Konstig andning

Bukefalos 30 år!

Ray

Trådstartare
Häst som låter väldigt konstigt på inandning. Låter mest i skritt och minst i galopp tycker jag- och det går emot de första beskrivningar av andningsproblem.
Det är ibland lite morrande och annars mest som en hög dov inandning som de gör när de är upphetsade och 'fnorkar"...
Det har alltid varit ett ljud som just denna hästen haft men det har blivit markant mer. Förut var det korta stunder ibland och lätt att vifta bort men nu låter det hela tiden i skritt. Även utan ryttare så det är liksom inte isolerat till arbete.

Hästen är undersökt med kamera i strupen för några år sedan på vet besiktningen och hade inga fynd då.
Det brukar ju märkas mest vid arbete och mer ju mer hästen ansträngs.
Hästen har klippkort just nu på klinik och ingen har uppmärksammat något konstigt där. Men det är ju såklart inte där man haft fokus heller.

Hästen har varit långtidsskadad och under igångsättning så dålig kondis kan påverka. Svårt att säga om det påverkar prestationen då kondisen såklart är dålig och passen i trav och galopp är väldigt korta. Men kan som sagt inte säga att det låter mer av att han blir anfådd.

Har någon erfarenhet av något liknande?
Bukandas inte , hostar inte.

Tänker boka in en ny undersökning med kamera- borde väl inte vara så dyrt?

Häst som låter väldigt konstigt på inandning. Låter mest i skritt och minst i galopp tycker jag- och det går emot de första beskrivningar av andningsproblem.
Det är ibland lite morrande och annars mest som en hög dov inandning som de gör när de är upphetsade och 'fnorkar"...
Det har alltid varit ett ljud som just denna hästen haft men det har blivit markant mer. Förut var det korta stunder ibland och lätt att vifta bort men nu låter det hela tiden i skritt. Även utan ryttare så det är liksom inte isolerat till arbete.

Hästen är undersökt med kamera i strupen för några år sedan på vet besiktningen och hade inga fynd då.
Hästen har klippkort just nu på klinik och ingen har uppmärksammat något konstigt där. Men det är ju såklart inte där man haft fokus heller.

Hästen har varit långtidsskadad och under igångsättning så dålig kondis kan påverka. Svårt att säga om det påverkar prestationen då kondisen såklart är dålig och passen i trav och galopp är väldigt korta. Men kan som sagt inte säga att det låter mer av att han blir anfådd.

Har fått ganska mycket erfarenhet av luftvägsproblem senaste åren.
På din beskrivning hade jag nog velat ha en ny endoskopi för att se om det finns någon ökad mängd slem eller rent fysiska problem (Tex trakealkollaps eller assymetrier i svalget).

Jag hade nog valt en veterinär för endoskoperingen som kan göra Lungsköljprov (BAL) också.
Menar inte att du behöver be om att det ska göras sådant prov innan, menar bara att om man inte ser något på endoskopi och veterinären känner att ett sådant prov kan vara motiverat utifrån symptombilden. Då är det ju smidigt att kunna få det utfört direkt på samma besök.

Att svara på om endoskopi (eller sköljprov) är dyrt går ju inte utan att veta vad din uppfattning av dyrt är, men jag upplever inte att det varit orimligt på något vis.

Men de är ju bara be om prisuppgift innan du bokar tid.

Låter det lika mycket oavsett i vilken position hästen har huvudet?
Ingen skilnad på lång och låg kontra under sig och huvudet högre upp?

Nej det tycker jag inte.
Inte som det varit sista tiden.
Något stör nog andningen. Slem, astma eller anatomiskt fel går ju inte att säga såhär.

Nu ändrar jag kanske lite här mot vad jag sa eftersom jag sa atr jag tyclredu skulle göra endoskopi tidigare, det var nog mot bakgrund hur det varit med mina hästar...

Du kan väl allra först be en veterinär lyssna på ljudt och lungorna? Säg att du är orolig och fråga om de tycker man ska göra en endoskopi baserat på symptomen när de hört dem?. Du behöver ju faktiskt inte bestämma innan exakt vad som ska göras?

Om de gör endoskopi och absolut inget hittas hade jag frågat veterinär kring om de eventuellt lungsköljprov, för att se om cellerna indikerar astma eller något annat inflammatoriskt. (För min plånbok var det i alla fall inte heller något orimligt pris på).

• Gilla
Reactions: Ray
Något stör nog andningen. Slem, astma eller anatomiskt fel går ju inte att säga såhär.

Nu ändrar jag kanske lite här mot vad jag sa eftersom jag sa atr jag tyclredu skulle göra endoskopi tidigare, det var nog mot bakgrund hur det varit med mina hästar...

Du kan väl allra först be en veterinär lyssna på ljudt och lungorna? Säg att du är orolig och fråga om de tycker man ska göra en endoskopi baserat på symptomen när de hört dem?. Du behöver ju faktiskt inte bestämma innan exakt vad som ska göras?

Om de gör endoskopi och absolut inget hittas hade jag frågat veterinär kring om de eventuellt lungsköljprov, för att se om cellerna indikerar astma eller något annat inflammatoriskt. (För min plånbok var det i alla fall inte heller något orimligt pris på).
Jo jag tänker börja i den änden.
Sen har han ju varit på klinik och opererats och då lyssnar de ju på allt möjligt och har inte reagerat. Jag tror att det är i de övre luftvägarna baserat på just att ingen någonsin kommenterat när de lyssnar på lungorna. Jag tror jag frågat lite allmänt kring det och då har de lite viftar bort det. Han låter nog mindre där av någon anledning?
Det skulle väl ändå kunna bero på pollen kanske- men om luftvägarna sväller är det ju för mig som människa svårt att andas ut.
Upplever inte att det finns några problem eller ljud på utandning.

Jag hade en inackorderad innan som hade pollenbesvär o var gräsallergiker. Den hade sånna läten för sig under varmare månader/vår o försommar. Men även hösten, då sa veterinären det berodde på partiet hö vi köpt.

• Gilla
Reactions: Ray

Struppipare eller astma tänker jag. Men som vanligt är det enbart hos veterinären du kan få svar 😊 Kolla med din veterinär vad det kostar, är nog lite olika beroende på vem man anlitar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka