Kompis som vill att jag tar en valp

Sonic76

Trådstartare
Det är en jack russel tik som ska få valpar i oktober och kompisen vill gärna att jag köper en av valparna för ett mycket lågt pris då hon vet att hunden får det bra hos mig, anledningen till att hon tar valpar är för att det är en jättefin tik och med otroligt bra psyke.
JAg är sugen, men bomba mig med för och nackdelar, jag ska börja jobba nu 30 timmar i veckan på förskola, en mil bort.
JAg har räknat på försäkring och vaccination mm men jag har säkert glömt nåt.
Tanken är att åka dit när valparna är några veckor och se om det är nån jag faller för och som faller för mig;)
Usch vad svårt det är.

Sv: Kompis som vill att jag tar en valp

Mysigt med valp:). Men har du någon hemma om dagarna när du jobbar?

Att köpa hund/valp är ett stort steg i livet.
Det bör föregås av nogrann research av vad man vill ha utav sitt hundägande o hur man tror att en framtida hund skall passa en själv, dvs inget man skaffar för att polaren skall få ett gäng valpar.

Vänta tills du själv är redo, själv valt ras o uppfödare.

Jag säger rakt av att du inte har råd! Börja med att bygga upp en stabil ekonomi innan du tar på dig mer konstnader. Det är dyrt med veterinärbesök och det måste du ha en buffert till.

Sen vet jag inte om jag tycker att en Jack Russell är lämpligt för någon som i framtiden planerar att jobba heltid. 30 timmar i veckan är 6 timmar om dagen. Plus restid. Vem tar hand om hunden när du är borta på jobbet? En hund ska helst inte lämnas ensam i mer än 4-5 timmar under ett helt dygn.

Det är underbart att ha hund,men det är också jobbigt,tidskrävande och ett jäkla pusslande för att få allt att gå ihop.

Jag har ingen aning om du har de rätta förutsättningarna eller inte,men ställ dig dessa frågor och ta ställning:

Vill jag ha en jack russel? Vad kan jag om rasen och har jag tid att ge den allt den behöver i form av motion och träning?

Har jag tid och ork att ge den umgänge,sällskap och uppfostran i många år framöver?

Är jag beredd att avstå från många andra "roliga" aktiviteter för att hunden annars blir för mycket ensam?

Har jag en plan över någon som kan vara hundvakt de dagar jag jobbar eller behöver göra något där jag inte kan ta hunden med?

Har jag tillräckligt med pengar för att vårda mitt djur för skador och sjukdomar som kan inträffa väldigt olägligt?

Gillar mina bästa vänner hundar? Eller kan jag ta med hunden utan problem till dem så att jag kan umgås med dem som innan? Är jag beredd att offra tiden med vännens fika för att ta hand om djuret istället?

Har jag dag ut och dag in, tid och ork att ge mig ut på promenader flera gånger varje dag,trots att det regnar,blåser,snöar eller är 30 grader varmt?

Har jag råd och kan hitta någon som vill vara hundvakt om jag vill åka på semester där hunden inte kan följa med?

Tänk över frågorna och kom fram till vad du vill;)

Nu har jag dragit upp det sämsta med hund,men det är ändå ett stort ansvar som kräver engagemang i många år framöver. Sen är det helt underbart att ha en mjuk,go och härlig hund som sin bästa kamrat.En hund är verkligen kärlek och livsnjutning med allt vad det innebär. Hunderiet är för mig värt allt jag får offra,men det ger så otroligt mycket mer tillbaka:laugh:

Tanken är att åka dit när valparna är några veckor och se om det är nån jag faller för och som faller för mig

Skojar du? Naturligtvis faller du för minst en av valparna. :D Titta på valpkullar ska man bara göra om man vill köpa en...eller är 100% säker på att man inte ska köpa.

Skojar du? Naturligtvis faller du för minst en av valparna. :D Titta på valpkullar ska man bara göra om man vill köpa en...eller är 100% säker på att man inte ska köpa.

HELT sant!! Åk aldrig, aldrig, aldrig och titta på valpar, du kommer garanterat hem med en! Allvarligt! Det händer den bäste, tro mig...! Och Jack Russell-valpar ... du store tid, det finns inte en chans att du backar när du väl fått se dem!
Hundköp ska byggas på andra grunder. DU ska välja ras, hund, tidpunkt osv osv osv. Köpa hund är ett gigantiskt val! Titta bara på alla omplaceringar på Blocket - alla dessa oräkneliga hundar som är till salu för att ägaren plötsligt (efter nån månad bara, ibland!) inser att han/hon inte har den tid som krävs etc etc. Jag säger inte att det absolut ska hända dig, men.......
Titta inte på några valpar!!! :angel:

Tyvärr får väl jag också sälla mig till de negativa.

Det kostar att ha hund, få ordning på din ekonomi innan du tar på dig kostnaden som en hund innebär.

Hunden ska ha mat (iofs äter en jr inte så mycket), försäkring, veterinärvård, vaccin, tuggben då och då. Kostnader för hundvakt/dagis när man är borta.

För att hunden ska funka i vardagen kan det behövas att man går någon kurs med den också.

Om det här tillfället inte hade dykt upp, hade du varit nära att skaffa hund ändå då?

Och instämmer, är du osäker eller velar - åk inte och titta! Ta ditt (logiska) beslut först. Det är INTE roligt att ett par år senare sitta med en hund man antingen inte passar ihop med eller känner sig låst av.

Att köpa hund/valp är ett stort steg i livet.
Det bör föregås av nogrann research av vad man vill ha utav sitt hundägande o hur man tror att en framtida hund skall passa en själv, dvs inget man skaffar för att polaren skall få ett gäng valpar.

Vänta tills du själv är redo, själv valt ras o uppfödare.

Bra skrivet.

Till TS: Hade du tänkt köpa en JRT även om din vän inte skulle få en valpkull? Hade du tänkt köpa en nu eller tänkt "någon gång i livet, om det passar"?

Spontanköp av hund slutar sällan bra. För din och valpens skull - låt bli om det är så att du inte redan innan planerat ett köp i stilen med det du nu funderar på.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 595
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 313
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 014
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 951
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?