konstig skata?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare tanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 926

tanten

Trådstartare
Jag var på resande fot i slutet av veckan. For genom andlöst vackra höstlandskap och njöt!

På ett ställe - där hastigheten var låg - hoppade två skator vid vägkanten. Den ena var helt normalt svart och vit. den andrar var mer melerat svartvit. Den såg ut som om den skimlat ;) Den var helt lik den andra skatan i storlek, rörelser och kropp. Men ....melerad. Jag har aldrig sett något liknande.

VAD var det? En mutation eller en annan sorts skata?

Sv: konstig skata?

Jag har ingen aning. Men albino-anlag finns ju lite överallt, så varför inte hos skator?

Skator kan få lite knasiga färgpigment ibland, det finns bland annat helvita skator som inte är albino. Men det är nog ingen bra skyddsfärg för de verkar inte bli så många ;).

Men se där! Ungefär sådär såg den ut även om den var mer melerad.

Buke har svar på allt.

:bow:

Nej, den skimlar inte utan har den färgen hela tiden, varken mer eller mindre. Precis som de vanliga svart-vita är konstant svart-vita. Däremot lär den aldrig hitta en partner eftersom den inte har rätt färg.

*kl*

Den här tråden påminner mig om en skata jag såg i somras. Den var helt kal på fjädrar på magen/bröstet, ev. gick det upp något på sidorna och jag tror att det var begränsat till de vita fälten. Den såg pigg och frisk ut i övrigt. Någon som vet hur och på vilket sätt den kan ha förlorat sina fjädrar?

*KL* Vet ni att skatorna i Kanada pratar annat språk?! Vi tyckte att det var häftigt när vi upptäckte det in somras :) Det kanske är vanligt att fåglar låtar olika på olika ställen i världen? Själv har jag aldrig lagt märke till det förut.

Fåglar ruggar, dvs byter fjäderdräkt. De kan se lite tufsiga ut då så det kan ju ha varit något sådant :)

Och koltrastarna låter olika på landet och i stan, och då pratar jag om områden med bara ca tre mil mellan.

*KL* Vet ni att skatorna i Kanada pratar annat språk?! Vi tyckte att det var häftigt när vi upptäckte det in somras :) Det kanske är vanligt att fåglar låtar olika på olika ställen i världen? Själv har jag aldrig lagt märke till det förut.

Men precis! Fast skatan som retades med hundarna i Jasper, AB blev mest forskrackt nar jag spelade upp en Svensk skata for den. Nar jag spelade upp en Kanadensisk skata satt den kvar och tittade en stund ... flog sedan till ett narbelaget trad och kollade in laget innan den kom tillbaka och fortsatte att reta mina hundar. Da spelade jag upp en Svensk skata och det forsvann innan hela latet var slut ... och det drojde flera timmar innan den kom tillbaka och retades igen.:p

Liknande trådar

Övr. Hund Måste få skryta lite - eller okej, mycket, men är strålande glad å Svarta Ligistens vägar (eller, han börjar skifta i brunt, jag ger mig...
Svar
16
· Visningar
1 330
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka