Kondition?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Anna_B
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 887
A

Anna_B

Min häst ar haft lite vintervila i ca 5 veckor för att få vila huvudet lite och nu när jag har satt igån honom igen så har han tappat massa i kondition. Hur tränar jag upp det här på bästa sätt igen? Några bra tips? Han har även +30 kg övervikt (minst) som sitter kvar sen sommarbetet..hur får jag bort det? Han får ca 5 kg ensilage/dag, 1kg hö/dag och knappt en halv liter fibergi + jäst och B-vitamin. Är det lagom? :confused:

Sv: Kondition?

Beror på vilken ts du har på ensilaget, men det låter lite . Har väl tappat lite muskler också om hästen har så dålig kondis.

Hästar tappar inte så mycket kondition på bara fem veckor?? Om de får gå i stora omväxlande hagar skall de snarare bli tvärtom? Mina har varit superpigga efter sina 2 månaders vila sista åren och haft bra kondis.

För att kunna hjälpa dej måste vi veta vad ensilaget innehåller. Har den fått mat som ej är anpassad till hästens behov kan det vara därför den fallit ur så mycket. Jag tycker oxå att den får för lite grovfoder. Hö och ensilage/hösilage ges efter helt olika ts-innehåll. Minst 1,5 ts per 100 kg kroppsvikt rekommenderas.

Normalt sett brukar hästen börja tappa muskler efter ca 3 månader å bör inte tappa konditionen märkbart på 5 veckor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
844
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 140
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
892
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025