Komplikationer vid kejsarsnitt?

Sv: Komplikationer vid kejsarsnitt?

Jag håller med Mabuse! Har precis fött vaginalt, förra gången var det planerat kejsarsnitt. Även om jag sprack lite och är rejält öm i underlivet är det en helt annan känsla än efter kejsarsnittet, och då var jag ändå väldigt nöjd med mitt snitt. Jag var uppe på benen snabbt efter snittet, men ännu snabbare efter den vaginala förlossningen. Efter snittet var hela kroppen påverkad av såret, man använder magmusklerna till mycket mer än man tror! Nu är det mest när jag reser/sätter mig jag är försiktig. Snittet hade man ont av rätt länge, idag känner jag mig redan mycket bättre i underlivet, och då är det bara 4 dagar sedan förlossningen.

Det kan variera från gång till gång. jag har en kompis med två planerade snitt. Första gången gick det perfekt på alla vis. Andra gången var traumatiskt och efteråt gick hon som en fällkniv i tre veckor efteråt och fler barn blir det inte.

Fast min erfarenhet efter två vf är absolut inte att jag var osårig och rörlig de närmaste veckorna efteråt... ;)

Jenny

Jämfört med ett snitt, menar jag. Det är väldigt svårt att röra sig obehindrat med avskurna magmuskler.

Fast du måste väl se att flera här faktiskt kunnat röra sig helt normalt bara dagen efter ett snitt? Vi är många med den erfarenheten.
Jag har som sagt inte haft problem att gå, bära saker, köra bil eller annat sådant som min vardag består av. Medan min bästa vän inte kunde gå på flera dagar efter sin vaginala förlossning, och hade ont i flera veckor efteråt.

Det rekommenderas ju verkligen inte av läkarna att man bär tungt dagen efter ett kejsarsnitt, oavsett hur man mår. Det är ju en stor bukoperation, det kommer man inte ifrån. En blindtarmsoperation t ex är ju ett betydligt mindre ingrepp, men där tycker ju de flesta att det är helt självklart att man inte skuttar upp dagen efter och jobbar som vanligt.

KL

Min högst personliga erfarenhet är att jag nog mådde ungefär lika bra/dåligt efter snitt och vaginal förlossning respektive. Det tog sig bara lite olika uttryck.

Blev snittad natten mot tisdag och tog mig inte ur sängen förrän tisdag kväll pga att bedövningen från eda-pumpen som var kvar till mitt på dagen satt i länge, hade inga ben. Sedan var det inga problem att röra sig men visst var man väldigt rädd om magen första tiden. Åt diklofenak och alvedon mot den värk jag trots allt hade första dagarna hemma eller så, sen gick det fint utan. Men jag fixade t.ex. inte att bära bebin i sjal/sele första månaden. Dock inga som helst problem att toabesök och att komma igång med sexlivet senare. Hade en del värk i snittet ganska lång tid efter vid så "snäll" ansträngning som raska promenader eller lyfta en hundmatsäck t.ex. Så någon hårdträning var aldrig att tänka på innan jag blev gravid igen (efter 8 mån). Nu har det gått 20 månader sen snittet och jag har inga "men" mer än rent kosmetiskt.

Efter vaginala förlossningen tog jag mig inte längre än till toaletten första dygnet då jag förlorade mycket blod och knappt kunde stå på benen. Mådde snabbt bättre efter att ha fått en transfusion med två enheter blod men mattheten höll i sig några veckor efter förlossningen. Och jag hade VÄLDIGT ont i underlivet (sugklockeförlossning, gick sönder en del). Toalettbesöken första veckorna var en mardröm och det är väl först nu när bebin är 4 månader som underlivets övriga funktioner börjar hämta sig ;) Det jobbiga med den smärtan var att absolut inget hjälpte mot den, både stå, gå och sitta värkte (ligga med benen högt avlastade mest men det kunde man ju inte göra hela dagarna) och det var inga värktabletter som bet på det alls. Hade mycket ondare mycket längre än vad jag hade föreställt mig men trots allt var det väldigt skönt att komma hem till storebror och kunna lyfta honom som vanligt etc, utan ett operationssår på magen. Så skulle det bli ett barn till nån gång så kommer jag nog ha för avsikt att föda vaginalt då med.

Nu har ju du bestämt dig, men efter ett snitt och en vaginal förlossning, så skulle jag alla gånger välja vaginalt om det gick. Visst, när man ligger där med värkar är det inte så kul, men dagen efter, vad det är otroligt skönt att inte ha ett stort sår på magen, vilken skillnad i hur rörlig man är! Man har igen det tio gånger om efteråt.

Skillnaden är ju beroende av vem du frågar och det du skriver här ovan är ju inte sanningen för alla som föder vaginalt kontra snitt.

Även dom av mina väninnor som fött vaginalt har vägen tillbaka varit otroligt olika, men merparten har inte varit speciellt rörliga dagen efter.

Men du har rätt man rekommenderas inte att bära tunga saker de första veckorna efter snitt.

Nej, men sammantaget så skulle jag säga att konvalescensen, genomsnittligt, är kortare efter en vaginal förlossning. Går jag till mg själv är det definitivt så, om ag jämför mitt snitt med min vaginala förlossning, och de jag känner som gjort båda och kan jämföra delar min upplevelse. Har man bara fött vaginalt eller bara snittats har man ju inte så mycket att jämföra med. Det innebär inte att alla som föder vagialt mår bättre än alla som snittats, men att oddsen är att den som snittats har det jobbigare efteråt än den som fött vaginalt.

Nej, men sammantaget så skulle jag säga att konvalescensen, genomsnittligt, är kortare efter en vaginal förlossning. Går jag till mg själv är det definitivt så, om ag jämför mitt snitt med min vaginala förlossning, och de jag känner som gjort båda och kan jämföra delar min upplevelse. Har man bara fött vaginalt eller bara snittats har man ju inte så mycket att jämföra med. Det innebär inte att alla som föder vagialt mår bättre än alla som snittats, men att oddsen är att den som snittats har det jobbigare efteråt än den som fött vaginalt.

Och jag som också gjort båda, har en precis motsatt upplevelse, snittet var så mycket trevligare på alla sätt och vis, även efteråt faktiskt. Men du har helt rätt i att genomsnittligt så är min upplevelse ovanlig och att vaginal förlossning rekommenderas.

Absolut, jag vände mig bara emot det att du skrev det som om det vore sanning för alla.

Nu har jag bara fåtalet väninnor som gjort både och, samtliga tycker faktiskt att snitt varit enklare efteråt än vaginal, men det beror ju helt på hur förlossningen utvecklar sig.

Kort sagt, en helt komplikationsfri vaginal förlossning kontra en komplikationsfritt snitt så är det tidigare att föredra pga att det ändå är en så pass stor operation med snittet.

Och jag som också gjort båda, har en precis motsatt upplevelse, snittet var så mycket trevligare på alla sätt och vis, även efteråt faktiskt. Men du har helt rätt i att genomsnittligt så är min upplevelse ovanlig och att vaginal förlossning rekommenderas.

Är det rätt att hävda att den är ovanlig?
Jag ställer mig tveksam.
Enligt en avhandling är de mammor som är mest nöjda med sin förlossningsupplevelse förlösta med planerat snitt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article41569.ece

Nja, förlossningsrädda förstföderskor som får planerat snitt på egen begäran är väldigt nöjda efteråt med sitt snitt. Det innebär inte att gruppen snittade som helhet är mer nöjda än gruppen osnittade. Akutsnitt t ex är den typen förlossning som ger störst risk för trauma, och traumatiserade patienter är sällan särskilt nöjda efteråt.

Enligt en avhandling är de mammor som är mest nöjda med sin förlossningsupplevelse förlösta med planerat snitt.

De mammor som ville ha planerat snitt pga förlossningsrädsla, är de nöjdaste, enligt den artikel du länkar till.

Nu står det ju inget om varför just de är så nöjda, men en gissning som jag tycker ligger nära till hands är just att de var skräckslagna för att föda vaginalt och att en del av nöjdheten kan förklaras av pur lättnad att ha sluppit göra det de var rädda för och säger alltså inte nödvändigtvis något om att konvalescensen var extremt lättvindig.

Det verkar ju underligt att just kejsarsnitt, som räknas som stor bukoperation, skulle utmärka sig för att patienten studsar upp ur sängen, pigg och kry, omedelbart efteråt, när vi inte förväntar oss det efter någon annan typ av operation. Vid blindtarmsoperation, tex, som räknas som liten bukoperation, är de flesta allt sjukskrivna några dagar efteråt och ingen förväntar sig att de ska vara i full aktivitet genast.

De mammor som ville ha planerat snitt pga förlossningsrädsla, är de nöjdaste, enligt den artikel du länkar till.

Nu står det ju inget om varför just de är så nöjda, men en gissning som jag tycker ligger nära till hands är just att de var skräckslagna för att föda vaginalt och att en del av nöjdheten kan förklaras av pur lättnad att ha sluppit göra det de var rädda för och säger alltså inte nödvändigtvis något om att konvalescensen var extremt lättvindig.

Det verkar ju underligt att just kejsarsnitt, som räknas som stor bukoperation, skulle utmärka sig för att patienten studsar upp ur sängen, pigg och kry, omedelbart efteråt, när vi inte förväntar oss det efter någon annan typ av operation. Vid blindtarmsoperation, tex, som räknas som liten bukoperation, är de flesta allt sjukskrivna några dagar efteråt och ingen förväntar sig att de ska vara i full aktivitet genast.

Mabu + Petru

Det stämmer att det enbart handlar om förstföderskor som fått planerade snitt och inte har något att jämföra med men oavsett så är det denna grupp som har mest positiv förlossningsupplevelse.
Det är trots allt något som gör att kvinnorna i denna grupp är mer nöjda än både de som fått oplanerade snitt respektive vaginal förlossning.
För mig personligen som anser att förlossningssätt borde vara valbart är studien rätt kittlande.

Smärtbilden tror jag generellt är fullständigt skitsamma bland dem som fått planerat snitt, för de allra flesta är smärtan dels rätt överkomlig, man vet att den är övergående och det finns smärtlindring men sedan har man fått info att ta ställning till - inga överraskningar.
Det positiva runt snitt handlar högst troligt om helt andra faktorer. Trygghet och kontroll tror jag personligen är två tunga.

Senast ändrad:

Det stämmer att det enbart handlar om förstföderskor som fått planerade snitt och inte har något att jämföra med men oavsett så är det denna grupp som har mest positiv förlossningsupplevelse.
Det är trots allt något som gör att kvinnorna i denna grupp är mer nöjda än både de som fått oplanerade snitt respektive vaginal förlossning.

Nej, i den artikel du själv länkar till står det så här:

En stor del görs för att kvinnan själv begärt det, trots att det inte finns några medicinska orsaker. Och dessa kvinnor är mer nöjda med sin förlossning än de som föder vaginalt. Det visar en kommande avhandling av Ingela Wiklund, barnmorska på BB Stockholm vid Danderyds sjukhus.

Vi talar alltså inte om planerade snitt i allmänhet (pga sätesbjudning, flerbarnsbörd etc) utan om planerade snitt som utförs därför att kvinnan vill det. Utan medicinska skäl. Det är de kvinnorna som är särskilt nöjda med sin förlossning.

Att de är mer nöjda än de som fått oplanerade snitt (dvs akutsnitt) är ju inte att förvånas över. Akutsnitt tar man ju till efter att det börjat gå på tok på något vis.

Att de är mer nöjda än de som fött vaginalt kan ju ha en mängd orsaker, och vi vet inte vilka. Men jag tror att du är något på spåren, de upplever att haft kontroll över det hela, och de har ju också fått sin vilja igenom och de har således sluppit något som de var rädda för. Att vara missnöjd efter det, skulle ju vara något av ett nederlag.

*kl*

Jag tror definitivt att det stämmer att mammor som föder med planerat snitt får lättare återhämtning än de som föder med akut- eller urakut snitt. I första kategorin har man ju många gånger gått igenom en stor del av förlossningsarbetet redan och har blivit ordentligt slut. Sedan tror jag också att rädslan när man inser att det faktiskt inte går med en vaginal förlossning också kan påverka kroppen negativt.

Fast det är ju inte sagt att man blir rädd, de flesta akuta snitt är ju inte urakuta. Och då kan det ju snarare vara en lättnad när beslutet om snitt kommer, för att man får en utväg ur en förlossning som inte kommer nånvart.

Nej, i den artikel du själv länkar till står det så här:
Vi talar alltså inte om planerade snitt i allmänhet (pga sätesbjudning, flerbarnsbörd etc) utan om planerade snitt som utförs därför att kvinnan vill det. Utan medicinska skäl. Det är de kvinnorna som är särskilt nöjda med sin förlossning.

Ja?
Det jag menar i all enkelhet är att det handlar om planerade snitt (anledning har jag inte berört övht, planerat är planerat och vi vet att orsakerna kan vara många) och citat: "Kvinnorna i studien, som alla är förstföderskor". Som förstföderska har du inget att jämföra med, inget mer sagt med det.

Jag kanske uttrycker mig som en kratta men jag menade inget annat än det du skrev.

Att de är mer nöjda än de som fått oplanerade snitt (dvs akutsnitt) är ju inte att förvånas över. Akutsnitt tar man ju till efter att det börjat gå på tok på något vis.
Att de är mer nöjda än de som fött vaginalt kan ju ha en mängd orsaker, och vi vet inte vilka. Men jag tror att du är något på spåren, de upplever att haft kontroll över det hela, och de har ju också fått sin vilja igenom och de har således sluppit något som de var rädda för. Att vara missnöjd efter det, skulle ju vara något av ett nederlag.

Diskussionen om snitt har energi även i andra delar av världen och i UK är man på min ;) linje, låt kvinnan själv få välja:

http://news.sky.com/story/894910/c-section-option-for-all-women-report-says

A report by the National Institute for Health and Clinical Excellence (Nice) recommends healthy women should be allowed to undergo the procedure should they wish to.
Previously, women were expected to give birth naturally unless there was a medical reason for a 'c-section'.
The guidelines are being changed because caesarean operations are now much safer than they used to be.

Fast det är ju inte sagt att man blir rädd, de flesta akuta snitt är ju inte urakuta. Och då kan det ju snarare vara en lättnad när beslutet om snitt kommer, för att man får en utväg ur en förlossning som inte kommer nånvart.

Man behöver inte bli rädd men man kan bli det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 751
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 379
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 014
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka