Bukefalos 28 år!

Konstiga gallor (bilder!)

Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Hoppas det går bra. Följer denna tråd med intresse då min häst har gallor på bägge haserna bak.
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

LUGN!!!!

Jag läser hippologen på Flyinge och vi har haft tusen diskussioner med vår utbildningsveterinär om det här med gallor. Följande har vi fått lära oss;

- En galla tyder på en irritation i leden. Gallan bildas eftersom hästen producerar mer ledvätska för att kompensera det som gjort leden irriterad. Detta KAN ske t.ex. vid en ledinflammation.

- Din häst har en galla i kotsenskidan, vilket är VÄLDIGT vanligt. Dessa ställer i stort sett aldrig till med några bekymmer. Min skolhäst har sådana som är dubbelt så stora som dina, och den är hur fräsh som helst. Jag har dessutom köpt flera hästar med sådana gallor där veterinärerna knappt ens nämnt det vid besiktningen eftersom det anses så oviktigt.

- Din häst har ingen ringbandsförträngning, då skulle den varit halt och haft en liten "grop" precis under svullnaden på baksidan av benet, och svullnaden skulle suttit längre ner och dessutom också bakom ytliga böjsenan.

Jag tror att du kan vara lugn när du åker till veterinären, det skulle förvåna mig mycket om det var något fel på din häst! :)
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Tack för dina lugnande ord :bow:

Det som oroar mig är att hon har haft gallorna sen i augusti - vilket innebär att leden har varit irriterad i över ett halvår, det låter som en jävligt irriterad irritation. :crazy:
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Hej min ena häst kan ha så i bland men blir bättre av att jag lindar benet och att han rör på sig då går det ner, men hon karnse behöver medecinering det är bara min lilla åsikt
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Min ena häst är tjock i benen (mest ena) på morgonen, Vi har varit oräkneliga gånger till vet bara för att jag är nojjig, Ingen hälta alls och vi har ultraljudat honom inget där heller.
Efter en studn i hagen är han dock alltid fin i benen... (han har haft en retning på en sena (för x antal månaer sen), han var aldrig halt då utan reagerade pyttefnyttelite och blev då beh sen friskförklarad och jag har varit in å kollat han minst 3 ggr efter det åxå :S Jag har klippkort hos vet.. jag är en hönsmamma...

Fö så är han en känslig skimmel.
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Min är en okänslig skimmel ;)
De här gallorna finns där 24/7 och blir inte bättre av något. Det är ingen vanlig "morgonsvullnad" som går över om hon rör på sig, tyvärr.
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Onsdag idag.. var det idag ni skulle till veterinären .. Lycka till i så fall och uppdatera oss om vad som händer ;)
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Nu har vi varit hos veterinären.
Jag pekade, förklarade, skrittade, travade, longerade.
Han tittade, klämde, kände, granskade, jämförde.
Diagnos: FF. Fullt frisk.
Resultat: Ingenting. Det är inget att göra något åt, att tömma gallorna och ge en kortisonspruta gör henne fin i benen i två-tre veckor, sen kommer de tillbaka. Så länge hon inte är halt, eller så länge gallorna inte blir väldigt hårda eller gör henne öm är det ingen idé att göra något. Hon är ohalt och bör hållas i kondition. Hon ska alltså inte ställas av eller vila, utan hållas igång.
När det gäller underlag kan hon gå på det mesta, så länge det är någorlunda "normalt". Att skritta eller trava på asfalt emellanåt är bra, men det är inget jag måste göra varje dag eller ens flera gånger i veckan.

Det känns bra. :bump:
Nu blir det tävling på söndag ;)
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Härligt :)

Det var ungefär det svaret jag fick av miin vet när jag var in... Jag ville ge min cortison men han tkt att det inte skulle göra nåt och att så länge han itne är dålig så kör på :)

Hoppas det går bra på tävlingen :D
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Nu har vi varit hos veterinären.
Jag pekade, förklarade, skrittade, travade, longerade.
Han tittade, klämde, kände, granskade, jämförde.
Diagnos: FF. Fullt frisk.
Resultat: Ingenting. Det är inget att göra något åt, att tömma gallorna och ge en kortisonspruta gör henne fin i benen i två-tre veckor, sen kommer de tillbaka. Så länge hon inte är halt, eller så länge gallorna inte blir väldigt hårda eller gör henne öm är det ingen idé att göra något. Hon är ohalt och bör hållas i kondition. Hon ska alltså inte ställas av eller vila, utan hållas igång.
När det gäller underlag kan hon gå på det mesta, så länge det är någorlunda "normalt". Att skritta eller trava på asfalt emellanåt är bra, men det är inget jag måste göra varje dag eller ens flera gånger i veckan.

Det känns bra. :bump:
Nu blir det tävling på söndag ;)

Sa ju det! =) Lycka till på söndag! :bump:

(Men fortsätt vara lika uppmärksam i framtiden, en dag kanske du lyckas upptäcka en skada innan den blivit allvarlig :))
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Mitt fodersto fick gallor vid knäna, som små, mjuka knölar till en början. När hon kom tillbaka efter att ha varit hos sina ägare en sommar var de betydligt större och synliga.

Vi åkte in till ATG i Karlstad och fick göra böjprov+röntga.
Hon har små lösa benflisor i knäna som växer ihop... Därför är det mycket ledvätska som samlas runt om. Dom drog ut en del med spruta. Det var inget farligt utan mest "skönhetsfel" sa dom.

Men det ser ju hemskt ut. Knäna är helt oproportionerliga och stora.
19643889.jpg

pic_show_id19643889.html

pic_show_id19643890.html
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

knapplånar och väcker upp den här tråden igen.

min häst blev för ett par dagar sedan lite mer gallig (alltid lite gallig bak, utom när det är riktigt kallt då han är "gallfri") i ena bakbenet. gallan sitter vid kotsenskidan (både insida och utsida ben). fram tills ikväll har den varit mjuk och lika kall som den andra, men ikväll när jag var där var den plötsligt ganska hård på det benet. jag klämde men tyckte inte jag fick någon reaktion på smärta.

vad kan det bero på? kan det vara fodersrelaterat om det bara sitter i ett ben? underlaget är nyligen bytt i ena ridhuset, kanske kan det ha med det att göra?

hästen rids och tränas aktivt, främst dressyr.

var på träning i onsdags, och tränaren såg ingenting, och jag kände ingenting.

är så orolig för pålle :cry:
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

knapplånar och väcker upp den här tråden igen.

min häst blev för ett par dagar sedan lite mer gallig (alltid lite gallig bak, utom när det är riktigt kallt då han är "gallfri") i ena bakbenet. gallan sitter vid kotsenskidan (både insida och utsida ben). fram tills ikväll har den varit mjuk och lika kall som den andra, men ikväll när jag var där var den plötsligt ganska hård på det benet. jag klämde men tyckte inte jag fick någon reaktion på smärta.

vad kan det bero på? kan det vara fodersrelaterat om det bara sitter i ett ben? underlaget är nyligen bytt i ena ridhuset, kanske kan det ha med det att göra?

hästen rids och tränas aktivt, främst dressyr.

var på träning i onsdags, och tränaren såg ingenting, och jag kände ingenting.

är så orolig för pålle :cry:

update, var i stallet nu igen. kunde inte kolla hälta då jag var ensam där. reagerade ingenting på tryck. gallan var mjukare nu men inte helt mjuk som den på andra benet.

och det benet med den halvhårda gallan var ljummet medan det andra benet var kallt. kylde benet, ska kolla igen imorgon.

men vad tror ni, ska jag vara väldigt orolig? jag kände ingen hälta i morse när jag red och tränare såg inget i onsdags. funderar lite smått på om det ändå kan vara foderrelaterat, men bara på ett ben?

lite bilder knäppte jag också.

båda benen. vänster bak är det som är mer galligt och har en hårdare galla:
2012-11-02_201907_50942600ddf2b33c9d001ac3.jpg


lite mer närbild på bakben (även det andra syns här):
2012-11-02_201852_509425fee087c3694486b0db.jpg


framifrån sett:
2012-11-02_201925_509425fcddf2b33c93001b92.jpg
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

ingen som tror något? kan säga nåt?? varit med om liknande?? :confused: :cry:

hältkoll i lördags morse. ingen hälta. gallan mjuk. även fräsch söndag, gallan mjuk. idag tog jag in dem (för ca 20 minuter sen) från hagen. gallan hård men väldigt liten nu. ungefär som en pingisboll i storlek (men inte lika utåtstående som en pingisboll, men i diameter!).

kunde inte kolla hälta ikväll, var ensam där...

ska enbart skritta/rida i skogen nu en vecka och se vad som händer, men kan man prova något mer? smörja med något?
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Om gallorna kommit plötsligt o du inte bytt foder eller gjort nåt annat då hade jag nog kollat upp dom. Fick ta bort en häst pga urkalkningar i kotsenbenen ganska nyligen o det började med gallor på bägge fram.
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

Om gallorna kommit plötsligt o du inte bytt foder eller gjort nåt annat då hade jag nog kollat upp dom. Fick ta bort en häst pga urkalkningar i kotsenbenen ganska nyligen o det började med gallor på bägge fram.

tack för svar!!

han har alltid varit lite gallig, men den hårdare gallan på ena benet kom plötsligt, men blev som sagt mjuk igen, men nu hård igen.

har delvis ändrat foder; ökat upp med lucern. plus att de har bytt underlag precis i ena ridhuset där vi ridit en del senaste dagarna innan det här. vet inte om det kan vara en bidragande orsak?!

hur såg gallorna på din häst ut? var satt de? och var det något annat förutom gallorna som man märkte som symptom? åkte du in direkt eller testade du något först? vila/icke vila etc först några dagar?
 
Sv: Konstiga gallor (bilder!)

och nu i morse var gallan fortfarande hård men väääääldigt liten. ingen synlig hälta, häst springer gärna. ska kolla igen ikväll och prata med vet igen.
 
båda benen. vänster bak är det som är mer galligt och har en hårdare galla:
2012-11-02_201907_50942600ddf2b33c9d001ac3.jpg


lite mer närbild på bakben (även det andra syns här):
2012-11-02_201852_509425fee087c3694486b0db.jpg


framifrån sett:
2012-11-02_201925_509425fcddf2b33c93001b92.jpg

Hoppar in i denna gamla tråd, då det känns onödigt att starta en ny när ämnet redan finns. Min häst har fått ungefär liknande gallor som dessa bilder (ovan). Misstänker skarpt att det hänger ihop med nyligen betesläpp och det är bra "kräm" i gräset i år, då hästarna fått "foderränder" på hovarna också.
Ska man vänta ut gallan och köra på som vanligt eller ska man behandla den på något sätt typ kyla/linda? Vad kan man göra?
 
Hoppar in i denna gamla tråd, då det känns onödigt att starta en ny när ämnet redan finns. Min häst har fått ungefär liknande gallor som dessa bilder (ovan). Misstänker skarpt att det hänger ihop med nyligen betesläpp och det är bra "kräm" i gräset i år, då hästarna fått "foderränder" på hovarna också.
Ska man vänta ut gallan och köra på som vanligt eller ska man behandla den på något sätt typ kyla/linda? Vad kan man göra?
Om hästen plötsligt har blivit fylld i kotsenskidan som den ovan är hade jag blivit orolig. Kyl, är det en inflammation kan man behöva smörja med orudis tex.
Är hästen halt? Är det på alla benen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hej på er! Mitt 5-åriga hbl sto har en galla i hasen på VB. Den dök upp för ca 10 dagar sedan och visade sig först som en ca...
Svar
15
· Visningar
5 975
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: sandrafors
·
M
Hästvård Hej, En av mina nordisar har en galla på vänster fram vid kotsenskidan. Han fick den i samband med att vi hade honom utlånad till en...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp