Konflikt i kör

Trumpen

Trådstartare
Hola buke!

Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne.

Tidig vår började jag i en ny kör :), väldigt trevligt och skojigt. Trivdes fint med gänget i den, men la märke till att en medlem berättade mkt om sina egna positiva egenskaper, både musikaliskt och privat. Tyckte det var lite irriterade men brydde mig egentligen inget särskilt och kände inte att den personen brydde sig något speciellt om mig.

Någon månad senare kommer det fram att jag har det yrke som denne alltid velat ha. Medlemmen börjar då berätta om vilka egenskaper som krävs i yrket och hur väl denne skulle passa. Samtidigt råkar jag visa en del glömskhet och klumpighet (tappar mobilen flera gånger, glömmer noter och datum osv), vilket får medlemmen att säga saker som ”har du verkligen koll nu?”, ”är du inte väldigt förvirrad”, ”oj, oj, oj, nu har du allt missat detta” osv. Efter att hen kallat mig förvirrad 3 gånger under ett rep förra veckan sa jag ifrån och berättade att jag blir ledsen av den typen av kommentarer och att jag önskade att hen skulle sluta med dem. Det besvaras med att ”förvirrad är en positiv term för denne” och att jag borde jobba med mig själv. Jag sa nåt i stil med att det inte alltid är så lätt att jobba med sig själv, vi har alla våra sårbarheter osv.

Till saken hör att jag har en historia av motorisk klumpighet och glömska. Det blev en del konflikter med föräldrar samt lite traditionell mobbning i barnaåren, så jag blir rätt övermannad av starka känslor när jag får mina brister påpekade för mig så upprepat. Jag har dock aldrig upplevt något liknande i vuxen ålder, iaf inte av vänner/ytligt bekanta, har vad jag tror iaf ett ganska välfungerande känsloreglage. Den här människan kommer dock verkligen åt mig :(, och jag blir ledsen efter kören eftersom att jag uppfattar henom som så elak.

Kan mkt väl ha fel men jag uppfattar att nämnda skrytis har ganska uttalade narcissistiska drag, prickar in på mkt känslig för kritik samt väldigt starkt självhävdelsebehov samt kanske lite knasig förmåga till empati. Jag visade mig sårbar där när jag berättade att hen gör mig ledsen och har varit allmänt bjussig, men det kanske är fel väg att gå?

Vore så himla tacksam över lite råd kring känslohantering i den här situationen!! Det känns som ett fånigt problem och kanske handlar allt om att jag inte tål ett skämt. Fast det finns ju faktiskt vuxenmobbning också och eventuellt kanske det är där vi petar. Jag är 30 och har som sagt aldrig upplevt ett såhär starkt känslomässigt svar från mig själv av konflikt eller kiv i vänskapsrelationer tidigare :(. Hur har ni hanterat dylikt?

Mvh sorgsen sopran
 
Sopran eller bas? Ställ dig någon annanstans än bredvid apan. Fokusera på dig, din sång och ditt liv. Sjung och var glad.
 
Försök skaffa dig så mycket distans som möjligt till personen i fråga. Försök att hitta andra kompisar i kören. Gissar att personen i fråga var rätt ensam innan du kom och därför slängde sig över dig när du kom. Det måste finnas någon annan som du kan hänga med istället.
 
@Trumpen trist med såna människor. Antingen testa att vara ännu rakare och såg rätt upp och ner att jag är inte intresserad av att prata med dig och vill inte umgås med dig under körövningar. Jag är inte intresserad av dina kommentarer om mina personliga egenskaper eller vad du tycker om mig så var vänlig och håll det för dig själv. Mot en del människor fungerar inget annat än att vara helt rak och tydlig tyvärr. Om du känner att det blir för stor konflikt att orka med så gör som de andra tipsar om hitta andra att umgås med och ställ dig inte i närheten av den personen. Du ska iallafall inte behöva vara ledsen efter dina körövningar det är inte okej.
 
Försök skaffa dig så mycket distans som möjligt till personen i fråga. Försök att hitta andra kompisar i kören. Gissar att personen i fråga var rätt ensam innan du kom och därför slängde sig över dig när du kom. Det måste finnas någon annan som du kan hänga med istället.
Uppfattar personen som ganska så populär faktiskt, hen gillar att småprata och knyta kontanter. Hen brukar även beträtta om det, exakt vilka hen känner och då främst trycka på de med hög status i stan. Jag gillar också att prata och skoja och jag tror kanske att jag litegrann har pinkat i henoms revir då jag ju både har personens drömyrke och dessutom har mage att vara charmig. Men det är ett bra tips att undvika så mkt det bara går!!
 
Sopran eller bas? Ställ dig någon annanstans än bredvid apan. Fokusera på dig, din sång och ditt liv. Sjung och var glad.
Åh jag önskar att jag kunde!!! Det irriterande är att den här filuren kryper under skinnet på mig :devil: och jag vet inte hur man för att lyckas släppa sådana elakheter. Asså det känns så sjukt ovant, jag brukar nästan aldrig känna mig ledsen över kommenterar som folk ger men just här går jag bet.
 
@Trumpen trist med såna människor. Antingen testa att vara ännu rakare och såg rätt upp och ner att jag är inte intresserad av att prata med dig och vill inte umgås med dig under körövningar. Jag är inte intresserad av dina kommentarer om mina personliga egenskaper eller vad du tycker om mig så var vänlig och håll det för dig själv. Mot en del människor fungerar inget annat än att vara helt rak och tydlig tyvärr. Om du känner att det blir för stor konflikt att orka med så gör som de andra tipsar om hitta andra att umgås med och ställ dig inte i närheten av den personen. Du ska iallafall inte behöva vara ledsen efter dina körövningar det är inte okej.

Tack för ditt svar!! Ja, det kanske får bli en ordentlig markering. Det känns så långt ifrån mitt vanliga reaktionsmönster, är väldigt ovan vid att behöva utesluta folk ur mitt liv. Jag könner mig otrevlig och tvivlar på min egen verklighetsuppfattning liksom. Men samtidigt har jag ju aldrig varit med om detta i mitt vuxna liv, vilket bör indikera att det kanske inte är jag utan den andra här som inte riktigt fungerar relationellt.
 
Tack för ditt svar!! Ja, det kanske får bli en ordentlig markering. Det känns så långt ifrån mitt vanliga reaktionsmönster, är väldigt ovan vid att behöva utesluta folk ur mitt liv. Jag könner mig otrevlig och tvivlar på min egen verklighetsuppfattning liksom. Men samtidigt har jag ju aldrig varit med om detta i mitt vuxna liv, vilket bör indikera att det kanske inte är jag utan den andra här som inte riktigt fungerar relationellt.
Jag brukar fråga mig själv om jag får ut något av att umgås med personen. En person som får mig att känna mig ledsen och inte ändrar sig när jag tydligt talar om att jag blir ledsen. Den personen hade hade jag inte fått ut något av att umgås med alls och haft lätt att utesluta ur min vänkrets. Det är en energitjuv som stjäl massa energi från mig .
 
Jag brukar fråga mig själv om jag får ut något av att umgås med personen. En person som får mig att känna mig ledsen och inte ändrar sig när jag tydligt talar om att jag blir ledsen. Den personen hade hade jag inte fått ut något av att umgås med alls och haft lätt att utesluta ur min vänkrets. Det är en energitjuv som stjäl massa energi från mig .
” har en sådana vänner behöver en inga fiender ”. Kramis, lycka till. Ställ dig långt bort från kreaturet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp