Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

*kl*

Om min stallägare som har liten verksamhet inom avel och jordbruksfastighet skulle köra transport behöver hon detta bevis då?

I sommar är planen att hon ska ta släpet och köra ner till tyskland och förhoppningsvis få hem 2 trevliga avelsston kan hon inte göra denna resa utan detta bevis då?

Om min sambo kör mig (hobbyryttare) och mina hästar till en tävling inte behöver vi beviset då?
 
Sv: kompetensbevis

delvis kl

Ja, detta verkar onekligen väldigt lulligt!

Står inte mycket vettigt att läsa på jordbruksverkets sida alls. Ska man inför en ny lag (vilket detta räknas som??) så kanske man ska vara på det klara över vilka som ska inräknas i den och därefter gå ut med klara och tydliga riktlinjer så att man förstår:cool:

Undrar över följande scenarion:

1. När "Lisa" som privatperson som har en häst för hobby lastar sin häst och åker på träning...

2. När "Lisa" lastar sin häst och åker för att hälsa på en kompis fyra mil bort för en ridtur...

3. "Lisa" åker och tävlar en lokal tävling...

4. "Pelle" som privatperson och har en travhäst som ej ägs i någon form av verksamhet och som åker på lite tävlingar. Det som hästen springer in mellan varven räcker möjligtvis till att betala resan och kanske lite mat till hästen om Pelle har tur...

5. "Lisa" åker med sin häst till en klinik för hältutredning...

Behöves kompetensbevis i alla dessa fall? Eller i inget??

Finns det någon som har koll på detta?
 
Sv: kompetensbevis

Hittar följande att läsa på jordbruksverkets hemsida:

Kompetensbevis
Både chauffören och djurskötaren som deltar i transporten ansvarar för djurens välbefinnande vid transporten.

Enligt EG-förordningen (1/2005) ska från och med den 5 januari 2008 registrerade transportörer se till så att den/de som kör transportfordonen kan visa upp ett kompetensbevis. Kompetensbeviset får de efter att de fullföljt en utbildning och fått godkänt vid examineringen.

Läs på sidan Registrering av transportör om vem som behöver transportörstillstånd.

Om du är djurägare och ska låta transportera dina djur är det ditt ansvar att anlita en registrerad och godkänd transportör. Alla registrerade och godkända transportörer hittar du via länken i högermenyn.

Registrering av transportör
Du måste vara registrerad som transportör när du tar betalt för att köra djur eller regelbundet kör dina egna djur som är registrerade i ett företag. Registreringen gäller i fem år och kostar 800 kronor.

Om man har annat än hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag räknas det som ekonomisk verksamhet och man ska följa EG 1/2005. Om man sedan behöver registrera sig som transportör och få ett transportörstillstånd avgörs av omfattningen av transporterna.
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter så att säga mer i företagskonceptet (t ex kör ofta till tävlingar, inköp/uppfödning/slakt, betäckning etc) det vill säga det blir mer än enstaka transporter, måste man ha ett transportörstillstånd.

Transportföretag med flera anställda chaufförer behöver bara registrera själva företaget.

Den som kör/sköter hästar, nötkreatur, grisar, får, getter eller fjäderfä behöver ett kompetensbevis från och med 5 januari 2008.
Det är viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands, annars kan man kan få böter. Inom Sverige räcker det, vid en kontroll under 2008, att man visar att man är anmäld till en kurs under året.

Någon som hjälper till att tolka? Kan man tolka det så att man som privatperson ej behöver kompetensbevis?
 
Sv: kompetensbevis

Ja hon behöver det.

Dessutom behöver hon registrera sig som hästtransportör och få sin transport godkänd som djurtransport.

Din sambo kan köra så länge ni är rent privata och håller Er i Sverige.

Än så länge kan man iaf tolka reglerna på det viset.

Det måste, som påpekas, komma ett prejudicerande fall. Och det lär inte hända i år iaf, för det finns ingen som kontrollerar transporterna...
 
Senast ändrad:
Sv: kompetensbevis

Det finns inga tydliga riktlinjer och det är det som är problemet.

Är det verkligen ren och skär hobby utan vinst(syfte) på något vis så behöver du inget kompetensbevis så länge du håller dig inom Sveriges gränser.

Det blir genast bökigare om du tänkt att tävla i t ex Danmark.

Rent krasst, gå utbildningen så lär du dig mer :)
 
Sv: kompetensbevis

Det finns inga tydliga riktlinjer och det är det som är problemet.

Är det verkligen ren och skär hobby utan vinst(syfte) på något vis så behöver du inget kompetensbevis så länge du håller dig inom Sveriges gränser.

Det blir genast bökigare om du tänkt att tävla i t ex Danmark.

Rent krasst, gå utbildningen så lär du dig mer :)

Vad jag förstår kostar utbildningen 2500:-... Jag åker än så länge inte speciellt ofta transport med min häst (fast den här hösten har det blivit många resor till veterinären men nu är han äntligen frisk). Så för min egen del kanske jag kommer lasta hästen ett fåtal gånger under 2008, så jag känner inte att jag vill lägga ut de pengarna eller tiden det tar om jag inte behöver!
 
Sv: kompetensbevis

Ja men du behöver ju inte göra om det.

Och varför är folk så negativa till utbildning?

:)
 
Sv: kompetensbevis

Kan bara ställa samma fråga. Utbildningen var bra och egentligen borde alla som ens tänker på att transportera sin häst gå dem. Bara för att kunskaperna.

Priset som alla gnäller över, är det så högt egentligen?
Min självrisk på hästförsäkringen är högre. Många köper ju utrustning till sin häst för många gånger högre belopp.
 
Sv: kompetensbevis

Med ett heltidsjobb som även kräver många kvällar i anspråk, häst, hundar, sambo, engagemang i en tävlingssektion samt en annan utbildning som är rätt så krävande så räcker inte tiden till för ytterligare utbildning.

I min värld är 2500:- mycket pengar, och jag kommer kanske nyttja transportkörandet kanske 2 gånger på sin höjd under 2008 (om hästen får hålla sig frisk vilket jag innerligen hoppas).

Så för min del är jag glad om jag slipper!

Men ni som gått kursen, vad ex fick ni lära er som ni inte kunde innan?
 
Sv: kompetensbevis

Har nu varit i kontakt med alla instanser för att få något vettigt svar...
Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell. Om man sedan driver verksamhet Måste man gå kursen som TYA anordnar för att få det sk. kompetensbeviset, Samt komplettera handlingarna med utdrag ur Polisens belastningsregister och bifoga dessa billagor till Jordbruksverket i samband med ansökan för att bli godkänd transportör...
Ansökan till Jordbruksverket kostar 800kr, sen kostar kursen 2250+moms, kommunens inspektör vill ha en summa(vet inte hur mkt?), samt utdrag ur Polisens register, vet inte om det är gratis när det gäller en förfrågan om sig själv, annars kostar det ca 200kr. Det blir lite pengar om en hel familj ska göra detta!!!

Det låter helt osannolikt och otroligt, men inget förvånar längre
 
Sv: kompetensbevis

Har nu varit i kontakt med alla instanser för att få något vettigt svar...
Alla MÅSTE oavsett man behöver kompetensbevis eller ej, anmäla till sin kommun på mijlö-hälsoskydd och boka en tid så att dom kommer ut och besiktigar ens hästtransport och godkänner den, oavsett om släpet är splitternytt och ev av årets modell. Om man sedan driver verksamhet Måste man gå kursen som TYA anordnar för att få det sk. kompetensbeviset, Samt komplettera handlingarna med utdrag ur Polisens belastningsregister och bifoga dessa billagor till Jordbruksverket i samband med ansökan för att bli godkänd transportör...
Ansökan till Jordbruksverket kostar 800kr, sen kostar kursen 2250+moms, kommunens inspektör vill ha en summa(vet inte hur mkt?), samt utdrag ur Polisens register, vet inte om det är gratis när det gäller en förfrågan om sig själv, annars kostar det ca 200kr. Det blir lite pengar om en hel familj ska göra detta!!!

Nu får du nog lugna ner dig lite.
För:
Alla måste inte, läs på Jordbruksverkets hemsida så finns där undantag.
Besiktning av transporten kommer på sikt att kunna göras på Bilbesikningen och/eller som teknisk typgodkännande redan hos tillverkaren.
Nasökan hos Jordbruksverket och utdraget ur beslatningsregistret gäller en gång per ekonomiskaktör. Inte en hel familj.
Det finns fler som utbildar än TYA. Vi har själv anlitat en annan godkänd aktör. Svenska Ridgymnasiet. Som hade något lägre pris redan från början och som ger rabatt när det kommer flera från samma ekonomiska aktör.

Alla regler och vad som gäller finns i den här tråden. Tyvärr så finns det ännu mycket som är oklart där av att man kan få konstiga svar även av berörda myndigheter. Men detta finns också i tråden så läs i denna. Här finns inlägg av de som gått utbildningen och av de som arbetar med djurskydd.
 
Sv: kompetensbevis

Vet inte om detta var riktat till mig eller? jag hade själv många och obesvarade frågor och intryck/åsikter/frågor från olika håll, men efter att följt och läst många kloka svar här så har mkt klarnat.
Som jag skrev i tidigare inlägg ang bes av hästtransport så har jag nu gjort detta i via miljö-Hälsa i min kommun, kostnad 600kr, detta gäller för detta släpet, köper jag nytt eller byter måste jag göra ny bes på det nya släpet. Alla berörs inte av detta som jag skrev tidigare, endast dom som driver hästföretag, vilket vi gör, så fallet är ju solklart för mig. Jag har ansökt om tillstånd hos Jordbruksverket, uttdrag ur polisreg samt kollar upp kursdatum som är lämpliga inom mitt distrikt.
 
Sv: kompetensbevis

Nu har jag läst hela tråden och kollat jordbruksverkets hemsida och jag vet fortfarande inte om jag riktigt begriper.

Företagets släp är godkänt av kommunen och mitt företag är registrerat som djurtransportör. Har till och med hunnit genom den processen två gånger eftersom första tillståndet löpt ut och jag då förnyade det. Kommunen frågade efter mina kunskaper kring djurtransporter när jag sökte tillstånd första gången och eftersom jag arbetat med planering av liv- och slaktdjurstransporter, driver inackorderingsstall samt är agronom bedömde de mina kunskaper som tillräckliga :smirk:

Men, ska jag då ha kompetensbevis också även om sjv redan godkänt mig som transportör tidigare?
 
Sv: kompetensbevis

Ja.

Kompetensbeviset är en bit TILL på det hela som gäller from 080105, dvs från och med i år.

Notera att det är olika bevis för olika djurslag men nöjer du dig med att köra häst, så räcker den utbildningen som Ridgymnasiet tillhandahåller.
 
Sv: kompetensbevis

Ja ursäkter finns det alltid.

Heltidsjobb, karriärer, hästar, hundar och andra djur hade ALLA som var på kursen med mig igår. Det var därför de var där. Det är ryttare på elitnivå, både i Sverige och Internationellt (och hos oss även kuskar med eget lantbruk osv).

Jag har ett heltidsjobb (plus), hästar som ska ha mat, katt som ska ses till osv osv.

Men så här års är det ju faktiskt ganska lugnt.

Säg att du av anledning hamnar i Danmark på dina två resor 2008.

Du har INTE kompetensbevis.

Du åker på böter på 2500 danska kronor (inte svenska). I Danmark har polisen rätt att stanna dig och kontrollera och de kontrollerar massor :)

Kursen hade varit billigare.

Eller än värre, säg att du planerar en tripp till Italien. Du har ingen ANING om vad Artikel 4 är, kan inte prestera en sådan för kontrollorganet där, då är det 6000 EURO i böter.

Osv.

:)
 
Sv: kompetensbevis

*kl*

Ska jag ha kompetensbevis om jag har två ston som jag kör till och från hingsten, och ev till premiering/utställning någon gång om året? Jag har inte någon verksamhet utan det är för hobby. Jag har en jordbruksfastighet, men inte någon jordbruksverksamhet. :confused: Jag fattar som att jag inte behöver det..
 
Sv: kompetensbevis

Om hästarna inte har med något företag att göra behöver du INTE ha det.

(Såvida du nu inte tänkt åka till europa för att betäcka.)
 
Sv: kompetensbevis

Om hästarna inte har med något företag att göra behöver du INTE ha det.

(Såvida du nu inte tänkt åka till europa för att betäcka.)

Mao så kan jag som inte har stuteriet i företag ännu, vänta lite till och spara i hop pengarna till kursen i lugn o ro:p
 
Sv: kompetensbevis

Mao så kan jag som inte har stuteriet i företag ännu, vänta lite till och spara i hop pengarna till kursen i lugn o ro:p

Det är inte helt säkert innan det provats i domstol. För man vet inte rent juridiskt var gränsen för ekonomiskvinning ska gå. Kan komma att gå vid momsredoviningsskylldiga. Men kanlika gärna gälla från den som vinner en mindre summa vid en tävling eller får sitt sto betäckt vilket ju påverkar hennes värde.
I ditt fall när du har uppfödning och om jag kommer ihåg rätt även inakordering så är nog risken överhängade att du ska räknas som ekonomisk aktör även om du inte har ett registerat stuteri.
 
Sv: kompetensbevis

Nope, ingen inackordering, är inackorderad själv. Dessutom så kör jag inte mina ston till hingstarna då jag har hingstarna hemma. Ungarna som tävlar åker max 6 mil och har hitills inte vunnit pengar. Hästarna som åker till enstaka utställning vinner inga pengar och går inte upp i värde pga utställningsresultaten. När vi åker till Täbygalopp med hästarna är det för vårt eget höga nöjes skull.

Enligt kontakt med DJB så ska jag inte behöva skaffa mig kompetensbevis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp