Bukefalos 28 år!

Konstig lukt i hus

Ramona

Trådstartare
Jag har ett torp från sent 1800-tal. Det stod helt tomt, men med värme på i minst 10 år innan jag fick tillträde. Det är lite snett och vint, men det håller tätt och det funkar.

Nu till problemet. Det är en märklig lukt som kommer och går. Vissa dagar stinker det och andra luktar det inget alls. Jag har kommit så långt att jag inser att det är när det regnar som det luktar mer. Det är bara en del av huset som luktar, men där är det väldigt tydligt. Det är en söt lukt. Det luktar inte direkt illa, men det är ändå typ ingen trevlig lukt.

Först trodde jag att det var fladdermössen på vinden, men varför skulle de lukta mer när det regnar? Sen fick jag för mig att det var någon svamp eller mögel, men det finns inget som tyder på det heller. Dessutom är jag allergisk mot mögel, men jag mår bra i huset. Så hittade jag ett hål ner i grunden och fick för mig att det var jordråttor. Men varför skulle de lukta mer när det regnar??

Varför luktar huset??? Det var likadant förra sommaren. På vintern luktar det inte alls.
 
Gammal ventilering? Äldre hus byggdes ju med självventilering och det luktar lite annorlunda.

Kan inte förklara det men på min förra arbetsplats hade vi ett hotell som hade just detta och jag tyckte det luktade efter regn. Inte illa men just som du beskriver lite sött.
 
Alltså jag är av den åsikten att ett hus aldrig ska lukta. Luktar det har man antagligen mögel eller nåt annat problem som behöver åtgärdas. Mögel finns ju i många olika sorter och det är inte sagt att man reagerar på alla.
 
Jag har ett torp från sent 1800-tal. Det stod helt tomt, men med värme på i minst 10 år innan jag fick tillträde. Det är lite snett och vint, men det håller tätt och det funkar.

Nu till problemet. Det är en märklig lukt som kommer och går. Vissa dagar stinker det och andra luktar det inget alls. Jag har kommit så långt att jag inser att det är när det regnar som det luktar mer. Det är bara en del av huset som luktar, men där är det väldigt tydligt. Det är en söt lukt. Det luktar inte direkt illa, men det är ändå typ ingen trevlig lukt.

Först trodde jag att det var fladdermössen på vinden, men varför skulle de lukta mer när det regnar? Sen fick jag för mig att det var någon svamp eller mögel, men det finns inget som tyder på det heller. Dessutom är jag allergisk mot mögel, men jag mår bra i huset. Så hittade jag ett hål ner i grunden och fick för mig att det var jordråttor. Men varför skulle de lukta mer när det regnar??

Varför luktar huset??? Det var likadant förra sommaren. På vintern luktar det inte alls.

Tryckimpregnerat virke (Cuprinol) kan lukta sött.
 
Fast då borde det ju lukta hela tiden och det gör det inte. Det luktar bara ibland. Har det regnat mycket stinker det typ. Är det lite fuktigt ute så luktar det lite grann.
 
Luktar jord så? Under grunden menar du alltså.

Hm....
Bara en tanke. Vi hade en konstig lukt i trapphuset som kom underifrån för att de hade slarvat och lämnat byggmaterial under betonggrunden. Sen sattes fläktar in (och det städades) och lukten försvann
 
Fast då borde det ju lukta hela tiden och det gör det inte. Det luktar bara ibland. Har det regnat mycket stinker det typ. Är det lite fuktigt ute så luktar det lite grann.
Nej. Vid lågtryck kan det hända att huset liksom suger in luft nerifrån. Jag antar att du inte har maskinell ventilation?
 
Nej. Vid lågtryck kan det hända att huset liksom suger in luft nerifrån. Jag antar att du inte har maskinell ventilation?
Nej, gud, torpet är från slutet av 1800-talet. Det är självdrag som gäller. Ventiler finns, men det kanske är som du säger att det drar in luft underifrån.

Det är bara i köket det luktar dock. Och lukten sprider sig inte till resten av huset, utan den håller sig där.
 
Nej, gud, torpet är från slutet av 1800-talet. Det är självdrag som gäller. Ventiler finns, men det kanske är som du säger att det drar in luft underifrån.

Det är bara i köket det luktar dock. Och lukten sprider sig inte till resten av huset, utan den håller sig där.
Jag hade velat öppna golvet och rensa. Det brukar kunna lösa såna problem.
 
Jag har ett torp från sent 1800-tal. Det stod helt tomt, men med värme på i minst 10 år innan jag fick tillträde. Det är lite snett och vint, men det håller tätt och det funkar.

Nu till problemet. Det är en märklig lukt som kommer och går. Vissa dagar stinker det och andra luktar det inget alls. Jag har kommit så långt att jag inser att det är när det regnar som det luktar mer. Det är bara en del av huset som luktar, men där är det väldigt tydligt. Det är en söt lukt. Det luktar inte direkt illa, men det är ändå typ ingen trevlig lukt.

Först trodde jag att det var fladdermössen på vinden, men varför skulle de lukta mer när det regnar? Sen fick jag för mig att det var någon svamp eller mögel, men det finns inget som tyder på det heller. Dessutom är jag allergisk mot mögel, men jag mår bra i huset. Så hittade jag ett hål ner i grunden och fick för mig att det var jordråttor. Men varför skulle de lukta mer när det regnar??

Varför luktar huset??? Det var likadant förra sommaren. På vintern luktar det inte alls.
Kanske ett myrbo?
 
De kan bygga bo under golvet och det ger en lite sötaktig, stickande doft och särskilt när det blir fuktigt i marken.
Men ja! Det måste ju vara myror nästan. Nu är det krig mot myrorna på riktigt. :devil:

Många som kommer tror att det ligger en död grävling under grunden, men det luktar inte alls död. Och hade det varit något dött där hade det slutat lukta för länge sen. :cool:

TACK! :bow:
 
Vi har också ett rejält gammalt hus, det luktar...speciellt..ibland när det är fuktigt ute. Inte illa men annorlunda.

Har trott att det kanske hade med att det är timrat , 1800nånting, att göra. Är ju även tätat med lera och diverse dåtida ..

Vi har enstaka stackmyror inne bortimellan (och mängder ute)- men typ vägrar att tro att vi har ett BO i huset :nailbiting:
Ja, det vore en smärre skräck :nailbiting::cool:
Vad gör man isf?
 
Men ja! Det måste ju vara myror nästan. Nu är det krig mot myrorna på riktigt. :devil:

Många som kommer tror att det ligger en död grävling under grunden, men det luktar inte alls död. Och hade det varit något dött där hade det slutat lukta för länge sen. :cool:

TACK! :bow:

Raid myrpulver är billigast på ÖoB och fungerar väldigt bra.
 
Den tidens byggnader har grunder som är tänkta att avfuktas genom att murstocken i mitten av huset värmer och får luften att cirkulera.

Om man inte eldar i spisen och därmed inte värmer grunden blir det fukt. Kanske kan det vara något som inte borde vara fuktigt som blir det, och orsakar lukt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 337
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 671
Senast: Milosari
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp