Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

P

prallan

Jag har haft en tråd om ansiktet förut, men nu är de tillbaka. Men det har expanderat.
Nu har hon små kala fläckar, det der precis ut som om det har droppat vatten på henne, alltså den storleken. Håret runt kala pricken lutar in i pricken så man ser knappt att den är kal. De ser inte infekterade ut, men det växer ut vit päls sen på de ställena. De vita prickarna i ansiktet kom i somras, men försvann, nu är de tillbaka. Som helt pigmentlösa prickar, sen försvinner de igen. Pälslösa prickarna finns bara på halsen och under shabraket på sidorna inte uppe på ryggen, mest på ena sidan. Även runt öronen. Jag tror hon har blivit smittad av utrustning som jag hade till min gamla häst, men han var skimmel... Och fick inga kala prickar. Har någon nån idé om vad det kan vara? Så här såg det ut i somras, och så ser det ut i anskitet nu igen. På kropper är det färre, ca 5-7 st, ganska utspritt.
011-3.jpg

007-7.jpg
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Idéer, någon???
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Vet någon om det finns något blodprov eller något man kan ta för att ta reda på vad hon har?
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Ta kontakt med vet. om du inte har gjort det, så du kan få reda på vad det är, jag själv har ingen aning :D

Lycka till!!
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Jag har gjort det, men det gav inget.. Både i somras och nu..
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Putt:angel:
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Hej,

Det ser ser ut och låter som svampangrepp. Tvätta o desinficera utrustningen samt tvätta fläckarna med utspädd väteperoxid (max 3% i brukslösning) använd engångshandskar och tvättlappar (engångs till baby) för att inte flytta runt smittan på hästen.

Lycka till !

Saltomortal

(Jobbar med försäljning av kemikalier för desinfektion)
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Jag har gjort allt detta, men med Virkon istället. Du tror att det räcker, ingen medicin?
 
Sv: Konstiga kala små fläckar och vita prickar i ansiktet

Intressant!

Mitt sto ser exakt likadan ut runt mulen och lite högre upp på nosen.
Det kom i somras och har avtagit nu men istället växer det ut vita strån på de ställena (där det finna päls normalt). Hon har aldrig varit hårlös på fläckarna men de flesta sitter så till på henne att det inte är inte är någon päls där normalt (runt mulen), och där det finns päls har det istället blivit vita strån.

Hon har inte visat att det är något besvär, kliar inte och ser inte irriterat ut alls, bara som pigmentförändringar.

Har inte kontaktat veterinär eftersom hon inte har några besvär men ska följa tråden med stort intresse om det kanske går att få veta vad det är.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 051
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 401
Senast: skuggi
·
M
Hästvård Vi har precis fått hem en ny häst till stallet, och när jag hämtade honom hade han vad jag trodde var skav från tränset i ansiktet...
Svar
2
· Visningar
1 754
Senast: maskrosbarn
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 574
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp