Komplikationer vid kejsarsnitt?

Sv: Komplikationer vid kejsarsnitt?

Jag är väldigt skeptisk till projekt vaginal förlossning.
Att jag dessutom fått höra fler med förlossningsskadade barn efter VF än efter snitt gör inte direkt att jag är redo att omvärdera.

Nu hoppar in utan att ha läst de senare inläggen. Det kan vara så att folk blandar ihop akutsnitt och planerade och att akutsnitt har betydligt fler komplikationer.

Jag vet ju att jag blandar ihop det, svarade på frågan här till exempel. Egentligen kanske mitt svar, som varande akutsnitt, inte planerat inte borde varit med.

Tror de haft det felet i statistiken också tidigare (vet inte hur det är nu) blandat akutsnitt och planerade snitt med varandra. När akutsnitt egentligen "planeras" på ca en timma, eller sker hux flux med hissar och språngmarscher på 10 minuter. Dessutom på en kvinna i dålig kondition, efter kanske 40-48 timmars försök till förlossning (då hon bara som exempel tex inte ätit på ett par dagar, jag vet att jag knappt åt ngt under min i alla fall), med barn i troligen taskig sits (ändrade hjärtljud är ju ett av beslutskriterierna vad jag vet).

I jämförelse med en förlossning som går enligt boken eller ett planerat kejsarsnitt så är det nog en helt annan sak. Vid akutsnitt har det liksom redan gått åt helvete och de försöker fixa det.

Senast ändrad:

Menar inget illa men på 22 år vill jag hoppas och tro att läkarvården utvecklats och att ett dylikt ingrepp sker med större finkänslighet nu än då.

Bara som exempel har de vänt på snitten, vet inte hur länge sedan. Jag trodde de skar från naveln och nedåt som på min faster, eller snett på ena sidan, det gör de inte, de lägger ett snitt i bikinilinjen. Inte så snyggt hudmässigt kanske iom att det ligger precis under bullmagen som vissa har (jag tex), men själva ärret syns ju inte alls. Musklerna återhämtade sig tydligen snabbare så. Mitt ärr är väldigt svårt att se efter 2,5 år, tunt vitt streck, däremot som sagt, fult rynkig mage så ärret spelar ingen roll, visar inte upp magen ändå. Kunde lika gärna varit fult.

Vad är du ute efter?
.

Ingenting.

Jag har funderat över varför jag får höra så många berätta om sina VF-problem och andra aldrig hört något - vilket används som ett argument för att VF är så fantastiskt mycket bättre än KS.
Man har inte hört någon berätta om sina VF-skador så då finns de inte, typ.
Det var det som fick mig att posta. Det skulle bara diskuteras KS men så kom den där jämförelsen med VF in, som alltid.
Statistisk sett borde alla känna någon med svåra underlivsskador har ju jag då alltid menat och nu när de resonerade runt 10% av alla mammor, ja då är det troligen så, alla känner någon.

Men visst, det borde vara en separat tråd, jag orkar inte starta någon och har hellre inga problem med att sätta punkt här.

Akutsnitt per definition är alla snitt som planerats mindre än 24 timmar i förväg. I de flesta fall är det inte särskilt bråttom även vid akuta snitt, jag låg t ex och väntade i fem timmar på mitt akuta snitt. Urakuta snitt, där det verkligen handlar om minuter, är rätt ovanliga.

Ett snitt som ser ut som ett uppochnervänt T. Görs ibland vid akuta, tidiga snitt, och då får man inte föda vaginalt efter det, pga risken att ärret inte håller för påfrestningen, iom att det är ett såpass stort ärr.

Nej, nej, det var ju ett planerat snitt pga sätesläge så det var ett vanligt bikinisnitt. Snitt 2 blev "akutsnitt" då vattnet gick 4 veckor före bf. Men inte mer "akut" än att det gick ungefär likadant till som det första snittet.

Ursäkta trådkapning, men det här tycker jag var intressant. Kan alltså muskelfibrerna i väggen minska efter de varit uttänjda, eller kanske få en mindre gynnsam struktur? TUR att jag inte ska ha flera barn som snittats med en extremt stor livmoder med tvillingar och snitt...! Funderade faktiskt flera gånger på om min livmoder skulle spricka under graviditeten med tvillingarna....

Ah, jag kan tyvärr inte så mycket mer om det. Men det händer att även kvinnor som fött vaginalt får ruptur och eller är tunna i livmoderväggen. Så mycket kommer jag ihåg.

Man får nog leta lite mer för att hitta rätt information.

Fast jag tycker det var helkonstigt, och säkert du också, att du först fick ett sådant traumatiskt besked och sen födde en frisk dotter efter en fullgången grav. ! Vad sa den första läkaren om det hela egentligen? Denna hade ju totalt fel!

Jag hade god lust att gå till denna läkare när vi låg på BB och visa upp bebis, räcka ut tungan och säga "nanananananaaa - du hade feeeeel!". :p Men jag valde att bara lämna det där därhän och inte lägga mer krut på det. Jag skickade däremot kort på bebis till "min" gynekolog som gav oss positivt besked att "köra på" och tackade honom och sa att utan honom (och hans förtroendeingivande sätt som ju gjorde att jag litade på honom) så hade det inte blivit något mer barn. Jag är SÅ glad åt att jag inte bara "köpte" läkare 1:s resonemang!

Jag gick dock inte hela graviditeten; vattnet gick 4 veckor före BF så dottern blev två veckors prematurfödd. 46 cm lång och ca 2,7 kg om jag minns vikten rätt. Lite gulsot och lågt blodsocker första veckan, men hon "tog sig". Dock var det ju helt inom "normalen".

Läkaren som snittade; jag frågade honom om hur det såg ut därinne. Han sa att det var väl inte något anmärkningsvärt; ett gammalt ärr som på alla andra tidigare snittade. Men det kanske är svårt att "granska" en livmodervägg under pågående operation/ihopsömnad. ;)

Så, ni som gjort kejsarsnitt, vilka komplikationer har ni fått/blivit varnade för? Hur ont gjorde det i snittet sedan? Hur lång tid tog det att "få igång" kroppen sedan?

Jenny

Jag akutsnittades efter att ha legat 10 cm öppen för länge utan att krystvärkar kom igång med våra tvillingar (ena barnet i säte, andra normalt). Det tog nog nästan en vecka innan jag var någorlunda ok, nu fick jag PUPPP också så det var väl också en anledning till att jag kände mig risig.
Fick ett mkt fint ärr som knappt syns, har en pyttefläck med lägre känsel men inte något som besvärar på något sätt.

Alla bekanta som har gjort planerat snitt har varit på benen väldigt snabbt och mått mycket bra efter sina snitt. Så min tro är att planerat snitt antagligen ger större chans för ännu mer lyckat resultat än akut eller katastrofsnitt.

Jag har en vaginal förlossning efter det som gick väldigt bra och där jag var återställd mycket snabbare. Å andra sidan hade jag ju bara burit på ett barn då, det är väl klart att det är tyngre för kroppen att klara två så jag tror jag hade bättre förutsättningar rent allmänt.

För mig personligen hade jag valt vaginal förlossning framför snitt men det är ju för att jag hade en okomplicerad vaginal förlossning. Hade jag fått sfinkterruptur eller någon annan allvarligare skada hade jag valt snitt vilken dag som helst. Har också haft en rädsla för förlossningsskador på barnet, en bekant fick ett gravt skadat barn efter syrebrist, barnet hade sluppit syrebristen vid snitt.

Be om en läkartid och diskutera igenom dina farhågor. Lycka till och grattis till det kommande barnet!:love:

Det beror på att dessa kvinnor har ett behov av att prata om sina förlossningar då de inte har bearbetat dem klart.
En komplikationsfri vaginal förlossning är ungefär lika intressant att prata om som att prata om att bajsa när man är förstoppad och har magknip.
Jag har fött 3 barn vaginalt och har inget att prata om vad gäller mina förlossningar.
Det finns liksom inget att berätta.

Tror du har en poäng där. Min mamma och mina mostrar har berättat fler än en gång om väldigt jobbiga och traumatiska vaginala förlossningar (kontraproduktivt om man önskar barnbarn!). Jag själv hade en väldigt odramatisk och snabb förlossning. Det finns inte så mycket att berätta. "Vi kom in, jag lade mig i badkaret, vattnet gick, bebisen kom ut." Det finns inga "saftiga detaljer" utan allt hände bara väldigt snabbt och odramatiskt. Jag hade betydligt mer ont när jag hade ryggskott än när jag födde barn. Folk verkar genomgående ha lite svårt att ta detta, de försöker mjölka på fler detaljer men det blir inte bättre än så.

Och jag hade ondare när jag bröt ett revben på två ställen.
Det kan jag däremot prata om.
Det var totalt vidrigt i flera veckor.

Själv berättar jag mer än gärna om mina fina, snabba och fantastiska förlossningar!! :bump: Jag tycker att det är jätteintressant!

Själv berättar jag mer än gärna om mina fina, snabba och fantastiska förlossningar!! :bump: Jag tycker att det är jätteintressant!

Frågar någon berättar jag, men jag har liksom inget inneboende behov av att berätta om min förlossning. Jag tror kanske att det är vanligare att man behöver prata om en jobbig förlossning (precis som man kan ha behov av att prata om andra jobbiga saker som händer i livet) än att man behöver prata om en förlossning som inte... gjorde så mycket väsen av sig?

Visst.
Men du har inget behov av det så att du springer runt och pratar om det ofta under resten av ditt liv?
Hoppas jag.
Vissa håller på så och de borde ha fått hjälp tycker jag.

Jag berättar om någon frågar.
Men det finns inte så mycket att säga.
Barnen som jag fick är betydligt mer intressanta.

KL

Har haft 2 barn, 2 akutsnitt.

barn 1: mega akutsnitt 40nånting timmar in i förlossningen pga. akut moderskakalossning. Sövdes akut (ryggmärgsbedövning sedan innan vägrade fungera) och hade extremt svår återhämtning med inflammation i både snittet och livmodern. Kunde ej komma ur lägenheten på 3 månader och det tog 4-5 månader innan jag kunde gå längre än 50meter. Blödde kraftigt i 8+ veckor. Barnet dog. (full gången.) Stannade på sjukhus i 3 veckor men borde ha stannat längre tycker jag, kunde ej ta hand om mig själv nog när jag åkte hem. Hyfsat ont.

barn 2: Akut snitt av lindrigare varianten, det var planerat att vara 2 veckor tidigt men barnet bestämde sig för att komma ut dagen innan det! Hyfsad snabb påbörjad förlossning, 4cm på 2 timmar, vaken och med ryggmärgsbedögvning (INTE höjdare att göra när man är i rejäla värkar!!) som funkade denna gång. Mycket bättre återhämtning, enbart liten infektion i snittet och åkte hem 2 dagar senare. Gick då på 1km promenad samma dag med bebis och barnvagn.

Har bortfall av känsel sedan båda, som har delvis kommit tillbaka, är runt 3cm av snittet både neråt och uppåt. Har lite "svullnad"/"påse" ovanför snittet, mest på vänster sidan. Smärtan var ganska ok, jobbigaste var att jag kollapsade och svimmade lätt när jag försökte gå på toa/gå etc. första dagarna. (gång nr 2. Gång nr 1 var ju en helt annan story.) Men jag hade anemi och var redan nedsatt så det hade nog mkt med det att göra.
Magen har separerade magmuskler som tog tid att få ok, fortfarande kvar men inte så mkt.
Jag har haft ganska ont i sidorna där snittet/snitten (lagda i samma) börjar och slutar, dom har liksom fogat ihop sig med muskler och allt och det spänner så in i satan där. Jag har fått regelbundet gå till Osteopat som stretchar ut det (gör svin ont men hjälper).

Jag vill ha ett mer barn i framtiden...men är ganska rädd. Både förlossningsvärkarna (jag hade ju ändå ganska många timmar av dom) var rejält hemska trots injecterbar smärtlindring (Pethadine) och jag tror att jag skulle ha lite svårt att föda naturligt pga. att jag är ganska liten tydligen. Dom har sagt att jag kan välja själv men båda sakerna känns förfärligt läskigt om jag är ärlig...dock har jag ju iallafall erfarenhet av Kejsarsnitt så kan nog hända att det blir det igen då. Fast förhoppningsvis ingen form av akut den gången om det blir av ;)

Jag tycker ändå att återhämtningen vid ett hyfsat planerat snitt är väldigt bra, om man ädnå tänker på att ett stort ingrepp.
Att jag haft otur reflekterar väl det värsta som kan hända...barn som dör, mega akut snitt, super svår återhämtning etc....men så behvöer det ju absolut inte bli och jag tror om man väger upp det, så kan ett planerat snitt vara ett bra val om det finns saker som gör det svårt med vaginalt.

Jag beklagar verkligen din hemska upplevelse vid första förlossningen. Verkligen det värsta som kan hända.

Det är en sak jag tycker låter väldigt konstigt, vad menas med att du är "liten" ? Om du har för trångt bäcken eller inte borde lätt kunna mätas mha en röntgen av bäckenet. Då borde du kunna få svar direkt om du kan föda vaginalt - om du nu inte hellre vill ha ett planerat snitt till.
Förresten så heter det RYGGbedövning. Inte ryggmärgsbedövning.

Tack. Det kunde varit värre faktiskt tekniskt sett, jag kunde ju varit tvungen att göra en hysterektomi. Men det var ganska..hemskt.

Jag har inte för trångt bäcken men det är lite gränsfall, dock kunde jag försöka nu när det ändå har vidgat sig 2 ggr innan lite.

Aha...svenska är inte mitt första språk, jag tänkte att det borde heta något sånt i och med att det är nerverna som går ut från ryggmärgen som bedövas vid en "epidural" (eller "spinal" men då använder man ju bara en injection som inte är påfyllbar).
Men ja...det är ju ganska missvisande att kalla det "ryggmärgsbedövning" för det är ju inte ryggmärgen som bedövas såklart...utan hålrummet utanför. Fast det skulle ju bli långt att säga haha. Men då är "ryggbedövning" lika missvisande nästan, det är ju inte bara ryggen man bedövar.
Man lär sig nåt nytt varje dag! :)
Men jag kanske håller mig till engelska, det är lättare ;)

*kl*

Tack alla ni som har svarat, det är intressant att höra!

Jag har, trots era "skräckhistorier" ;) ändå valt att begära snitt den här gången. Nu är det en hel del veckor kvar och mycket som ska gå "rätt" innan det är dags, men bestämt mig har jag. Tack igen för er input!

Jenny

Nu har ju du bestämt dig, men efter ett snitt och en vaginal förlossning, så skulle jag alla gånger välja vaginalt om det gick. Visst, när man ligger där med värkar är det inte så kul, men dagen efter, vad det är otroligt skönt att inte ha ett stort sår på magen, vilken skillnad i hur rörlig man är! Man har igen det tio gånger om efteråt.

Visst.
Men du har inget behov av det så att du springer runt och pratar om det ofta under resten av ditt liv?
Hoppas jag.
Vissa håller på så och de borde ha fått hjälp tycker jag.

Jag berättar om någon frågar.
Men det finns inte så mycket att säga.
Barnen som jag fick är betydligt mer intressanta.

Den sista är bara 2.5 år sedan och nä alla jag känner har inte hört det. Men får jag chansen så berättar jag gärna. Jag tar ju chansen om någon glider in på det :p

Fast min erfarenhet efter två vf är absolut inte att jag var osårig och rörlig de närmaste veckorna efteråt... ;)

Jenny

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 751
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 379
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 014
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst