat" ännu på hur den ska tolkas. Som de flesta känner till så är det inte så lätt med lagstiftning och det behövs ofta att fall kommer upp i rätten och det blir domar. För att man ska kunna tolka lagtexten. Så är det också i detta fallet så det finns ingen klar gräns ännu. Att jag själv hör till dem som behövde det var det ju ingen tvekan om.
Om man har det som företag så ska den som organiserar tranporten, chauffören av transporten och eventuell skötare som ansvarar för hästen under transporten ha kompetensbrevis. Som förtegare ska man har kompetensbevis även när man köper tjänsten av en annan transportör det räknas då som att man är organisatör av transporten. Man får då inte heller köpa tjänsten av någon som inte är godkänd och uppfyller kraven.
 
Sv: kompetensbevis

Den innehöll tre delar.
1. Själva EU-direktivet och vad som står i lagstifningen.
2. Hästen hur den fungerar och hur man transporterar en häst på bästa sätt rent veterinärt.
3. Transport teknik med t ex inbromsning, kurvtagning. Men också krav på fodrdonet som färdskrivare och körkortsbehörigheter.
Under föreläsnignarna kändes det lite halv luddigt. Men själva provet var enkelt. Max var 24 och medel låg på 20.
Men nu har jag ett bevis på min "kompetens" som gäller tills vidare och jag kör lagligt i morgon.
 
Sv: kompetensbevis

Behövs det något "förplugg" eller räcker det med att lyssna under dagens gång?
 
Sv: kompetensbevis

Normalt häst- och kör-kunnande som väl de flesta har så behövdes inga andra förkunskaper.
Min man som egentligen "bara" kör och inte direkt har med hästarna att göra, klarade också sitt utan några problem. Även om han redan innan start var övertygad om att det inte skulle gå.

Man fick ha sina anteckningar och utdelat matererial under provet. Men jag behövde inte titta i det alls. Hade väl hela provet avklarar på under tio minuter. Hade själv bara ett fel och det var helt enkelt en ren tanke kullerbytta.
 
Sv: kompetensbevis

hej

Jag pratade med jordbruksverket igår och fick till svar att:

Den som har ekonomisk vinning av sin verksamhet ska ha kompetensbevis. Alltså om du är registrerad företagare inom hästområdet. Det behövs INTE om du har det som hobby.

Jag frågade om det var bråttom att ta detta bevis för jag ansåg det hutlöst att betala 2000 kr för kurserna som erbjöds idag.

På detta svarade de att under år 2008 kommer inga bötfällas eller dyligt. De ända som man skulle bevaka är de som livnär sig på att transportera hästar. Det finns inte någon utabetad plan hur polis och jordbruksverket ska samarbeta i framtiden om eventuella straff och kontroller. (polisen är de enda som har rätt att stoppa fordon)

När det kommer till själv autbildningen för att få beviset så kommer det att komma billiga internetbaserade utbildningar. Så vi mindre företagare kan lugnt sitta i på hästryggen och invänta dessa. Lägg pengarna på hästarna istället.

Det arbetades också på ett sätt att besiktiga hästtransporterna där bilprovningen skulle ta den del som kommunerna ska göra idag. Det vill säg akontrollera storlek, ventilation mm.

hopppas det klarnade
 
Sv: kompetensbevis

Om du ska lita på dessa uppgifter från en enskild handläggare på Jordbruksverket, så se till att få det skriftligt.
Den som "höll" i min utbildning är projektledare i regeringsrådet som håller på att ta fram den svenska tolkningen av EG2005/1. Han sa också att efter som det är så bör man ha skriftligt på tolkningarna av reglerna.
Enligt honom så är det väldigt få om ens någon som behärskar lagstiftningen till fullo. Han är experten för tillfället.
De som kommer att utföra kontrollerna är djurskyddsinpektörena i kommunerna. Inte Jordbruksverket utan miljö och hälsa, som ska övergå till länsstyrelsen. Var kommun är ålagd att kontrollera minst 5 % per år men få kommuner har resuserna till det.
Stoppa rullande fordon får bara polis och tull göra det är helt rätt. Men kontrollerna görs fortfarande av djurskyddsinpektörer och de kan göra kontroller på stillastående fordon. Till exemepel om står på en rastplats eller en tävlingsplats så kan en djurskyddsinspektör genomföra en kontroll. Det är bara själva stoppandet de inte får göra.

Det är rätt att man inte kommer att taa så hårt på det i Sverige i år. Det räcker med att man är anmäld till en utbildning. Står på Jorbruksverkets egen hemsida också. Men om man ska utomlands så gäller inte det. Till exempel Damnark är mycket hårdare och har redan klart med böter m m. Så om man ska tävla eller något annat i ett annat land måste man ta reda på deras nationella krav på den här förordningen.
Som sagt Damnark är mycket hårdare och i Tyskland sker det fler kontroller.

Man arbetar på att bilprovning ska kunna besiktiga transporter och det kan gå i kraft redan i år om allt fungerar. Det arbetas också på att nya transporter ska kunna få ett godkännade redan från tillverkaren om transporten uppfyller kraven.
Det man ska veta är att det är olika krav på transporten beroende på vilken typ av transport man kommer att göra.
Även dessa regler ingick i utbildningen även hur man räknar längden på transportiden för hästen.

Det man riskerar förutom böter om man inte följer reglerna är risken att man inte får transportera sina egna hästar och/eller hålla djur i framtiden. Allt beroende på det enskilda fallet. Det är Djurskyddslagen som styr det hela och brott mot förordningen kommer att gå in som brott mot djurskyddslagstifningen.
 
Sv: kompetensbevis

Tycker det är värt pengarna att ha de avklarat nu (speciellt eftersom företaget betalar). Så bökigt är det inte (anser jag) och det är skönt att ha. Man vet heller inte vad framtiden har med sig. Man kanske hamnar i en situation där man behöver åka utomlands, vill iväg och tävla, hämta häst etc och då är det skönt att ha alla papper redo, redan nu :)
 
Sv: kompetensbevis

Jag håller med och som sagt jag har det ju det redan också.
Kan tillägga att mina kurskmrater skulle vara värdafulla för en autografjägare. Säger lite om vem som valt att skaffa fram det nödvändiga så fort som möjligt. Kursledningen poängterade också att "vi" som gick utbildningen var de som ska föregå med gott exempel för mindre kunniga hästmänniskor. Vet ju inte om jag kände direkt träffad, har ju inte precis idolstatus, vad jag vet.
Också visades dåliga exempel på hur mindre hästföretagare har valt att transportera och hand ha sina hästar, och att det var dem man var ute efter med denna lagstiftningen.
 
Senast ändrad:
Sv: kompetensbevis

Kanske att jag missuppfattade damen på Lunds kommun...Men hon sa att det gällde alla hästtransporter oavsett om man behövde kompetensbevis eller Ej...Regeln kom förra året, Pga att hästtransporterna är inte godkända som hästtransporter automatiskt bara för att dom säljs som det. Besiktning av släpet skall göras med jämna mellanrum, hon kunde inte svara på om det var vartannat år eller vart 5:e år, hon återkommer till mig den 8/1 på telefon samt kommer ut och besiktigar mitt Umeå släp. Hon berättade att hon varit ute på Flyinge och besiktigat alla deras nya -08 släp, samt Peter Erikssons lastbil mm. Det föreligger en diskussion om att överlåta denna besiktning på den vanliga Bilprovningen så småningom i samband med vanlig och återkommande kontrollbesiktning. Damen i fråga var mkt trevlig samt tyckte själv att hon hade bättre och andra nödvändigare arbetsuppgifter ang djurskydd än att bes släp/lastbilar och att kolla att du har kniv, panikhakar på uppbindningarna i släpet etc...

Ja, det är en kollega till mig du har pratat med, så vi får väl ta och reda ut vad som gäller då på nästa länsmöte... Jag är helt säkert på att det ej gäller transporter som endast används för hobbyändamål. Jag pratar nu om Sverige ( se inlägg 2 i tråden). Ska man åka utomlands rekommenderas man att registrera sig som transportör och då ta ett kompetensbevis.
Experten, som var den Masse lyssnade på, är i botten djurskyddsinspektör och han ska ingå i den grupp som ska försöka få i alla fall de nordiska reglerna att bli likadana inom området. Han sa sist jag pratade med honom att det var som jag skrev angående hobbytransporterna inom Sverige.

Förhoppningsvis kommer Bilprovningen att ta över besiktningen under 2008, men det har sagts så nu i några år, så jag tror ej på det förrän jag ser det...

F ö är det högst troligt att djurskyddet går över till Länsstyrelsen f r om 2009, men i vilken form själva bemanningen kommer vara är ej utrett ännu. Lokalkännedom är viktigt, så man kommer knappast klara det genom att utgå från de platser Länsstyrelser finns på i dag och de som kommer utföra arbetet är många av de som gör det i dag.
 
Sv: kompetensbevis

hej

Jag pratade med jordbruksverket igår och fick till svar att:

Den som har ekonomisk vinning av sin verksamhet ska ha kompetensbevis. Alltså om du är registrerad företagare inom hästområdet. Det behövs INTE om du har det som hobby.

Jag frågade om det var bråttom att ta detta bevis för jag ansåg det hutlöst att betala 2000 kr för kurserna som erbjöds idag.

På detta svarade de att under år 2008 kommer inga bötfällas eller dyligt. De ända som man skulle bevaka är de som livnär sig på att transportera hästar. Det finns inte någon utabetad plan hur polis och jordbruksverket ska samarbeta i framtiden om eventuella straff och kontroller. (polisen är de enda som har rätt att stoppa fordon)


hopppas det klarnade

Bäst att man poängterar igen att detta gäller i Sverige, ska man åka utomlands är det bäst att registrera sig. T ex i Danmark får man böta runt 25000 kronor om man stoppas utan att vara registrerad transportör och har kompetensbevis och där gäller det även de flesta hobbyhästarna.
 
Sv: kompetensbevis

Jo det är hyffsat tunga namn hos oss också och det noterade jag på alla kurserna. Och det gör ju att det känns tämligen seriöst!

Känner iaf en där, har bott under samma tak :)
 
Sv: kompetensbevis

Jag har fått svaret att det bara gäller om man har transportering (hästeri) som huvudsaklig näring.
 
Sv: kompetensbevis

Nu har jag mitt kompetensbevis.

Det är eg fortfarande väldigt luddigt vem som behöver och inte.

Men utbildning är ju aldrig fel...

Jag hade alla rätt på provet :D
 
Sv: kompetensbevis

*knapplån*

Ingen verkar vara helt säker på vad som gäller men, jag har inte funderat på det innan eftersom det har verkat som det gäller folk som lever på det.

MEN är det nån som kan hjälpa mig med detta?

Min mamma har ett företag, där hästarna ingår, samt transporten är inköpt på företaget. Dock är detta ingenting hon tjänar pengar på alls, hon jobbar med annat.
Hon kuskar mest runt med mig och min häst på lokala tävlingar (jag kör inte transport själv). Inom skånes gränser för det mesta. Behöver hon ha det här kompetensbeviset?

Och - jag - som alltså inte har med företaget att göra, om jag börjar köra transport själv, så kommer jag att köra med mammas transport (som står på företaget), innebär det att jag måste ha det här beviset?

Jag fattar noll.. Nån som har bättre koll?
 
Sv: kompetensbevis

Ni behöver kompetensbevis.
Jordbruksverket har skickat ut information till landets kommuner och länsveterinärer. Följande är ett utdrag:
"Om man har djurhållningen annat än i hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag, räknas det som ekonomisk verksamhet och ska följa EG 1/2005.

Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna. Undantagna är transporter:
- till veterinär (brådskande)
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter i företagskonceptet ( t ex ofta till
tävlingar, inköp, uppfödning, slakt, betäckning) dvs. om det blir mer än enstaka transporter, måste man ha transportörstillstånd.

Då behöver också den, som kör/sköter hästarna ett kompetensbevis fr. o m 5 januari
2008.

Det är särskilt viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands,
annars kan man få böta ganska höga belopp. Inom Sverige räcker det vid en kontroll under 2008 att man visar att man är anmäld till en kurs under året."
 
Sv: kompetensbevis

Det får du (företaget lämpligtvis) av SJV (Jordbruksverket), kika in där, där finns alla papper. Även transporten i sig måste vara godkänd för att kunna köra hästar i, dvs Miljö och Hälsa måste godkänna den (kommer mest troligt att bli Bilprovningen som får göra det i fortsättningen).

Är du ostraffad så finns det inga hinder för att bli godkänd transportör. Tillståndet gäller i fem år i taget och kostar 800kr.
 
Sv: kompetensbevis

Jisses... Jag har aldrig ens vågat köra transport, hur ska jag våga göra det nu.. Man borde väl inte kunna skaffa ett kompetensbevis innan man "kan" köra transport, men hur ska jag lära mig om jag inte får köra för att jag inte har nåt?

Gissa om någon inte kommer att komma ut på några tävlingar i år.. Suck, att de bara orkar..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp