Konstig tand??? Någon som sett något liknande?

Stalltjej111

Trådstartare
Hittade en konstig grej i en häst i stallets mun idag av en slump när jag skulle tränsa, kan tyvärr inte svara på hur länge det funnits då ägaren tyvärr inte varit så uppmärksam just i munnen. Han kollades i munnen för ca 1,5 år sedan och då gjordes inget större utan bara togs bort lite tandsten. Inga problem med att äta eller med bettet. Någon som känner igen vad det skulle kunna vara eller sett något liknande? Svårt att få bild på det när jag var ensam, men bifogar från båda sidorna för en jämförelse. Antar att den kanske behöver kollas av en veterinär men blev lite nyfiken om någon här sett något liknande tidigare.🤔
 

Bifogade filer

  • 3AAB1AE5-6487-4C15-9F22-EFF3CAAF04F7.jpeg
    3AAB1AE5-6487-4C15-9F22-EFF3CAAF04F7.jpeg
    225,8 KB · Visningar: 382
Jag hade åkt till tandläkaren eftersom det ändå är tid för det. Be tandläkaren att visa hur du kan göra för att hålla efter själv.
 
Som de andra sagt så är det tandsten, jag har en ponny hemma som får mycket sådant, enbart på canintänderna (de slits ju inte av foder på samma sätt) så jag tar bort det med en hovkrats, min hästtandläkare tipsade mig om det då hans tandkött blir lite irriterat annars.
 
Som de andra sagt så är det tandsten, jag har en ponny hemma som får mycket sådant, enbart på canintänderna (de slits ju inte av foder på samma sätt) så jag tar bort det med en hovkrats, min hästtandläkare tipsade mig om det då hans tandkött blir lite irriterat annars.
De tänderna sitter precis vid spottkörtlarna, det är därför de drabbas hårdast :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
  • Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 862
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 670
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp