Kompromissa om boendeort

Nej? Jag tycker alla som har fast jobb, sparat och sparat osv borde kunna köpa en vettig bostad som inte behöver totalrenoveras. Nu ser ju marknaden inte ut så och jag tycker det är skevt, men det är inte mkt att göra.
Riktigt så illa är det ju inte. Det är era väldigt specifika önskemål kring läge och standard, och det jag uppfattar som en begränsad vilja till kompromisser, som ställer till det.
 
Att köpa ett nyproducerat hus är verkligen inte en garanti för ett friskt hus. Snarare kommer det dras med en hel rad barnsjukdomar. Äldre hus vet du att de håller eftersom de stått där ett tag och därmed kommer stå där ett tag till. Nyproduktion är otestat och kommer därför att uppvisa sina problem inom 5-10 år, sättningar, läckor, teknik som är ny som visar sig inte fungera som man tänkt (se isoleringsproblemen på nyproduktion för några år sedan). Hus är inte bilar, de är inte bättre ju nyare de är.
garanti är det inte men det är verkligen inte så att det kommer dras med en hel del barnsjukdomar. Jag har köpt nyproducerat själv och vet en hel massa andra och som bott i dem 5-10 år och ingen har haft minsta problem.
 
Känner många som bor i nyprod och flera bott mer än 5+ år och de har inga större problem.
De allra flesta bor i hus som inte är nyproducerade och de har inte heller några problem. Ett nyproducerat hus är inte en garanti för att det är problemfritt lika lite som att ett äldre hus är en garanti för problem. Däremot som fastighetsägare har mer ansvar och mer att hålla reda på än en hyresgäst, det kan vara bra att sätta sig in i innan man skaffar hus. Ett allternativ kan ju vara att skaffa sig en bostadsrätt då är risken för större problem begränsad eftersom föreningen oftast delar på de stora frågorna som fasad, tak, stammar, ventilation etc.
 
garanti är det inte men det är verkligen inte så att det kommer dras med en hel del barnsjukdomar. Jag har köpt nyproducerat själv och vet en hel massa andra och som bott i dem 5-10 år och ingen har haft minsta problem.
Jag jobbar "i branchen" så jag har också lite koll.
 
Det var redan besiktat men fullt med anmärkningar, därav önskan att få göra en egen besiktning också.
Ja om de frånsäger sig att du får utnyttja din undersökningsplikt förstår jag att du drar öronen åt dig. Men det är ju inte praxis tvärtom. Det är praxis att köparen besiktigar med sin egen besiktningsman innan köpet går igenom precis som vid hästköp.
 
Det lär ju inte säljaren gå med på om de inte ens vill låta oss buda mot att vi vill besikta. Men ja nu har vi lämnat tanken på begagnat hus så det blir inte aktuellt i vilket fall tänker jag.
Det finns en fördel med hus äldre än 50 år och det är att husbock inte äter så gammalt virke.
Jag vill därför ha gamla hus.
 
Ja om de frånsäger sig att du får utnyttja din undersökningsplikt förstår jag att du drar öronen åt dig. Men det är ju inte praxis tvärtom. Det är praxis att köparen besiktigar med sin egen besiktningsman innan köpet går igenom precis som vid hästköp.
Låter nästan som ett missförstånd, att göra egen bes innan bud hade jag som säljare också tyckt varit krångligt, men att låta köpare göra egen besiktning är ju standard. Hade heller aldrig köpt av en säljare om den vägrar den rätten dock, det luktar trassel.
 
Det finns en fördel med hus äldre än 50 år och det är att husbock inte äter så gammalt virke.
Jag vill därför ha gamla hus.
Stämmer verkligen det där? Vår granne har fått husbocksangrepp och det huset är från mitten av 1800. Enligt Nomor så går husbockarna på gamla hus också, men fördelen är ofta att timmerstockarna har större andel kärnved i timret så skadorna blir inte alltid lika allvarliga.
 
Stämmer verkligen det där? Vår granne har fått husbocksangrepp och det huset är från mitten av 1800. Enligt Nomor så går husbockarna på gamla hus också, men fördelen är ofta att timmerstockarna har större andel kärnved i timret så skadorna blir inte alltid lika allvarliga.
"Men när trävirket börjar bli gammalt, så där 60 - 70 år, försämras näringsinnehållet och det finns inte mycket näring kvar för husbocken, vilket gör att angreppet dör ut. Men ett riktigt gammalt hus är ingen garanti mot husbock, eftersom äldre hus ofta är ombyggda med nytt virke, som kan angripas."
Källa: https://www.viivilla.se/bygg/glasbetong/skydda-ditt-hus-mot-insektsangrepp/
 
Det lär ju inte säljaren gå med på om de inte ens vill låta oss buda mot att vi vill besikta. Men ja nu har vi lämnat tanken på begagnat hus så det blir inte aktuellt i vilket fall tänker jag.
När jag var ung köpte jag en gård. Det var det dyraste köpet i den kommunen det året. Budgivningen var galen. Det var ett lyxigt jättehus med massor av finesser och säljaren verkade petnoga för det var helt pedantisk. Att kakelugnar var mer som enorma ljuslyktor informerade de om och var noga med att berätta. Men jag hade bestämt mig och budade friskt. När vi sedan skulle sota i pannrummet som var enda sättet att värma upp huset så sa de att det är ju eldningsförbud på det. Total ridå. Det kostade massor att få det godkänt. Till och med taket skulle ha stegar och det skulle byggas väggar och skorstenen totalrenoveras.
Jag undrar än idag om det ens blivit nån budgivning om detta varit känt.
När jag nu ensam köpte mitt drömhus rätt nyss så krävde jag besiktning och valde själv en vän till min pappa som höll på i 4 timmar och sa att huset var helt friskt. Det är jag glad för varje dag.
Aldrig att jag skulle köpa ett obedsiktat hus igen.
 
Nej? Jag tycker alla som har fast jobb, sparat och sparat osv borde kunna köpa en vettig bostad som inte behöver totalrenoveras. Nu ser ju marknaden inte ut så och jag tycker det är skevt, men det är inte mkt att göra.

Kommer iaf inte köpa ett begagnat hus, med tanke på hur folk missköter sina hus så vågar jag inte. Vill inte riskera stå med ett mögel/fukt/nånting-angripet hus som ruinerar en och enda lösningen är att elda upp det för att få ut försäkringspengar (skojar för att förtydliga eftersom vissa inte verkar förstå). Så vi har andra planer för att så småningom bygga ett nytt hus istället.
Fast ni kan köpa en vettig bostad som inte behöver totalrenoveras. Det är bara inte fint nog för dig. Det ÄR skillnad, faktiskt.
 
Ja om de frånsäger sig att du får utnyttja din undersökningsplikt förstår jag att du drar öronen åt dig. Men det är ju inte praxis tvärtom. Det är praxis att köparen besiktigar med sin egen besiktningsman innan köpet går igenom precis som vid hästköp.

när vi köpte hus var 99% redan besiktigade, man fick överta den besiktningen men inte göra en egen. Då såldes husen på förhandsvisningar och det var minst sagt hetsigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 427
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp