Bukefalos 28 år!

Konsekvenser av flaskuppfödning?

Thera

Trådstartare
Ja, vad är era erfarenheter?

Man har ju hört att de ska bli lite speciella i hanteringen, kanske buffliga och så vidare.

Men vad har ni sett mer? Tänker på exempelvis hållbarhet, fångbenägenhet, magproblem, lösa benbitar och liknande.

Har de "flaskbebisar" ni sett varit friska och sunda som vuxna?
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Hade för en del år sedan en 4 åring (som var flaskuppfödd) som röntgades, var precis efter att digitalröntgen börjat göra sitt intrång och den mkt rutinerade veterinären reagerade på den dåliga bentätheten något som de ju kan se på digitalröntgen. Han frågade om jag viste hur den var uppfödd (inte egen uppfödning) och när jag berättade att den var flaskuppfödd så kom det ja det förklarar ju saken. Det var nämligen något de upptäckt när de började använda digital röntgen som därmed avslöjade bentätheten på ett annat sätt än den gamla analoga att de som var uppfödda på ersättning hade mkt sämre bentäthet, som han uttryckte det, det behöver inte påverka men de är klart känsligare för slag och får lättare frakturer. Nu vet jag inte om något har ändrats vad gäller sammansättningen av ersättningen på senare år iom att det ju tydligen var ett ganska nyupptäckt fenomen när denna häst röntgades. Att de har sämre bentäthet bör ju bero på sammansättningen av mineraler i ersättningen inte varit optimal och borde ju inte vara omöjligt att ändra på.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Det som är viktigt när man föder upp föl på ersättning är att de går tillsammans med hästar och får lära sig att vara och bete sig som hästar. Om man, som människa, hanterar och umgås för mycket med dem så får de lite fel referensramar i sitt beteende.

Jag har fött upp tre föl på ersättning och ingen av dem har haft några buffliga tendenser, men så har de också gått i flock hela tiden.
Den första var 6 veckor när mamman dog, hon var trygg i flocken de gick i så hon fick gå kvar. Storasystern "adopterade" henne och tog hand om henne.
Den andra var vara 4 dagar när mamman dog, men hon adopterades direkt av mitt halvblodssto (den bilden är visad här många gånger...) och hade en "mamma" under sitt första halvår.
Den tredje var förvisso lite äldre, men även den gick kvar i flocken.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag har en tjugio plussare som är flaskuppfödd.
Hon är inte ett dugg bufflig, hon kan flyga o fara i grimmskaftet, men aldrig mot eller på en. Inte särskilt kelig öht, en grinmärr. Det pips och sparkas o grejas, men hon är supersnäll.
Hållbarhetsmässigt så har hon fungerat riktigt bra. Hon har visserligen varit extremt sparsamt tagen de tio första åren, då hon varit rätt knepig i temp, men har ridits rätt hårt under tio år, tävlat 130/140. En hel del trampskador har hon råkat ut för, men hon har aldrig lidit av förslitningsskador. Korsförlamning har hon däremot haft ett par gånger.

Har även "äran" att känna en annan flaskuppfödd (där tror jag dock mamman var med ett tag). Bufflig, bits (inte nafsig, utan bits), har problem att ta tillsägelser, kan inte stå still, krubbiter. Hållbarheten är nog sisådär. Hästen är fem, oinriden o har varit halt flera gånger. Nu kan nog flera av hästens uppförandeproblem härleda till att den inte får arbeta, är hingst och rätt bortskämd, men det finns ett äldre syskon, som inte alls är likadan.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Vi har fött upp en häst på flaskaå han e nu världens coolaste 4åring..
hansamma dog när han var 5 veckor.efter det gick hanmedsin mormor å med sin stora syster.så han blev fostrad av dom så han e inte på något sätt ouppfostrad eller farlig eller nått..världensgoaste häst som litar påmänniskan till100%
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Det som är viktigt när man föder upp föl på ersättning är att de går tillsammans med hästar och får lära sig att vara och bete sig som hästar. Om man, som människa, hanterar och umgås för mycket med dem så får de lite fel referensramar i sitt beteende.

Jag har fött upp tre föl på ersättning och ingen av dem har haft några buffliga tendenser, men så har de också gått i flock hela tiden.
Den första var 6 veckor när mamman dog, hon var trygg i flocken de gick i så hon fick gå kvar. Storasystern "adopterade" henne och tog hand om henne.
Den andra var vara 4 dagar när mamman dog, men hon adopterades direkt av mitt halvblodssto (den bilden är visad här många gånger...) och hade en "mamma" under sitt första halvår.
Den tredje var förvisso lite äldre, men även den gick kvar i flocken.

Vi har fött upp en häst på flaskaå han e nu världens coolaste 4åring..
hansamma dog när han var 5 veckor.efter det gick hanmedsin mormor å med sin stora syster.så han blev fostrad av dom så han e inte på något sätt ouppfostrad eller farlig eller nått..världensgoaste häst som litar påmänniskan till100%

Hur har era varit hälsomässigt sett? Friska och hållbara?
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Hade för en del år sedan en 4 åring (som var flaskuppfödd) som röntgades, var precis efter att digitalröntgen börjat göra sitt intrång och den mkt rutinerade veterinären reagerade på den dåliga bentätheten något som de ju kan se på digitalröntgen. Han frågade om jag viste hur den var uppfödd (inte egen uppfödning) och när jag berättade att den var flaskuppfödd så kom det ja det förklarar ju saken. Det var nämligen något de upptäckt när de började använda digital röntgen som därmed avslöjade bentätheten på ett annat sätt än den gamla analoga att de som var uppfödda på ersättning hade mkt sämre bentäthet, som han uttryckte det, det behöver inte påverka men de är klart känsligare för slag och får lättare frakturer. Nu vet jag inte om något har ändrats vad gäller sammansättningen av ersättningen på senare år iom att det ju tydligen var ett ganska nyupptäckt fenomen när denna häst röntgades. Att de har sämre bentäthet bör ju bero på sammansättningen av mineraler i ersättningen inte varit optimal och borde ju inte vara omöjligt att ändra på.

Det var ungefär nåt sånt jag har funderat på. Hos människobarn ser man ju vissa positiva effekter av amning. Till på köpet tänker jag att ersättningen till föl inte lär vara ens i närheten lika noggrant framtagen och forskad på som ersättningen för människobebisar.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag har en tjugio plussare som är flaskuppfödd.
Hon är inte ett dugg bufflig, hon kan flyga o fara i grimmskaftet, men aldrig mot eller på en. Inte särskilt kelig öht, en grinmärr. Det pips och sparkas o grejas, men hon är supersnäll.
Hållbarhetsmässigt så har hon fungerat riktigt bra. Hon har visserligen varit extremt sparsamt tagen de tio första åren, då hon varit rätt knepig i temp, men har ridits rätt hårt under tio år, tävlat 130/140. En hel del trampskador har hon råkat ut för, men hon har aldrig lidit av förslitningsskador. Korsförlamning har hon däremot haft ett par gånger.

Har även "äran" att känna en annan flaskuppfödd (där tror jag dock mamman var med ett tag). Bufflig, bits (inte nafsig, utan bits), har problem att ta tillsägelser, kan inte stå still, krubbiter. Hållbarheten är nog sisådär. Hästen är fem, oinriden o har varit halt flera gånger. Nu kan nog flera av hästens uppförandeproblem härleda till att den inte får arbeta, är hingst och rätt bortskämd, men det finns ett äldre syskon, som inte alls är likadan.

Jätteintressant, tack! :bow:
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Hur har era varit hälsomässigt sett? Friska och hållbara?

ja våran kille har aldig varit sjuk ellerhaft problem mednågot över huvud taget... visserligen är han ju bara 4 än så länge såkan ju inet säga så mkt men änn sålänge e han kanon
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag har som Ameo fött upp tre stycken föl utan mamma.
Nummer ett var ca tio dagar när mamman dog. Detta var ett litet miniföl som tyvärr blev dödat av en lösspringande hund när den några månader. Så denne vet jag inget om hur det egentligen påverkade.
Nummer två halvblod och blev utan mamma två veckor gammal. Henne har jag kvar och för den som inte vet något är hon som vilken häst som helst på sju år. Har inte haft några som helst veterinärkostnader på henne mer saker som vaccination och avmaskningamedel. Har aldrig haft några problem med mage, hälta, mugg eller något alls. Det enda är att hon och jag har ett speciellt band för jag är hennes "mamma" men inget konstigare än vad man kan få med vilken häst som helst.
Häst nummer tre var tre månader när mamman dog och det märks inte heller på henne. Idag är hon sex år, såld som ridhäst sedan tre år tillbaka och har börjat komma ut och tävla i hoppning. Inte heller hon har varken veterinäraproblem eller uppför sig på något annorlunda sätt.

Men alla mina "hinkföl" har alla fått gå ihop med andra hästar och hanterats minimalt under sin uppväxt, just för att bli hästar och inte människor. Visst har det varit slitigt att traska ut på våra stora beten dygnet runt med en hink välling. Men i slutändan har det varit värt det när ser man att det har blivit hästar av det och inte monster präglade på människor.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Hade en på jobbet. Modern avled tydligen precis när hon föddes så hon hade landat på fölungen som fick en defekt bakkota. Den blev som extra stor utåt men de hade röntgat och inte hittat några konstigheter.

Sen måste de ha nappat upp ungen utan sällskap av några andra hästar för när hon kom som tidig 2-åring i träning så fick hon panik av att vara i hagen med ett annat snällt sto och då stod den märren bara mitt i hagen och tittade på när den här skenade fram och tillbaka längst staketet desperat skrikandes efter hennes människor hela dagen tills hon dröp av svett.

Hon var fruktansvärd... tyvärr. Människor var hennes ras och dom fick man göra precis som man ville med så hon tvekade inte en sekund att gå över en, försökte leka och vände arslet till och skulle slå och leka. När hon därefter blev brunstig för första gången så gick det bara ännu mera utför. För hon var nämligen brunstig och pissig hela tiden, brydde sig inte alls om hingstarna som gick igång för det var inte hennes ras utan det var chefen hon suktade efter... eller hatade. Ena sekunden kunde hon titta på honom med en alldeles dimmig blick och se sådär längtande ut men råkade han komma för nära andra sekunden så slog hon hejvilt och skulle ta ihjäl honom både fram och bak. Det räckte med att hans kördräkt hängde utanför stallet när jag skulle leda ut henne så blev hon helt galen.

Hon fick gå med en stoflock med 3 andra ranghöga ston som fick hyffsad ordning på henne och lärde henne hästbeteende men hon var fortfarande lömsk som få. Jag kom riktigt bra överrens med henne, red in henne osv men en dag så dög inte jag heller och kunde knappt täcka/sela henne ibland. Ute i hagen fick man försvara sig med kedjegrimskaftet emot hennes huvud vissa dagar om man skulle hämta en annan häst då hon skulle "leka".

Vissa dagar kunde hon vara helt underbar på alla vis. Hon var fantastiskt go och mysig men man kunde aldrig lita på henne. De undersökte alla inre delar om det rörde sig om någon tumör eller liknande på livmodern osv men ingenting. Hon är tack och lov död idag. Gick ur träningen här och skulle ta ihjäl den andra manliga tränaren hon hamnade hos dagen efter hon hade kommit till dom. Det var helt enkelt något som inte stämde och jag är tacksam att de valde att ta bort henne innan hon skadade någon allvarligt.

Springa kunde hon och blev aldrig trött hemmavid! På banan hängde hon på de andra till näst sista sväng i de kvalförsök som gjordes men sen så tyckte hon att det räckte. En fixidé hon hade var att hon absolut inte kunde svänga till vänster hemma. Hon vägrade! Backade och blev förbannad men på banan var det inga problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Hållbarhetsskillnader vet jag inte så mycket om men är däremot övertygad att dessa föl måste präglas av andra hästar.
Jag har precis som zuzzi här ovan genom mitt yrke träffat två sådan hästar, stoet var-, det går inte att beskriva hur opålitlig hon var, och blev bara värre och värre när hon började brunsta. Valacken var konstant opålitlig, det finns så mycket att berätta om dessa hästar.. Dessa två var dock uppfödda på flaska och hade hft mer kontakt med människor än med andra hästar
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag fyller på med att jag också träffat ett "monster" till häst, som varit flaskuppfödd.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Även jag har som barn träffat på ett sådant monster, det är därför jag har varit stenhård med att mina egna skulle bli hästar och därför uppfostras av andra hästar.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Som motpol kan jag säga att det stoet jag nämnde ovan var en av de enklaste mest lätthanterliga hästar jag någonsin haft, nu vet jag inte exakt hur hennes nappning gick till, vet att mamman dog 2 timmar efter fölning av en inre blödning och att de inte fick tag i någon amma just det året var hon dessutom enda fölet, de skaffade en ponny som gick med henne men hon brydde sig tydligen inte ett spår om denna ponny, när jag köpte henne som 1,5 åring hade hon gått på lösdrift med deras 1 år äldre unghästar varav jag även köpte det 2,5 års sto som var ledare där så hon hade ju så att säga sin boss med sig hit om det påverkade men hon var verkligen enkel med allt, vist lite humör hade hon men inte mer än andra ungston. Extremt enkel med allt nytt har nog aldrig haft en så lätt häst att rida in tex. Så de behöver långt ifrån bli några monster och då tror jag faktiskt ändå inte att uppfödarna var så jätterutinerade utan hon kan nog mkt väl blivit ganska bortklemad som liten.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Då kan jag komma med flera motpoler d v s föl som haft kvar sin mamma men haft okunniga människor runt sig, som också blivit väldigt svåra hästar med noll respekt för människor. Där kan vi snacka om att behöva ta strid för allt.
Så det finns nog avarter på alla håll.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Då kan jag komma med flera motpoler d v s föl som haft kvar sin mamma men haft okunniga människor runt sig, som också blivit väldigt svåra hästar med noll respekt för människor. Där kan vi snacka om att behöva ta strid för allt.
Så det finns nog avarter på alla håll.

:confused::confused:

Hur menar du att detta är relevant för diskussionen om flaskuppfödda föl ?
Får inte alls ihop din tankegång där ?
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Att man kan få monster även om de inte är uppfödda med "flaska" likaväl som man kan får "hästar" trots att de är uppfödda artificiellt.
Vet man vad man gör spelar det inte så stor roll som okunskap kan göra även om fölet har som mamma kvar.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Vi hade under en period en flaskuppfödd travare i stallet. Han höll för travet, sprang i några hundra tusen men var ingen superstjärna. Bara en lokal stjärna, men inga större fel på hästen vad jag vet.
Vet inte alls hur han var uppfödd, när han mamma dog osv, men jag vet att han inte har något som helst intresse för andra hästar och är lite knepig. Kom till vårat stall för att han bitit en släkting till ägaren riktigt illa i armen, och de ville ha hästen avlivad.
Fick ledas i kedjegrimskaft, kastade sig in genom dörrar och in i boxen utan någon som helst tanke på vart "människan" befann sig, och var allmänt bråkig, stimmig och jobbig i hantering. Lugn i hagen, trots att han gick själv.

När han gick i sitt förra stall kom alltid en massa gamla gubbar som spelat på honom på travet förbi hagen och gav honom morötter och knäckebröd. Därför var han också väldigt nafsig och ville alltid ha godis..
Alltså bara mentala problem/uppfostringsproblem med den hästen, inget annat.
 
Sv: Konsekvenser av flaskuppfödning?

Jag har ett sto som jag köpte som treåring och som förlorade sin mamma vid födslen och hon är fruktansvärt opålitlig. Nu har jag efter MYCKET arbete sett till att hon har respekt för mig men hon tillåter inte nya människor att hantera henne. Det är ingen häst du kan vare sig gå in till i boxen eller hagen för att tex, borsta, mocka mm Gör man det så kommer hon fram nosar, tjuter, slår med frambenen och sen vänder sig om och sparkar REJÄLT. Precis som hästar gör i hagen för att visa vem som är högst i rang. Personer som har försökt komma förbi henne i stallgången och försökt flytta på henne har hon klämt in i vägen och sen börjat sparka. Hon har sparkat en person när hon försökte hoppa upp på henne, och hon vänder verkligen rumpan emot och sparkar något fruktansvärt. Fly förbannad blev jag och jag hoppade upp och då gör hon inte ett skit, går fram som ett lamm. Ibland är hon världens keligaste mot personer som vistas i stallet och ibland hugger hon dom. En opålitlig häst och som man aldrig kan lita på eller veta när det smäller.

Men hon har en annan sida också. En trevlig ridhäst som aldrig skulle göra något dumt när man sitter på, inte bockat, stegrat eller sett "farligheter" Går fram överallt. Lugn på tävlingsplatserna och ställer upp i alla lägen. En häst jag kan klippa, slå på skor, broda utan problem.
Hon tas in och ut av andra i stallet men när någon annan ska rida henne gör jag iordning henne, håller henne när de ska hoppa upp och sen är det inga problem.

Men för ca 2 månader sen var jag hos Veterinären med henne då jag tyckte hon rörde sig konstigt i bakkäran. Jag varnade veterinären, berättade om hennes ovaner och hur opålitlig hon var. Veterinären tyckte det verkade vara en trevlig häst och hon undersökte henne utan problem, longerade, böjde mm tills veterinären tryckte henne på rumpan för att flytta henne. Då small det, hon vände rumpan och tryckte in veterinären mot vägen och började sparka, skrika. Jag hade spö så på någon microsekund lyckas jag få mitt sto att sluta men den kunde gått fruktansvårt illa.

Idag åkte jag till samma veterinär för att göra ett ultraljud på mitt sto och göra ett bakterietest bara för att utesluta att hon har någon infektion som gör att hon är så grinig och svår. Allt såg normalt ut och svaret på bakterietestet kommer om en vecka.
Hade så gärna velat hitta ett fel på henne som kan förklara hennes temperament och som går att lösa.

Däremot så sa veterinären rakt ut till mig att jag har träffat många hästar men jag har aldrig träffat någon som är så farlig som din och jag tycker att du ska fundera över att ta bort henne framför allt för din egen säkerhet. Hon sa det jag alltid har vetat, att jag har en opålitlig häst och som kan bli farlig. Hon vände sig även direkt till min sambo och sa du kan inte låta din flickvän utsätta sig för detta.

Så nu sitter jag här och vet varken ut eller in. I 2,5 år har jag jobbat med denna hästen och mot mig skulle hon inte göra någon. Men risken finns ju alltid och hon kan ju skada andra? Som om inte detta var nog har hon också väldigt långa och jobbiga brunster, ett jävla sto med andra ord och jag tror inte heller hon kommer gå de högsta klasserna.

Inget lätt beslut, min tanke har ju hela tiden varit pga hennes opålitlighet att hon ska aldrig säljas, det är nästan bara jag som hanterar henne och efter tävlingskarriär ska jag ha henne i avel. Enligt veterinären så ska inte hennes beteende påverka eventuellt kommande föl men det finns ju alltid en risk att fölet hamnar i fellägge eller något liknande och vad skulle hända då??

Kom gärna med åsikter?
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: valy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp