Bukefalos 28 år!

Konst som provocerar

Hakar på om beröring o konst.
Det finns så mycket mer som är konst än den som avbildar/beskriver i form av bilder eller skulpturer, som t ex musik, litteratur av olika slag som lyrik o poesi.

Att förhålla sig till o beskriva sin samtid på olika sätt o plan. Man riskerade förmodligen tvångströja om man påstod att Bob Dylan skulle få nobelpriset i litteratur då det började, dvs på -60 talet.
 
Jag avsåg mer att lägga en kommentar till diskussionen. I andan av "allt är konst" så ville jag visa att när konst köps in (=konstnärers levebröd) så finns det kriterier. Och av detta följer i min värld att konst inte kan vara "vad som helst". Det kräver professionalism. Tanten kan inte måla streck på en duk och säga att det är konst. Eller knåda ihop en klump lera och hävda dito. Jag är itne konstnär.( Jag är arrangör av tillfällen att visa konst).
Om du ändrar ditt namn till något mera exotiskt skulle det nog gå.

En konstnär, Pierre Brassau, hade en utställning på ett galleri i Göteborg och fick lysande recensioner av kända konstrecensenter. Det var bara det att han hette egentligen Peter och bodde på Borås djurpark, han var nämligen en schimpans! Konstnärernas riksorganisation blev så upprörda att de polisanmälde galleriet.

Hittade de här testen på internet :
http://reverent.org/bremen_artists.html och http://reverent.org/an_artist_or_an_ape.html

Det är ju mest på skoj men helt enkelt är det inte att se skillnad även om jag fick nästan alla rätt.

Mer på allvar att fundera över är att om konstverken i sig inte har tillräcklig kvalitet utan måste certifieras genom konstnärens meriter i form av utbildningar och annat för att accepteras, vilket konstvärde har de då? Numera är det väl nästan standard att musiker som skall spela upp i samband med anställningar gör det bakom skärm, de får inte säga något eller på något annat sätt avslöja sig, t.o.m. så att de måste ha mjuka skor för att inte deras fotsteg skall höras. Enbart deras musik skall bedömas. Jag tycker det är helt rätt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Om du ändrar ditt namn till något mera exotiskt skulle det nog gå.

En konstnär, Pierre Brassau, hade en utställning på ett galleri i Göteborg och fick lysande recensioner av kända konstrecensenter. Det var bara det att han hette egentligen Peter och bodde på Borås djurpark, han var nämligen en schimpans! Konstnärernas riksorganisation blev så upprörda att de polisanmälde galleriet.

Hittade de här testen på internet :
http://reverent.org/bremen_artists.html och http://reverent.org/an_artist_or_an_ape.html

Det är ju mest på skoj men helt enkelt är det inte att se skillnad även om jag fick nästan alla rätt.
Hrm.
Visst kan det finnas bedragare.
Men på samma sätt som det skulle bli galet om en ren amatör (jag t.ex.) skulle bygga ett hus eftersom jag inte kan hållfasthetsberäkna och inte vet något om materialens egenskaper - på samma sätt är det bedrägeri när någon utger sig för att vara utbildad, renommérad. Det som bedömdes gjorde det utifrån kontexten att det skulle vara gjort med allvar och mening.
Självklart kunde det bli tokigt då. Är det svårt att begripa?

Det innebär inte på något vis att man kan skapa bra konst bara genom att kludda.
En konstnärs verk ingår i en kontext.

Titta på Marina Abramovićs nu pågående retrospektiva utställning.
Ta en lösryckt detalj ur detta och det blir något helt annat än allt sett i sin kontext.
 
Hrm.
Visst kan det finnas bedragare.
Men på samma sätt som det skulle bli galet om en ren amatör (jag t.ex.) skulle bygga ett hus eftersom jag inte kan hållfasthetsberäkna och inte vet något om materialens egenskaper - på samma sätt är det bedrägeri när någon utger sig för att vara utbildad, renommérad. Det som bedömdes gjorde det utifrån kontexten att det skulle vara gjort med allvar och mening.
Självklart kunde det bli tokigt då. Är det svårt att begripa?

Det innebär inte på något vis att man kan skapa bra konst bara genom att kludda.
En konstnärs verk ingår i en kontext.

Titta på Marina Abramovićs nu pågående retrospektiva utställning.
Ta en lösryckt detalj ur detta och det blir något helt annat än allt sett i sin kontext.

Jag har delvis en helt annan uppfattning, delvis kan jag hålla med. En del konst är starkt sammanbunden med konstnären som person men det är inte avhängigt vilken konstutbildning denne genomgått utan andra former av livsöden.

Ett extremt exempel jag tagit upp på hur fel det leder är van Gogh, han hade ingen formell konstutbildning, deltog inte i utställning och sålde inte några tavlor. Hans konst saknar alltså professionalism och värde enligt kriterierna och borde inte accepteras, ändå räknas han som en av de allra största.

De undervisar knappt ens i materiallära längre på tex. konstfack.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har delvis en helt annan uppfattning, delvis kan jag hålla med. En del konst är starkt sammanbunden med konstnären som person men det är inte avhängigt vilken konstutbildning denne genomgått utan andra former av livsöden.

Ett extremt exempel jag tagit upp på hur fel det leder är van Gogh, han hade ingen formell konstutbildning, deltog inte i utställning och sålde inte några tavlor. Hans konst saknar alltså professionalism och värde enligt kriterierna och borde inte accepteras, ändå räknas han som en av de allra största.

De undervisar knappt ens i materiallära längre på tex. konstfack.
Fast jag undrar om du har rätt längre. Tror inte man kommer in om man inte har tekniken, nu? Efter att ha gått på lite utställningar på sistone så känns din kritik aktuell (för mig) för 20 år sedan (jag lät lite likadant :p). Men ändå inte nu. Kanske hade apan någon effekt ändå? eller inte? (då fick jag hålla mig till popkonst)

För nu känns det som att konst berör (;) smiley åt tanten ) mig igen. Och jag tror att vi har lite liknande syn på konsten. Jag vill också gärna känna att det finns ett tekniskt rent kunnande bakom målningen på något vis inte bara flax och bombastik och självupptagenhet :p.

Så larva förbi Waldemarsudde och kika, (det är dit jag släpat mig oftast), tror du skulle gilla det som finns nu.

Men kanske inte på Marina Abramovićs, mamma var förbi och tyckte att det inte verkade som min grej, det var inte riktigt hennes heller, men hon ska kika på (heter det titta på i det här fallet? osäker) hennes nya verk också och tror hon kommer tycka om det.
 
Senast ändrad:
Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska väcka uppmärksamhet, reaktioner och känslor, men ibland går det uppenbarligen för långt och det blir för mycket. Som ni vet ritar jag bilder av par som dansar tryckare. och de personer som har sett mina bilder har tyckt att de har varit riktigt fina. En del säger att de väcker känslor och man kan även se på paren som dansar att de tycker om varandra. Det har varit riktigt roligt att höra. Det är alltid roligt att få höra positiv feedback på det man gör. Det peppar en att vilja rita ännu fler bilder, men sedan finns det även konst som uppenbarligen väcker känslor som inte alltid är fullt lika positiva.

En av bilderna som jag har ritat och även visar föreställer par som dansar och där en tjej i page frisyr fäller en elak kommentar om en annan tjejs kille som hon dansar med. Min bild har fått kommentarer som att den skulle vara opassande och provocerande och självklart håller jag med om att bilden är stark. Den är väldigt uttrycksfull, men min fråga är om du som ser bilden tycker att den är rasistisk. Själv är jag inte rasist, utan jag ritade bilden bara för att jag kom ihåg fragment av brevfilmen. De som har tyckt att den är rasistisk har pekat på att bilden kan verka kränkande emot mörkhyade personer, men min bild försöker inte peka ut någon.

tryckare97.jpg


Kommentarerna som jag har fått kring min bild har som sagt varit att den är opassande och provocerande och när jag skrev till SVT tog jag även med min teckning för att ytterligare tydliggöra vilken brevfilm jag syftade på. Min fråga väckte omedelbart reaktioner och min fråga togs bort. Bland annat skrev en person att det var direkt opassande av SVT att publicera en sådan bild. Jag bad om ursäkt och skrev att jag inte på något sätt är rasist. Mitt enda syfte med att ta med min teckning i frågan var bara för att göra det tydligt vilken brevfilm som jag syftade på.


Silver Pethead

Jag tycker att din text (inte citatet från sången utan pratbubblan) är uppenbart rasistisk.
 
Lars Lerin accepterad? Du skämtar? Jag trodde han var den samtidskonstnär som de flesta kunde nämna på rak arm?

Jag ar ingen aning om vad du definierar som "traditionell målarkonst": Men visst finns målning med på konsthögskolorna. Precis som skulptur.

Några välkända "berömda" samtidskonstnärer:

Karin Broos
KONST-Karin-Broos-bad.jpg

Dan Wolgers
wolgers2.jpg

Karin Mamma Andersson
MA1105.jpg

Yrjö Edelmann (oljemålning)
Edelman_An-Important-Property-of-Green.jpg
För titta på dessa, visst är de väl härliga!

(Där kom jag med min smått trista attityd och såg Karin Broos och oj! insåg att jag hamnat efter och bakom och inte sett konst på ett tag. De hade förresten en härlig chosefri attityd, titta här http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fantasy-pa-waldemarsudde och jag var på någon med tema sagor för något år sedan. Vet inte om det var samtidigt som Karin Broos.)
 
Senast ändrad:
Jag tycker att din text (inte citatet från sången utan pratbubblan) är uppenbart rasistisk.
Jag har funderat ett tag på om ett antirasistiskt budskap hade kunnat framträda om den gulhåriga flickan haft en tankebubbla med ungefär: Åh vad härligt det är att dansa med X. Då hade det på något sätt kanske framgått att personen som gjort bilden anser att den andra flickan är elak och den gulhåriga lycklig.

Spontant gissar jag, med tanken på hur Bullen brukade vara, att Bullen inte höll med page tjejen. Så det hade nog även stämt bra med brevfilmen som säkert var i lite fler dimensioner.

För just nu håller den inte riktigt, utan jo känns rasistisk, även om det kanske inte var meningen.

Det framgår att killen är lycklig, men gulhåriga tjejen är ett tyst neutrum. Så även kanske en vändning av bilden med gulhåriga tjejen mycket lycklig hade gjort det.
 
För nu känns det som att konst berör (;) smiley åt tanten ) mig igen. Och jag tror att vi har lite liknande syn på konsten. Jag vill också gärna känna att det finns ett tekniskt rent kunnande bakom målningen på något vis inte bara flax och bombastik och självupptagenhet :p.

Så larva förbi Waldemarsudde och kika, (det är dit jag släpat mig oftast), tror du skulle gilla det som finns nu.
Jag kan tyvärr inte larva in på Waldemarsudde, men jag kunde se vem som nu ställer ut och hittade Stina Gunnarsson, civilingenjör från Lund men inget om någon konstutbildning så hennes verk uppfyller inte kriterierna för att vara konst? :p

Jag får ta tillbaka det, jag hittade hennes hemsida och hon har gått ett antal (kortare) konstutbildningar, ganska många faktiskt så hon är väl meriterad utbildningsmässigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kan tyvärr inte larva in på Waldemarsudde, men jag kunde se vem som nu ställer ut och hittade Stina Gunnarsson, civilingenjör från Lund men inget om någon konstutbildning så hennes verk uppfyller alltså inte kriterierna för att vara konst? :p
För mig? Jo antagligen, jag har inte sagt annat än att det har funnits och finns självlärda konstnärer. (även om jag tycker att det ska finnas konstutbildningar, de är ju ingen nymodighet heller.) Sedan kanske hon gör bruksföremål iofs, ingen aning.

nope
https://www.google.se/search?q=Stin...ved=0ahUKEwi78J_Fz7LSAhXFkSwKHdLSCBEQ_AUIBigB

Låter som ngt för dig!
 
Jag kan tyvärr inte larva in på Waldemarsudde, men jag kunde se vem som nu ställer ut och hittade Stina Gunnarsson, civilingenjör från Lund men inget om någon konstutbildning så hennes verk uppfyller inte kriterierna för att vara konst? :p
Från Stina Gunnarssons CV:
Ht-93 Akvarell Folkuniversitetet Uppsala
Vt-94 Teckning, målning och skulptur Folkuniversitetet Lund
Ht -95 t.o.m. Ht -98 Grafik Kursverksamheten Göteborg
Juli -96 Akvarell Runö folkhögskola
Juni -97 Grafik Kyrkeruds folkhögskola
Ht -97 – Vt -98 Akvarell ABF Göteborg
Juli -98 Målarkurs Åsa folkhögskola
Ht -98 Måleri till musik ABF Göteborg
Vt -99 Akvarell Vuxenskolan Göteborg
Vt -99 Porträttmålning ABF Göteborg
Juni -99 Grafik Kyrkeruds folkhögskola
Ht -99 Målning ABF Göteborg
Ht -99 Akvarell ABF Göteborg
Vt -00 Målarkurs Thousand Oaks, USA
Ht -00 – vt -01 Teckning, målning Moorpark College, USA
Vt -02 Akvarell ABF Göteborg
Ht -02 Modellmåleri Art College Göteborg
Ht -03 Måleri, Kroki för Peter Hefner Art College Göteborg
Sep -05 Screentryck textil, Konstnärernas Kollektiv Verkstad, Göteborg
Sep -07 Akvarell landskap och modell, Gerlesborgsskolan
2009-2013 Måleri, Kroki för Peter Hefner Art College, Göteborg
Ht 2013-vt 2014 Fritt Måleri för Peter Hefner, Lindholmens konstskola, Göteborg
 
Från Stina Gunnarssons CV:
Ht-93 Akvarell Folkuniversitetet Uppsala
Vt-94 Teckning, målning och skulptur Folkuniversitetet Lund
Ht -95 t.o.m. Ht -98 Grafik Kursverksamheten Göteborg
Juli -96 Akvarell Runö folkhögskola
Juni -97 Grafik Kyrkeruds folkhögskola
Ht -97 – Vt -98 Akvarell ABF Göteborg
Juli -98 Målarkurs Åsa folkhögskola
Ht -98 Måleri till musik ABF Göteborg
Vt -99 Akvarell Vuxenskolan Göteborg
Vt -99 Porträttmålning ABF Göteborg
Juni -99 Grafik Kyrkeruds folkhögskola
Ht -99 Målning ABF Göteborg
Ht -99 Akvarell ABF Göteborg
Vt -00 Målarkurs Thousand Oaks, USA
Ht -00 – vt -01 Teckning, målning Moorpark College, USA
Vt -02 Akvarell ABF Göteborg
Ht -02 Modellmåleri Art College Göteborg
Ht -03 Måleri, Kroki för Peter Hefner Art College Göteborg
Sep -05 Screentryck textil, Konstnärernas Kollektiv Verkstad, Göteborg
Sep -07 Akvarell landskap och modell, Gerlesborgsskolan
2009-2013 Måleri, Kroki för Peter Hefner Art College, Göteborg
Ht 2013-vt 2014 Fritt Måleri för Peter Hefner, Lindholmens konstskola, Göteborg

Jag såg det sedan och ändrade i mitt inlägg redan innan du skrev ditt :)
 
Antagligen så kanske man söker bara om man är väldigt engagerad eller känner att man har ett ekonomiskt stöd bakom sig som kan backa upp om det går åt helskotta. Det kan ju lätt vara så att bara för att man går utbildningen och lär sig hantverket kanske man ändå inte blir en konstnär?

Jag hade fått intrycket av att urvalet av de som fick komma in på utbildningen var lite vinklat, dvs att de gärna ändå såg provokativa ansökningar snarare än klassiska. Läste en artikel för väldigt många år sedan från en konststudent som sa att det var bara att sätta sig och bajsa på ett bord så var det klart sedan (det var alltså just den liknelsen). Om man inte var villig till det utan lämnade in en olja så var man körd. Iofs kanske hon skrev den artikeln för att verka provokativ, och det kan ha ändrat sig sedan dess. (lär inte hitta artikeln heller men det blev ngn debatt). Så bli inte sur ;) det var kanske lite av en fråga, ligger det något i det? (Sannolikt måste man väl lämna in prov på att man faktiskt kan hantera en penna och en pensel också.)
Jag tror inte det handlar så mycket om ekonomiskt stöd som det handlar om en tillit till välfärdssystemet, och en tillit till att man på ett eller annat kommer att klara sig. Vilket är en klassfråga. Har man föräldrar som har det sämre ekonomiskt ställt väljer man hellre ett ekonomiskt tryggt yrke.
Men det finns förståss många faktorer som spelar in, och det är inga som såvitt jag vet blivit helt utredda ännu gällande konstnärliga utbildningar. Är som sagt först i år som vi börjat kunna se statistik över hur antagningsgrupperna ser ut.

Gällande arbetsprover så är det självklart inte så.
Man tittar bland annat på konstnärlig begåvning och om de tror att man kommer att kunna ta till sig och utvecklas av utbildningen. Utan en viss hantverksskicklighet kommer man heller inte kunna visa sig konstnärliga förmåga och sitt uttryckssätt, men hantverksskicklighet kan såklart yttra sig i olika former. Du bör också ha en förmåga att kunna uttrycka dig gällande din konst, därav är det inte bara arbetsprover i form av bilder/filmer och liknande, utan också texter samt intervjuer. På intervjuerna sitter det flera personer som pratar om utbildningen och ber dig utveckla dig kring ditt konstnärskap, jag var på två intervjuer på olika högskolor/universitet och jag tror de höll på i 45 minuter.

Jag tror också att de gillar att bli överraskad, att se lite nytänk i konsten. En oljemålning på ett vackert landskap med förklaringen "jag tycke vyn var fin, så jag målade den" gör nog sällan att man kommer in. Konstnärliga utbildningar är kunskapsskapande, och intresserade av att skapa ny kunskap, inte att upprepa gammal kunskap.
 
Jag ser i TS post en lite klumpig teckning där budskapet inte känns direkt klart, även om TS verkar ha haft en tanke bakom budskapet.
Visst "allt kan vara konst" och det ligger i betraktarens öga osv osv, men jag tycker att det känns lite svårt att relatera och göra jämförelser till samtida etablerade konstnärer.
 
Från Stina Gunnarssons CV:
Ht-93 Akvarell Folkuniversitetet Uppsala
Vt-94 Teckning, målning och skulptur Folkuniversitetet Lund
Ht -95 t.o.m. Ht -98 Grafik Kursverksamheten Göteborg
Juli -96 Akvarell Runö folkhögskola
Juni -97 Grafik Kyrkeruds folkhögskola
Ht -97 – Vt -98 Akvarell ABF Göteborg
Juli -98 Målarkurs Åsa folkhögskola
Ht -98 Måleri till musik ABF Göteborg
Vt -99 Akvarell Vuxenskolan Göteborg
Vt -99 Porträttmålning ABF Göteborg
Juni -99 Grafik Kyrkeruds folkhögskola
Ht -99 Målning ABF Göteborg
Ht -99 Akvarell ABF Göteborg
Vt -00 Målarkurs Thousand Oaks, USA
Ht -00 – vt -01 Teckning, målning Moorpark College, USA
Vt -02 Akvarell ABF Göteborg
Ht -02 Modellmåleri Art College Göteborg
Ht -03 Måleri, Kroki för Peter Hefner Art College Göteborg
Sep -05 Screentryck textil, Konstnärernas Kollektiv Verkstad, Göteborg
Sep -07 Akvarell landskap och modell, Gerlesborgsskolan
2009-2013 Måleri, Kroki för Peter Hefner Art College, Göteborg
Ht 2013-vt 2014 Fritt Måleri för Peter Hefner, Lindholmens konstskola, Göteborg
Hon var ju även med i Konstnärssdrömmen på SVT, vilket var anledningen till att hon fick ställa ut där. Hon vann alltså en tävling i konst, vilket i sig är lite tvivelaktigt.. Så hur viktiga hennes utbildningar är i sammanhanget vet jag inte. :)
 
Jag tror också att de gillar att bli överraskad, att se lite nytänk i konsten. En oljemålning på ett vackert landskap med förklaringen "jag tycke vyn var fin, så jag målade den" gör nog sällan att man kommer in. Konstnärliga utbildningar är kunskapsskapande, och intresserade av att skapa ny kunskap, inte att upprepa gammal kunskap.

Det här påminner mig om en utställning som fastnade i mitt minne för några år sedan, "en studie i hundanus". (Tangerar även lite mitt exempel med bilden på min hund som definitivt inte är konst. :D) Rejäla, tunga porträtt(?) av vad många hundägare ser mest av sina hundar, i alla fall på promenad. Stilen såg - för mig, som inte vet så mycket alls ska väl sägas - väldigt traditionell ut, sådär som "konst ska vara". Avbildande, man såg vad det var - skulle nog tro att ägarna kände igen sina hundar. Men inte ett fall av "jag tyckte vyn var fin så jag målade den" (gissar jag i alla fall).

Jag tyckte det var fantastiskt, på många sätt. Det är vad folk ser av sin hund. Och det är nog vad hundarna själva skulle göra porträtt av, om de kunde (eller ville)... :D
 
Jag ser i TS post en lite klumpig teckning där budskapet inte känns direkt klart, även om TS verkar ha haft en tanke bakom budskapet.
Visst "allt kan vara konst" och det ligger i betraktarens öga osv osv, men jag tycker att det känns lite svårt att relatera och göra jämförelser till samtida etablerade konstnärer.
Teckningarna som man ritar i Paint blir dessvärre inte bättre än så.

Gold Pethead
 
Jag tror inte det handlar så mycket om ekonomiskt stöd som det handlar om en tillit till välfärdssystemet, och en tillit till att man på ett eller annat kommer att klara sig. Vilket är en klassfråga. Har man föräldrar som har det sämre ekonomiskt ställt väljer man hellre ett ekonomiskt tryggt yrke.
Men det finns förståss många faktorer som spelar in, och det är inga som såvitt jag vet blivit helt utredda ännu gällande konstnärliga utbildningar. Är som sagt först i år som vi börjat kunna se statistik över hur antagningsgrupperna ser ut.

Gällande arbetsprover så är det självklart inte så.
Man tittar bland annat på konstnärlig begåvning och om de tror att man kommer att kunna ta till sig och utvecklas av utbildningen. Utan en viss hantverksskicklighet kommer man heller inte kunna visa sig konstnärliga förmåga och sitt uttryckssätt, men hantverksskicklighet kan såklart yttra sig i olika former. Du bör också ha en förmåga att kunna uttrycka dig gällande din konst, därav är det inte bara arbetsprover i form av bilder/filmer och liknande, utan också texter samt intervjuer. På intervjuerna sitter det flera personer som pratar om utbildningen och ber dig utveckla dig kring ditt konstnärskap, jag var på två intervjuer på olika högskolor/universitet och jag tror de höll på i 45 minuter.

Jag tror också att de gillar att bli överraskad, att se lite nytänk i konsten. En oljemålning på ett vackert landskap med förklaringen "jag tycke vyn var fin, så jag målade den" gör nog sällan att man kommer in. Konstnärliga utbildningar är kunskapsskapande, och intresserade av att skapa ny kunskap, inte att upprepa gammal kunskap.
Sedan har väl de flesta som faktiskt kommer in gått en hel del kurser på folkhögskolor och dylikt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp