Komplettera överklagan till kommunen? Tidsspann?

När jag jobbade i kommun ingick det också att titta på den klagandes argument (om den hade lämnat in sådana då). Om det var vettiga poänger får ju myndigheten ändra sitt beslut istället för att skicka det vidare för överprövan. Det gör inte ni alltså?

Förvaltningslagen:

När en myndighet ska ändra ett beslut​

38 § En myndighet ska ändra ett beslut som den har meddelat som första instans om
1. den anser att beslutet är uppenbart felaktigt i något väsentligt hänseende på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning, och
2. beslutet kan ändras snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.



När en myndighet får ändra ett beslut som har överklagats​

39 § Ett beslut som har överklagats får ändras av den myndighet som har meddelat det som första instans enbart i sådana fall som avses i 38 § och bara om överklagandet och övriga handlingar i ärendet ännu inte har överlämnats till den högre instans som ska pröva överklagandet.
Jo, vi handläggare kollar ju alltid på ärendet, men det är admin som gör rättidsprövningen och skickar vidare till ärendet. Vi meddelar bara admin att ärendet är ok. Ärendet ska dock alltid skickas vidare även i de fall vi ändrar beslutet, så deras handläggning blir ju i det fallet inte annorlunda.
 
Jo, vi handläggare kollar ju alltid på ärendet, men det är admin som gör rättidsprövningen och skickar vidare till ärendet. Vi meddelar bara admin att ärendet är ok. Ärendet ska dock alltid skickas vidare även i de fall vi ändrar beslutet, så deras handläggning blir ju i det fallet inte annorlunda.
Ok men då gör ni ju någon slags bedömning ändå :)
Om man beslutar sig för att ändra beslutet behöver man inte skicka det vidare, det blir massa onödig admin för alla, men förstår att det hinner gå av bara farten ibland.
 
Ok men då gör ni ju någon slags bedömning ändå :)
Om man beslutar sig för att ändra beslutet behöver man inte skicka det vidare, det blir massa onödig admin för alla, men förstår att det hinner gå av bara farten ibland.
Vi har fått till oss från länsstyrelsen att de alltid vill att vi ska skicka besluten ändå. Har inte förstått varför dock 🤷‍♀️. Känns som waste of time för dem.
 
Jovisst, men se FL 38 och 39 §§. Vem gör den bedömningen, handläggare eller chef eller administrativ personal utan relevant kompetens eller utbildning?

En rättidsprövning ska göras oavsett. Vem som ändrar ett beslut avgörs av andra delegationsordningar, vilket också är olika beroende på kommun


Tillägg:
Man har väl ändå en dialog med varandra? Om mina ärenden överklagas ser jag det i ärendehanteringssystemet, samtidigt som administatörerer informerar mig via mail. Jag har ju ett eget ansvar som handläggare att bevaka mina ärenden och notifiering andra delegater än mig vad som är relevant i ärendet. Andra delegater har ansvar att rådgöra med mig hur saken bör hanteras.

En rättidsprövning är ju ren formalia, inkommen i tid, ja eller nej. Den säger ingenting om hur överklagan i övrigt ska hanteras.
 
En rättidsprövning ska göras oavsett. Vem som ändrar ett beslut avgörs av andra delegationsordningar, vilket också är olika beroende på kommun.

Självklart har alla kommuner och kommunförbund sina egna delegationsordningar, det säger jag inget om :)
 
Tack för alla svar!

Har skrivit en snabb sammanfattning, tror inte jag behöver göra komplettering. Vet inte vad jag ska komplettera med isf.
De hade skickat med lagarna som gäller så jag har hänvisat till dem :sneaky:
Ska bara få ihop mina anteckningar till en överklagan. Ordnar det i morgon.
 
Tack för alla svar!

Har skrivit en snabb sammanfattning, tror inte jag behöver göra komplettering. Vet inte vad jag ska komplettera med isf.
De hade skickat med lagarna som gäller så jag har hänvisat till dem :sneaky:
Ska bara få ihop mina anteckningar till en överklagan. Ordnar det i morgon.
Lycka till! Så länge det är tydligt med vad du överklagar och varför så har ju överklagande myndighet ett bra utgångsläge för att bedöma. Jag har haft en del beslut som överklagats med motiveringen ”ni är dumma” typ. Det har inte gått hem så då har överklagandet bara avslagits oftast. Tycker synd om Länsstyrelsen ibland när jag läser deras beslut, då de verkligen tvingas bemöta även totalt ogenomtänkta motiveringar. ☺️
 
Lycka till! Så länge det är tydligt med vad du överklagar och varför så har ju överklagande myndighet ett bra utgångsläge för att bedöma. Jag har haft en del beslut som överklagats med motiveringen ”ni är dumma” typ. Det har inte gått hem så då har överklagandet bara avslagits oftast. Tycker synd om Länsstyrelsen ibland när jag läser deras beslut, då de verkligen tvingas bemöta även totalt ogenomtänkta motiveringar. ☺️
I detta fallet har en kommunal myndighet inte undersökt en viss sak men ändå bedömt att den är på ett visst sätt.
De har alltså bedömt en sak som de inte bedömt. Typ.
 
I detta fallet har en kommunal myndighet inte undersökt en viss sak men ändå bedömt att den är på ett visst sätt.
De har alltså bedömt en sak som de inte bedömt. Typ.
Då är ju chansen stor att länsstyrelsen kan bedöma återremittering av ärendet. Håller tummarna för att det går den väg du vill ☺️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukeoraklet! Jag har en vän som behöver er hjälp nu! (Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 128
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 646
Senast: Korven
·
Övr. Barn *börjar med att ropa på Görel* :o Jo alltså. Vid separationen för 2,5 år sedan så flyttade exet 45 mil ifrån orten där jag och barnen...
2
Svar
21
· Visningar
3 272
Senast: dressyrtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp