Konsten att uppfostra döttrar

Snart fyraåriga dottern kan ibland ha åsikter om vad hon ska ha på sig. Men det är inte så att hon har ett visst favoritplagg eller alltid vill ha rosa utan det kan ändras från dag till dag, och oftast bryr hon sig inte alls.

Jag hoppas iaf att det inte är en slump att de är så obrydda om kläder, och hoppas också att de kan hålla i sig liiiite till. Men det blir alltmer tydligt hur dottern påverkas av kommentarer och bekräftelser från omgivningen.
Jag hoppas för er skull att det är nåt som håller i sig - vår dotter var precis sådär obrydd och tog på sig vad som helst i princip tills hon var 4,5 år, och då vände hon som en hand och plötsligt var det helt otänkbart med stora delar av hennes garderob.
 
Men vad är problemet då? Om du inte köper lekovänliga kläder så finns det ju uppenbarligen kläder som funkar att leka i även för flickor. Dvs ett ickeproblem. Tycker det är superfjantigt att det flickiga ska vara något dåligt och det pojkiga något positivt.

Nu var ju inte det inte ens nästan vad jag skrev.

Jag tycker att det är ett jätteproblem att butiker är indelade i pojk- och flickavdelning på bebis- och småbarnsnivå. Och att vad man (generellt) hittar på flickavdelningen är tightare, kortare, vuxnare, lekovänligare och mer fokuserade på att vara ”fina”. Det innebär inte att det inte existerar lekvänliga flickkläder. Det faktum att jag väljer att inte handla där är inte heller ett bevis på att problemet inte existerar.

Och inget av det jag skrivit handlar om att flickigt är sämre och pojkigt är bättre. Vad det ens betyder.

Ett exempel på det jag beskriver är Polarn och Pyret (som ändå är förhållandevis vettiga jämfört med andra butiker och tex inte har uppdelade pojk- och flickavdelningar). För ett par år sen gick deras kollektioner från att finnas i alla möjliga färger till att vara typ 90 % blått/svart/rosa/lila och mer könstypade kläder. Anledningen var enligt de själva att man citat ”vill nå en högre modegrad”. Det är ju helt absurt mål när vi pratar kläder till tvååringar.
 
Nu var ju inte det inte ens nästan vad jag skrev.

Jag tycker att det är ett jätteproblem att butiker är indelade i pojk- och flickavdelning på bebis- och småbarnsnivå. Och att vad man (generellt) hittar på flickavdelningen är tightare, kortare, vuxnare, lekovänligare och mer fokuserade på att vara ”fina”. Det innebär inte att det inte existerar lekvänliga flickkläder. Det faktum att jag väljer att inte handla där är inte heller ett bevis på att problemet inte existerar.

Och inget av det jag skrivit handlar om att flickigt är sämre och pojkigt är bättre. Vad det ens betyder.

Ett exempel på det jag beskriver är Polarn och Pyret (som ändå är förhållandevis vettiga jämfört med andra butiker och tex inte har uppdelade pojk- och flickavdelningar). För ett par år sen gick deras kollektioner från att finnas i alla möjliga färger till att vara typ 90 % blått/svart/rosa/lila och mer könstypade kläder. Anledningen var enligt de själva att man citat ”vill nå en högre modegrad”. Det är ju helt absurt mål när vi pratar kläder till tvååringar.
Fast pops kläder är ju faktiskt skitfula så förstår att de måste ändra sortiment :p
 
Nån som vet om det finns nån affär som inte gör skillnad på hur stora flick/pojkkläder är? Mina pojkar är bara nio månader än men vill gärna bojkotta alla affärer som gör sådan skillnad. Jag handlar typ bara på Lindex för att det inte är uppdelat i pojk/flickbebis där och jag tycker de har många fina kläder som inte är superrosa eller blå, men känns som att det blir skillnad även där när de kommer upp i åldrarna.
 
Vi är i samma situation, en två- och en fyraåring. Två flickor. Och ja, det är ett problem att världen vill placera barn i fack. Både vad gäller kläder, hur man talar till dem och hur de ska bete sig eller vad de ska leka med. Jag har pratat om problemet med flera anhöriga. Flera förstår inte och andra tar illa upp. Jag blir bara ledsen för att det är barnen som begränsas av samhällets normer.
 
Nån som vet om det finns nån affär som inte gör skillnad på hur stora flick/pojkkläder är? Mina pojkar är bara nio månader än men vill gärna bojkotta alla affärer som gör sådan skillnad. Jag handlar typ bara på Lindex för att det inte är uppdelat i pojk/flickbebis där och jag tycker de har många fina kläder som inte är superrosa eller blå, men känns som att det blir skillnad även där när de kommer upp i åldrarna.
Jag vet att Åhlens inte delar upp sina barn och ungdomskläder på pojke/flicka iaf.
 
Visst, många vill placera in flickor i fack. MEN, i min mening är det inte alls lika skadligt som det fack pojkar placeras in i. Boys will be boys (och därmed inte ansvariga för sina handlingar för de är ju "bara" pojkar), pojkar får inte visa känslor, pojkar får inte vara mjuka, pojkar ska vara hårda, tuffa och "manliga". Vilket alla inte är. Men de tvingas in i den rollen. Män mår i högre grad dåligt psykiskt p.g.a. att de inte fått lära sig att ha kontakt med sina känslor och prata med andra om dem.

Då verkar det (i mina ögon som har en flicka) enklare att ha en flicka som får höra att hon är söt och som vill ha rosa kläder men kan prata om sina känslor. Man kan ju vara klädd i rosa och tuff och smart samtidigt. Jag uppfattar det som att flickor har mycket större frihet att vara den de verkligen är, jämfört med pojkar.
 
Jag började tala med mitt barn redan när han var ganska liten om att det finns olika strukturer och att människor tycker olika saker. T ex "Vissa tycker att det finns kläder speciellt för killar respektive tjejer. Jag håller inte med. Jag tycker att man ska ha kläder man tycker om och jag tror inte att vad man tycker om avgörs av ifall man är kille eller tjej, utan vad man har för personlighet.". Vilket han höll med om.

För grejen är den att man kan ju aldrig skydda sina barn från en omvärld där andra inte tycker som man själv tycker (oavsett vad det nu är). Då tycker jag att det är bättre att redan ha börjat prata om det. Typ, bara för att någon tycker att saker är på ett visst sätt så behöver det inte betyda att de har rätt enligt dina egna värderingar.
 
Visst, många vill placera in flickor i fack. MEN, i min mening är det inte alls lika skadligt som det fack pojkar placeras in i. Boys will be boys (och därmed inte ansvariga för sina handlingar för de är ju "bara" pojkar), pojkar får inte visa känslor, pojkar får inte vara mjuka, pojkar ska vara hårda, tuffa och "manliga". Vilket alla inte är. Men de tvingas in i den rollen. Män mår i högre grad dåligt psykiskt p.g.a. att de inte fått lära sig att ha kontakt med sina känslor och prata med andra om dem.

Då verkar det (i mina ögon som har en flicka) enklare att ha en flicka som får höra att hon är söt och som vill ha rosa kläder men kan prata om sina känslor. Man kan ju vara klädd i rosa och tuff och smart samtidigt. Jag uppfattar det som att flickor har mycket större frihet att vara den de verkligen är, jämfört med pojkar.
Ja, detta oroar mig väldigt mycket som har två pojkar faktiskt!
 
Nån som vet om det finns nån affär som inte gör skillnad på hur stora flick/pojkkläder är? Mina pojkar är bara nio månader än men vill gärna bojkotta alla affärer som gör sådan skillnad. Jag handlar typ bara på Lindex för att det inte är uppdelat i pojk/flickbebis där och jag tycker de har många fina kläder som inte är superrosa eller blå, men känns som att det blir skillnad även där när de kommer upp i åldrarna.

I fysisk butik är det halvt hopplöst när vi pratar kedjor. Pop och Åhléns är de jag kommer på. På nätet finns det ju lite mer. Villervalla, Geggamoja, Ebbe, Name it, Mini rodini och Me&I är några jag kommer på på rak arm.
 
Jag har inte upplevt så mycket med olika passform på kläder än, har än så länge handlat på bebis/småbarnsavdelning och då verkar det tack och lov vara ganska lika i passform. Men nu när dottern håller på att växa ur 92 blir det mer tydligt. Beställde med två vanliga t-shirts i 98/104 på HMs rea när jag handlade själv...

Visa bifogad fil 75375
T-shirten från tjejavdelningen är mindre än många av de kläder hon har i 92 :crazy: den är liksom inte bara kortare, den är tightare, smalare i armarna osv också.
Jag har två pojkar och en dotter (hon är dock bara 10 månader ännu) speciellt mellangossen gillar kläder med katter och kaniner. Som jag är tvungen att neka honom. För de hittas på ”tjejsidan” och passar inte honom. Redan nu som 3 åring är han väldigt bred om axlarna och händer att vi får gå upp en storlek på ”killsidan” för att de skall passa
 
Jag har två pojkar och en dotter (hon är dock bara 10 månader ännu) speciellt mellangossen gillar kläder med katter och kaniner. Som jag är tvungen att neka honom. För de hittas på ”tjejsidan” och passar inte honom. Redan nu som 3 åring är han väldigt bred om axlarna och händer att vi får gå upp en storlek på ”killsidan” för att de skall passa

Ja, kläderna på killsidan är otroligt tråkiga tycker jag. Mörka murriga färger och bilder på traktorer och T.Rex.
 
Och jag har liknade bekymmer med min son på 3 år. Hans största idol är storasyster och han klär sig enbart i hennes avlagda kläder och jag handlar bara ”flick-kläder” till honom. Han älskar glitter och färgglatt, och har dessutom långt blont hår. Mina barn tilltalas enbart som två flickor av utomstående, typ på lekplatser och dyl. Han bryr sig inte ett dugg (han ser ju inte att vara flicka som något negativt) men jag bävar för när verkligheten kommer ikapp och grupptryck och kommentarer kommer ändra hans fria sinne.

Han har iaf klarat ett år på förskolan utan att påverkas. Jag vet inte om det hade någon verkan men jag pratade med dem i början om att jag tycker det är viktigt att hans utseende inte kommenteras eller hans kläder på annat sätt än att de är sköna och bra.
 
Jag har bara snabbt läst igenom tråden så jag kan ha missat både inlägg och liknande inlägg.

Jag upplever tyvärr att pojkar har det "jobbigare" än tjejer när det gäller klädsel. Dock har även jag märkt att kläderna är mindre i storlek på "tjejsidan", och att korta kjolar är möjligt redan för bebisar. Nu har jag visserligen två yngre pojkar som gillar maskiner och dinosaurier vilket gör mitt urval av kläder ganska begränsat numera. När de var yngre så hade de ofta färgglada kläder och mer unisex-motiv för att inte placera dom i fack. I vår umgängeskrets finns det två jämngamla tjejer som avskyr allt som är "tjejigt", dvs inget rosa, glitter, inga barbiedockor eller dylikt. Deras föräldrar köper kläder på killsidan, och när barnen önskar sig leksaker i present så vet alla vad man inte ska köpa. Vad jag vet så har dessa tjejer aldrig fått höra att de liknar pojkar trots att de även har kortklippta frisyrer, utan snarare uppmuntrats till att vara den dom vill. Hur många kan ärligt säga så om det kommer en pojke i klänning eller rosa tröja med glitter? Ni här inne i tråden kanske, men då min yngsta son länge älskade allt med rosa så vet jag hur han har bemötts av flera i samhället när han stolt burit rosa gummistövlar eller en rosa jacka.

Min mellanson har nästan alltid haft långt år, och blev som yngre ofta tagen för tjej av främlingar just för sitt långa hår. Nu fyller han snart 8 år och tycker själv att långt hår är det coolaste man kan ha. Trots att han blir retad i skolan av många i skolan om att han vill vara tjej, men han är uppvuxen med att man får bestämma själv över hur man ser ut så än påverkas han inte.
 
Jag har bara snabbt läst igenom tråden så jag kan ha missat både inlägg och liknande inlägg.

Jag upplever tyvärr att pojkar har det "jobbigare" än tjejer när det gäller klädsel. Dock har även jag märkt att kläderna är mindre i storlek på "tjejsidan", och att korta kjolar är möjligt redan för bebisar. Nu har jag visserligen två yngre pojkar som gillar maskiner och dinosaurier vilket gör mitt urval av kläder ganska begränsat numera. När de var yngre så hade de ofta färgglada kläder och mer unisex-motiv för att inte placera dom i fack. I vår umgängeskrets finns det två jämngamla tjejer som avskyr allt som är "tjejigt", dvs inget rosa, glitter, inga barbiedockor eller dylikt. Deras föräldrar köper kläder på killsidan, och när barnen önskar sig leksaker i present så vet alla vad man inte ska köpa. Vad jag vet så har dessa tjejer aldrig fått höra att de liknar pojkar trots att de även har kortklippta frisyrer, utan snarare uppmuntrats till att vara den dom vill. Hur många kan ärligt säga så om det kommer en pojke i klänning eller rosa tröja med glitter? Ni här inne i tråden kanske, men då min yngsta son länge älskade allt med rosa så vet jag hur han har bemötts av flera i samhället när han stolt burit rosa gummistövlar eller en rosa jacka.

Min mellanson har nästan alltid haft långt år, och blev som yngre ofta tagen för tjej av främlingar just för sitt långa hår. Nu fyller han snart 8 år och tycker själv att långt hår är det coolaste man kan ha. Trots att han blir retad i skolan av många i skolan om att han vill vara tjej, men han är uppvuxen med att man får bestämma själv över hur man ser ut så än påverkas han inte.

Då är ju frågan, om man ska dra samma paralleller som många här gör när det gäller tjejer, gillar dina pojkar verkligen dinosaurier och maskiner? Eller är det bara för att samhället säger åt dem att det ska de göra? Gillar de dinosaurier och maskiner enbart för att det är vad som finns som motiv på kläderna på pojkavdelningen? Eller tycker de geniunt om det?

Eller ifrågasätts det aldrig eftersom det pojkiga anses "rätt" och det flickiga "fel"?

Jag håller med dig om att flickor har större frihet att vara den de är. En tuff pojkflicka med pojkkläder och pojkintressen ses snarare som nåt positivt medan en pojke som gillar rosa och flickiga saker ses ner på. Oerhört tragiskt att barn inte får vara den de är!
 
Jag håller med dig om att flickor har större frihet att vara den de är. En tuff pojkflicka med pojkkläder och pojkintressen ses snarare som nåt positivt medan en pojke som gillar rosa och flickiga saker ses ner på. Oerhört tragiskt att barn inte får vara den de är!

Nej, detta håller jag inte med om. Min dotter blev ibland felkönad när hon var yngre pga klädsel och beteende, och det var aldrig några hurrarop, tvärtom. Det sågs som mycket "konstigt" och normbrytande att hon var flicka men med kort hår och unisexkläder eller kläder med dinosaurier på.
 
Jag håller med om att pojkar också begränsas av normerna, men om vi tänker lite större strukturer så tycker jag vi ska vara försiktiga med tanken att "det är så mycket mer synd om pojkarna". Det är ett faktum att den som föds som pojke har en fördel på många sätt senare i livet gällande exempelvis karriär och pengar. En person som är en pojke kommer att slippa kämpa för många saker som en flicka behöver kämpa för, och tvärtom. Normerna är skadliga för både pojkar och flickor på olika sätt.
 
Jag håller med dig om att flickor har större frihet att vara den de är. En tuff pojkflicka med pojkkläder och pojkintressen ses snarare som nåt positivt medan en pojke som gillar rosa och flickiga saker ses ner på. Oerhört tragiskt att barn inte får vara den de är!
Och hela grunden till det är ju att det manliga könet generellt anses bättre än det kvinnliga. Dvs en kvinna som beter sig ”manligt” ”byter ju upp sig”, medan en man som beter sig ”kvinnligt” istället ”byter ned sig”.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 190
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 906
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp