Komprimera bilder?

vindvissla

Trådstartare
Förlorar de kvalité då? Jag har ju en ny fancy kamera, och bilderna blir jättestora, vilket är jättebra tycker jag. Men jag vill ju säkerhetsspara ner dem på en cd lite då och då. Är det bättre att dela upp mapparna så de ryms på en cd var eller kan jag komprimera dem med winrar och ändå behålla kvalitén ifall jag vill förstora nåt sen?

Sv: Komprimera bilder?

Den komprimering som används vid zip- och rar-komprimering är lossless, dvs man förlorar ingen kvalitet genom att zippa eller rara sina bilder.

Den komprimering som används vid zip- och rar-komprimering är lossless, dvs man förlorar ingen kvalitet genom att zippa eller rara sina bilder.
Sant, å andra sidan vinner man i princip ingenting i utrymme på att zip- eller rar-packa jpeg-filer eftersom det ligger i sakens natur att de redan är väldigt hårt optimerade. :)
För ren arkivering av jpeg-filer föreslår jag att antingen skaffa en extern hårddisk dit TS kan kopiera eller flytta sina bilder - i orört och opackat format - efter hand, och ha avstängd till vardags. Den kompletteras gärna med en extra intern hårddisk, som ställs in på att stängas av efter en stunds inaktivitet. Det sparar drifttimmar på disken (ökar dess livslängd), och bilderna tittar man kanske inte på dagligen. Man får rätt många GB intern disk för pengarna idag, ju.
Ett billigare alternativ är att uppgradera från CD-R till DVD-R och bränna bildfilerna på DVD-R istället. Allra billigast är att fortsätta med CD-R, med de begränsningar i utrymme (per skiva) som det innebär.

Tycker jag. :)

Hälften av det du skrivit är för komplicerat för lilla mej. Men dvd-r, hur kan jag spara dem som det? För det är väl fel format för det?

...om vi förutsätter att det är jpeg-bilder som skall arkiveras... :)

vindvissla: Vad Snubbelfot menar är att h*n tycker du antingen:

1. köper en extern hårddisk som du kopplar till datorn via usb och för över kopior på dina bilder precis som de är på.

2. ska skaffa dig en DVD-brännare och bränna dina bilder precis som de är på en DVD-skiva istället för på en CD-skiva.

3. bränner dina bilder precis som de är på de CD-skivor du redan har.

Ja, jo så långt förstod jag, men jag skulle inte klara av att installera något sånt. Jag har dvdbrännare men om jag testar bränna på en dvd så funkar det inte.

Men jag kan komprimera och spara, så länge jag inte förlorar i kvalitén så går det bra. Mest säkerhetskopia...

Ja, jo så långt förstod jag, men jag skulle inte klara av att installera något sånt. Jag har dvdbrännare men om jag testar bränna på en dvd så funkar det inte.

Men jag kan komprimera och spara, så länge jag inte förlorar i kvalitén så går det bra. Mest säkerhetskopia...
DVD-R är inte ett bildformat, det är typen av DVD-skivor som man bränner själv på. Det är egentligen inte mer komplicerat att bränna filer till DVD än till CD, största skillnaden i praktiken är att en DVD-skiva rymmer lika mycket som 4-5 CD-skivor.
Komprimera och spara på datorn som vanligt kan du absolut göra, men om dina bildfiler har ändelsen .jpg så är de i jpeg-format och kommer inte att krympa mer än marginellt om du stoppar dem i en komprimerad mapp. Kvaliteten påverkas inte, men du vinner heller inget - bättre då att låta bli.

Och tack moiran för förtydligandet. :)

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 735
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka