Maris_

Trådstartare
Jag håller på o lära min häst lite saker, så som vacker tass. Det funkar bra och nu vill jag lära henne ännu mer! Men jag vet inte riktigt vad! Har ni några tips på vad jag kan lära henne för konster och hur jag går till väga?

/ Maris
 
minunghäst kan dansa=) när hans fodervärd går till höger och sedan snabbt till vänster framför han så slängr han sig och båda hållen så det ser ut som han dansar=)

vilka konster vill du att hästen ska kunna och varför??
 
Kanonbra sida!

Enkelt o lättförstått skrivet - bara till stallet o börja träna! :banana:
 
det jag har fått lära mig (måste dock erkänna att jag inte är någon större expert på området) är att man inte ska lära hästar "vacker tass". de börjar lätt tigga tydligen (om man använder godis som belöning).. som sagt är jag ingen expert och kan ha totalt åt skogen fel..
en kul grej dock; när jag var "liten" och fick min första ponny så skulle vi stubba manen på henne vid ett tillfälle. tjejen som gjorde det lärde henne kommandot "ruska" för att få henne att skaka bort det avklippta håret som låg kvar.. hon lärde henne det genom att pilla henne lite på örat medan hon sa "ruska".. i ungefär ett år efter denna händelse så började min lilla ponny ruska på huvudet så fort man försökte tränsa, borsta bakom öronen eller bara höjde handen en bit.. :D
 
Jag lärde min unghäst att lipa :p den andra kan lägga huvudet på sned och se söt ut.
Ta vara på naturliga rörelse och utveckla dem, det kan bli riktigt lyckat. Jag ser det som ett sätt att umgås och stimulera lärandet.
 
Tänk på att inte lära hästen sånt som kan bli farligt om den vill vara duktig (dvs visa konsterna) vid fel tillfällen.
 
Du har alldeles rätt att man ska va försiktig med att lära hästen "konster". Som exempel kan jag ta min egen: när jag köpte honom var han 11 år, då hade någon tidigare ägare lärt honom just "vacker tass". Tyvärr är han en smart häst, han har lärt sig att göra det också när han väntar på kvällsmat, och då får han ju alltid "belöning" för det(han måste ju få mat). Det skulle väl inte vara så farligt annars, men oftast rider man ju på kvällen, och hur kul är det med en häst som står och viftar med framhovarna när man ska ta av skydd, stretcha, o.s.v.???? :confused: Det är ju egentligen inte hästens fel, han gör ju bara som han lärt sig. Kan tillägga att han är 19 år idag, och har inte lagt av. Jag hade också en kompis som lärde sin häst att stegra, gissa hur det gick?
 
precis vad jag menar! har också träffat på hästar som lärt sig "vacker tass" som står och viftar med benen hela tiden för att få godis.. gulligt i två minuter sen är det bara jobbigt..
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 392
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp