Kompisen blir galen!!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare tuffer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 801
T

tuffer

Jag har nu flyttat upp min häst på sommarbete hem till min mamma. En annan häst från stallet följde med och dessa två har nu blivit dödspolare!:) De går fin, fint ihop, vilket är roligt. Men inte lika kul när jag ska ut och rida. Det är nämligen så att den andra hästen är livrädd för att vara ensam:( När de tar ut honom för att rida är det inga problem. Det är ju han van vid. Och min häst står lugnt och väntar tills polaren är tillbaka.

Men när jag tar ut min Pålle så blir den andra hästen helvild när han inte längre ser min häst!!
Förra sommaren hade jag ett litet russ som sällskap och visst blev denna också lite upprörd, men efter några veckor hade den vant sig.

Men den här hästen verkar ha ngt trauma för han blir helvild. Jag är rädd att han går igenom staket om jag försöker igen. Är det ngn som vet hur man kan göra för att få detta att funka. Jag kan ju inte varje dag anpassa mig så att jag är ute och rider när de rider den här hästen?

Har följt den här hästen länge och känner ägarna sedan tre ägar byten tillbaka och de har ingen aning om vad detta kan bero på! Jag tror att det kan bero på att han är så otrygg i sig själv. han är ganska nervig kille som är rätt tittig.

Som sagt-Vad kan man göra för att få detta att fungera???

Sv: Kompisen blir galen!!!

Jag skulle prova vänja den andra gradvis, du och den andra hästägaren åker till stallet samtidigt. Du tar ut din häst och leder den så den andra hästen inte ser din. Och försöker tills den andra förstår att hästen din kommer tillbaka. :)

Jag har för mig att det kan gå .. !!

Hade planer på att gör så me.....men nu behöver jag kanske inte oroa mig för ev. kommer det en ny häst till betet idag:)
Fast kanske kommer den andra hästen bli tokig ändå eftersom de är sådan dödspolare........Ja,det lär vi ju få se........

Skulle vara kul om fler kunde svara tråden om ni har några tips ang. häst som blir galen när kompisen går i väg.Det måste ju vara fler som har sådana problem.....

vissa hästar går att ha ensama, andra inte. så är det bara. hästar är ju flockdjur, så att de kan stå själva är bara ett +.

Visst är det så! men å andra sidan går de ju att vänja de flesta hästar att vara ensamna en stund.... Nu har den nya hästen kommit så jag hoppas att det blir lättare nu.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 986
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka