Konstig hälta (knappt synbar) ?

K

Kenzi

Jahapp igår avlivades min häst (läs tidigare trådar av mig) =( Och på måndag ska jag till klinik med min nya. Jag blir tokig, i alla dessa (ponny) år har jag aldrig haft en halt häst, och nu när jag skaffar stor så får jag två på raken. Jag fick hem min nya häst (som jag har på foder/prov) för 7 veckor sedan. han är 5 år, hlb. Och gick igenom veterinärbesiktning (en vanlig sådan). Han har stått hos en fodervärd som blivit rädd för honom då han börjat bocka/sparka bakut och som har vanskött hovarna. När jag fick hem honom såg hans hovar bedrövliga ut (spruckna och början till strålröta). Men men nu till saken, veckan efter jag fick hem honom fick han ett sår (spark) på vänster framknä, det var svullet men inte så djupt. Ett par dagar efter började han markera och jag tänkte så klart att de va pga såret. en vecka senare markerade han fortfarande men såret hade läkt, jag tog då ut veterinär som inte såg ngt på rakt spår men i böjprov hade han 3 gradig hälta. Han behandlades för kotledsinflammation. Han stod sedan i 3 veckor, och sen kom en EQUITERAPEUT ut och behandlade, det visade sig att han hade en låsning i sl leden. Jag började skritta honom, och för tre dagar sedan kände jag att han efter halva ridturen kändes "konstig" dvs blev stel, lika dant igår. Och idag när jag tog in han från hagen tyckte jag att han markera ett par steg men sen var det borta. hovslagaren kom och skulle sko, och han fick fullständigt panik av när vi lyfte benet (inte när vi rörde hoven). det tog 1 timme att göra ordning vänster fram hov. Jag har dom senaste dagarna haft problem att lyfta benen, spec vänster fram men har inte tänkt så mkt på de då han är ganska ouppfostrad. Men idag fick han verkligen panik av smärta!. Gick ut och longera honom, i v och h varv i trav, både jag och hovis såg att han markerar vänster fram /vänster bak i båda varven, men dock inte hela tiden utan endast ett par steg och sedan ser man inget försen efter ett par varv igen.... vad kan det vara ? han är inte varm/svullen. jag har ringt klinik och ska vara där på måndag så dom får utreda men jag vill gärna höra vad ni har att säga
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Sparken han fick på "knäet"... kontrollerades den om det hade påverkat leden?
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Alltså hästen fick en spark på knäet, blev svullen och halt därefter och sen behandlas den för kotledsinflammation:confused::confused:

Har man ö h t tittat på vad som ev kan ha hänt i knäleden?
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Han kan ju haft en kotledsinflammation också.. Vi vet ju ingenting.. Man får väl anta att det gjordes en utredning som lokaliserade hältan dit.

Angående knäleden så är det kommenterat i svaret över..
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Jag förstår att ni frågar eftersom jag varit otydlig i mitt inlägg :=) När veterinären kom ut hade han ingen svullnad längre, markerade endast ytterst lite, men när han sedan böjde kotleden v f så började han halta rejält. Och då hade han inte visat ngt på vanligt böjprov på ngt av benen, därför behandlades han för kotledsinflammation och vet sa att de varit där länge men att de inte kommit fram försen nu. Men därför vet vi ju inte om det är ngn förändring från insidan, på knä eller liknande. Det får vi ju veta på måndag då dom ska gå igenom han från topp till tå me röntgen och ultraljud (dom garanterade mig de då jag va ganska nojjig i telefon pga min förra häst som avlivades i veckan). Så vi får se, men jag vill mest ha lite kommentarer från er för att se bara :) Så ni som läser, kom gärna med en kommentar... ;)
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Ok, då förstår jag ngt lite bättre i a f. Hoppas att ni kommer fram till diagnos på utredningen nu då. Berätta gärna hur det gick sen!
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Tycker bara att eftersom hästen totalvägrar att lyfta/böja benet så lär det onda sitta högre upp än kotan. Skulle ju tippa på "knäet" faktiskt.
Kan ju fått en spark på knäet och det lossnat nån benflisa.. Vart hästen röntgad efter den skadan?
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Har startat en ny tråd me detta ämnet... Men det var värre än vi trodde, MKT värre. han har en spricka i knät som dessbättre börjat att läka, kotledsinflammation, och hovbensrotation, fång... Ibland undrar man vad man gör för att få maximal otur ? :confused:
 
Sv: Konstig hälta (knappt synbar) ?

Jag beklagar, men tackar för informationen! Har missat den andra tråden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
771
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 714
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 268
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp