Konditionsträning

Grodhopp

Trådstartare
Hur tränar man upp en tjock ponny med halvdålig kondition på ett bra och sunt sätt?

Ponnyn har mest stått i en hage å ätit för mycket men gått ett par pass i veckan. Verkar ha nån grundkondition för orkar hålla galoppen flera varv i paddocken men blir svettig.

Hon orkar inte trampa under sig och arbeta rätt.

Var i bra form för ett år sedan.
 
Hur tränar man upp en tjock ponny med halvdålig kondition på ett bra och sunt sätt?

Ponnyn har mest stått i en hage å ätit för mycket men gått ett par pass i veckan. Verkar ha nån grundkondition för orkar hålla galoppen flera varv i paddocken men blir svettig.

Hon orkar inte trampa under sig och arbeta rätt.

Var i bra form för ett år sedan.
Varierat underlag, öka på lite varje vecka om ponnyn verkar orka det, tänk på att ponnyn måste få vila och återhämta sig också. Det går att arbeta mycket i skritt på uteritter också. Lätt att man bara låter ponnyn/hästen slöskritta men det kan verkligen göra stor nytta att arbeta hästen i skritt, sen i trav och till sist galopp och efter det när hästen klarar helt vanliga ridpass så kan den börja göra konditionsjobb kanske 1 gång i veckan/ varannan vecka för att behålla/underhålla.
Inte för djupa och tunga underlag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 125
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp