Konstig häst?

D

diskho

Alltså, jag har tänkt att börja med lite NH eller NH-liknande träning. Jag har läst en massa om det av olika tränare, och jag tycker det verkar väldigt bra.

MEN, fick en bok nyligen med övningar och sånt, och det står att hästen SKA göra si och så när man gör si och så. Alltså, gör man så gör gör hästen atomatiskt si, ni fattar :P
Men när jag har försökt med min ponny så reagerar han verkligen inte som han "ska" göra! Han är inte elak eller så, men han verkar inte förstå. Eller så bryr han sig inte.
För gör jag samma övning t.ex, men på ett annat sätt än det står att man ska göra så funkar det. Liksom, om jag gör på "mitt" sätt så förstår han jättebra. Men mitt sätt är ju inte alls som i boken, liknande visserligen, men jag är mycket mesigare mot hästen än det står att man ska vara :rofl: Så det är ju därför jag tänkte börja med NH också, för att utveckla mig själv och lära mig själv att vara mer dominant.

Han är väldigt lydig och snäll redan, och han klarar av "konstiga" saker, typ följa med en överallt, ha "konstiga" saker på sig osv.

Men alltså, ska jag fortsätta med mitt sätt? För så som jag håller på står det ju att man inte ska göra, och det är ju det jag vill ändra på :P
T.ex, jag ger hästen mänskliga egenskaper, jag "pratar" med honom hela tiden, jag är alldeles för snäll (dock säger jag ju till honom när han är dum :P). Och jag har märkt att jag gör en massa kroppsspråksgrejer ändå automatiskt, fast ja.

Alltså, han verkar trivas eftersom han verkar vara lyckligare än någonsin nu. Och han litar på mig mer och mer för varje dag. För kan det vara så att den traditionella NH-träningen inte passar alla hästar? Eller handlar NH just om att man ska göra på sitt sätt?

Haha, störande inlägg kanske, men ni får fråga om något är oklart ;)

Det jag vill ha sagt är ju att han inte förstår/bryr sig om "vanliga" NH-övningar, bara om jag gör dem på mitt sätt.
 
Sv: Konstig häst?

Det viktigaste är väl att hästen lär sig det du vill att den ska lära sig!? Gör det enkelt och var konsekvent. Om hästen inte gör det du ber den om, är det sannolikt för att den inte förstår vad den ska göra.
 
Sv: Konstig häst?

varför ändra på någonting som funkar bra?

de här med att dom ska reagera på vissa sätt stämmer nog på mer ohanterade "oförstörda" hästar..som ingen har lärt anorlunda..då kan ja tänka mej att hästar "ska" reagera på vissa sätt.
 
Sv: Konstig häst?

Tanken är väl bara att hästen ska göra som man tänkt.

Och i böcker osv försöker de förklara på vilket sätt som de flesta hästar förstår det.

Men om du försöker göra något som du bara läst dig till från en bok, så tror jag att hästen ser att du är så osäker/fokuserad på att göra precis så. Medan om du gör på "ditt" sätt så ser hästen på din energi vad du menar.

Klantigt skriven bok om det står att man SKA det och det...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: tessan.g
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 165
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp