Komposthink till diskbänken

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 1 181

Bukefalos 30 år!

Men om det vätskat ur redan i den lilla hinken häller du väl inte med det till den stora sen.

Jag har aldrig varit med om att det vätskar redan i den lilla behållaren men den tömmer jag ju en gång per dag också eftersom jag inte har en särskilt stor sådan.
Nej, men det har jag.
Och tömmer man en liten hink full med vätska blir det mycket vätska i den stora hinken.

Vi använder burkar för turkisk yoghurt. Har i allt utom animaliskt avfall. Aldrig problem med flugor eller vätska eller sånt. När en burk är full ställs den på bokashihinkarna och så töms typ tre st på en gång sen. När burken blir för otrevlig är den billig att byta ut. Vill man ha något snyggare så ställ den i en ytterkruka eller liknande.
Jag äter inte turkisk yoghurt. Och dessutom, fult. Då kan jag lika gärna fortsätta med en bytta.

Clas Ohlson har en sån variant, 3.2 liter. En sån har vi också stående på köksbänken - för matresterna som grisarna får :D Inte diskmaskinssäker men väldigt lättdiskad.
Här

Annars - en sån här klassisk glasburk är inte aktuell eller?
Inte glasburk. Jag vill inte se resterna.
Den på Clas Ohlson såg ju helt okej ut. Får kolla in den lite noggrannare! Lättdiskad är ett stort plus :laugh:

Jag tycker att båda de här från IKEA låter som att de skulle passa. Funderar på att skaffa den första själv till samma ändamål.

https://www.ikea.com/se/sv/p/farmarkvast-behallare-m-lock-f-organiskt-avfall-gragroen-90567003/

https://www.ikea.com/se/sv/p/kinnasjoe-avfallshink-med-lock-sjaelvhaeftande-groen-00591856/
Den översta har jag kollat på, men verkar bara gå skicka efter. Minsta ordervärde 99 kr och jag behöver inget annat från Ikea. Typiskt.

Den andra tänkte jag kolla på idag :)

Det där med storleken är märkligt. Rent realistiskt så borde 2 l räcka på 2-3 personer. Vi tömde igår förmiddag, då var det tvärfullt Lagade sen mat. Inte mycket avfall på det, klyftpotatis ger i princip noll kompost, kycklingspett inget. Lite grönsaker skars, inga stora mängder till spillo där heller. Tog ur slasken med papper, allt det i kompostbingen. Sen åt vi en halv minivattenmelon till kvällen, ett kaffefilter blev det över dagen. Imorse när jag skulle slänga frukostkaffefiltret så var det mer än halvfullt i byttan. Så 3 L är precis lagom för oss konstaterar jag. Slänger alltid papper/servetter som använts i så det inte blir soppa.

Den översta har jag kollat på, men verkar bara gå skicka efter. Minsta ordervärde 99 kr och jag behöver inget annat från Ikea. Typiskt.

Den andra tänkte jag kolla på idag :)
Störigt! Lägg till lite ziplockpåsar, påsklämmor, servetter, värmeljus eller något annat som är förbrukningsvara hos er?

--
Problemet med en tät behållare är vätskan i avfallet inte kommer någonstans. En blöt bokashi stinker nåt oerhört.
Jag samlar i en plasthink från Granngården. Det blir inte blött i hinken trots att jag fyller på tills den är full innan jag bär ut den. Inte luktar det speciellt eller eftersom det inte blir så blött.
(Jag lägger dessutom ett lager torra löv i botten)

Det är skillnad i fuikt på bokashi och en behållare som töms regelbundet.

Jag samlar i en plasthink från Granngården. Det blir inte blött i hinken trots att jag fyller på tills den är full innan jag bär ut den. Inte luktar det speciellt eller eftersom det inte blir så blött.
(Jag lägger dessutom ett lager torra löv i botten)

Det är skillnad i fuikt på bokashi och en behållare som töms regelbundet.
Jag har redan svarat på det en gång. Det blir fukt om man, som jag, lägger tex varma kaffefilter i burken. Kondens bland annat. Det blir vätska i burken och överflödig vätska vill jag inte ha i min bokashi.

Jag behöver ingen lektion i hur det funkar, efter tio år har jag koll.

Jag har redan svarat på det en gång. Det blir fukt om man, som jag, lägger tex varma kaffefilter i burken. Kondens bland annat. Det blir vätska i burken och överflödig vätska vill jag inte ha i min bokashi.

Jag behöver ingen lektion i hur det funkar, efter tio år har jag koll.
Fortfarande tror jag att lösninge är ett rejält lager torra löv i botten. Men vi får väl vara oense.
Det finns inte i min värld att uppfostra nån.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka