Bukefalos 28 år!

Konstiga gallor (bilder!)

Om hästen plötsligt har blivit fylld i kotsenskidan som den ovan är hade jag blivit orolig. Kyl, är det en inflammation kan man behöva smörja med orudis tex.
Är hästen halt? Är det på alla benen?
Ej halt, bara bak. Kyl, har ej hjälp, fick tips om motion på hårt underlag.
 
Hoppar in i denna gamla tråd, då det känns onödigt att starta en ny när ämnet redan finns. Min häst har fått ungefär liknande gallor som dessa bilder (ovan). Misstänker skarpt att det hänger ihop med nyligen betesläpp och det är bra "kräm" i gräset i år, då hästarna fått "foderränder" på hovarna också.
Ska man vänta ut gallan och köra på som vanligt eller ska man behandla den på något sätt typ kyla/linda? Vad kan man göra?

Min får gallor på samma ställe när hon släpps i gräshagen på våren/sommaren. När gräset slutar växa **poff** gallor borta.....
Samma sak VARJE år.
Helt ohalt och helt obekymmrad över dessa gallor.
 
Hoppar in i denna gamla tråd, då det känns onödigt att starta en ny när ämnet redan finns. Min häst har fått ungefär liknande gallor som dessa bilder (ovan). Misstänker skarpt att det hänger ihop med nyligen betesläpp och det är bra "kräm" i gräset i år, då hästarna fått "foderränder" på hovarna också.
Ska man vänta ut gallan och köra på som vanligt eller ska man behandla den på något sätt typ kyla/linda? Vad kan man göra?
Hade det kommit i samband med betet så hade jag avvaktat ett tag.
 
Jag tror det har samband med betet, har börjat med motion, antar det tar några dagar innan man märker någon skillnad om de går ner osv?
 
Jag tror det har samband med betet, har börjat med motion, antar det tar några dagar innan man märker någon skillnad om de går ner osv?

De kan vara kvar så länge det är nog med kräm i betet. Mina fyller lätt alla fyra ben när det regnat och varit sol = gräset växer mer.

Så länge det inte är bara ett ben oroar jag mig inte.
 
De kan vara kvar så länge det är nog med kräm i betet. Mina fyller lätt alla fyra ben när det regnat och varit sol = gräset växer mer.

Så länge det inte är bara ett ben oroar jag mig inte.
Ah ok, det här med gallor är lite nytt för mig, förra året var nog inte betet så kraftigt som i år så då fick hon inga.
 
Jag tror det har samband med betet, har börjat med motion, antar det tar några dagar innan man märker någon skillnad om de går ner osv?

Gallorna hos min går ner när gräset slutar växa. Det märks så tydligt. Det blir värre när gräset växer som mest, t.ex. efter regn och i början på betetssäsongen.

Men om du är osäker och gallorna på din är betesrelaterde så hade jag nog kolla det, för det vore trist om hästen går hela sommaren med gallor som sen visar sig inte vara relaterade till betet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hej på er! Mitt 5-åriga hbl sto har en galla i hasen på VB. Den dök upp för ca 10 dagar sedan och visade sig först som en ca...
Svar
15
· Visningar
5 975
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: sandrafors
·
M
Hästvård Hej, En av mina nordisar har en galla på vänster fram vid kotsenskidan. Han fick den i samband med att vi hade honom utlånad till en...
Svar
2
· Visningar
1 642
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp