Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Presto

Trådstartare
Tänkte på en grej, jag var på en fest i helgen och vi hade igång spotify. Jag tyckte musiken var sådär så jag skulle queue:a några bra låtar. När jag tar i dator för att göra det utropar flera killar att jag inte får byta låt utan att jag ska queue:a. Jag säger att det var det jag hade tänkt göra varpå dom säger "skönt, tjejer brukar bara byta låt istället för att queue:a". :cautious:

Har ni fått några kommentarer för att ni är tjej/kille? Eller det behöver inte just vara könstillhörighet, utan att ni på annat sätt fått nån knäpp kommentar baserat på att ni dras över samma kant som andra?
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag får ibland höra att jag är rolig för att vara tjej. Vad nu det betyder :cautious:
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

När jag spelade handboll fick jag vara med killaget i en turnering som målvakt och under uppvärmningen kommer två killar i 15-års åldern förbi och kommenterar uppvärmningen på följande sätt:

- Vilken bra målvakt *imponerad*
- Mäh, det är ju en tjej...!! *låter lite kränkt som om han blivit utsatt för ett stort bedrägeri*

Det kändes som en väldigt smart kommentar :grin:
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

När jag spelar online heter jag i regel något med "girl", och då får jag ofta höra att jag omöjligen kan vara tjej eftersom tjejer inte kan spela så bra. Slår jag på micken heter det istället att jag bara är en kille som inte kommit upp i målbrottet än.
Vissa har det inte lätt med manligheten.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag kör taxi. Det händer så sjukt ofta att folk hoppar in i bien och säger "Oj, hur kan du som tjej köra taxi?!". Jag fattar väl att de undrar hur "jag vågar", men jag är så sjukt trött på den kommentaren att jag bara svarar att "tjejer kan faktiskt ocksål köra bil".
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jobbade som vakt på ett matställe där det förekom mycket bråk och fylla vissa helger och fick frågan "hur kan de sätta tjejer på sånahär jobb?" :eek:

Annars så är det väl jag som är manligheten här hemma. Min sambo påstod att jag har manligare händer än de flesta killar han känner och igår pratade vi om att sätta upp en tv på sovrumsväggen vilket det med största sannolikhet blir jag som gör eller jag som visar honom hur man gör. Bytte däck på bilen för ett par veckor sedan, även där var det jag som visade honom hur man gör så det är lite skevt. Det är väl så när lantlolla möter stadsbo :)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Dum fråga, och OT, men vad är "queue:a"?
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Dum fråga, och OT, men vad är "queue:a"?

Den svenska översättningen är köa om jag inte minns fel. Du väljer alltså vilken låt som ska spelas efter den som spelas för tillfället :)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

*kl*

Det är väl egentligen lite utanför ämnet men det är relaterat...

Jag kan inte påminna mig att jag hört konstiga kommentarer, men något jag tycker är lika illa är det underförstådda. Som när ett bord ska flyttas och kvinnorna i sällskapet börjar se sig om efter män som kan ta hand om grovgörat. Jag märker att det är väldigt vanligt förekommande att man just eftersöker män för att det som traditionellt kallas "karlgöra", när jag och en 16-åring med lätthet kunde flytta bordet och vända det för att passera dörröppningen.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Nja men däremot är mitt jobb ganska mansdominerat. Vi är två tjejer och det är ALLTID vi som skall springa och fixa saker om vi sitter i möte allihopa. Om kaffet ska hämtas, eller om man ska öppna den låsta dörren för någon som ska komma in etc. Störigt..Som om vi inte är lika viktiga som de andra av nån anledning. Små skitsaker, men ändå irriterande.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag åkte 24 h-buss från Kapstaden till Windhoek en gång och precis innan gränsen till Namibia stannade vi och chaffören meddelade att vi hade "en liten punka" på släpet vi hade baggaget i, så att de behövde "några starka män" som kunde hjälpa till att flytta över baggaget från släpet till bussen, då vi skulle lämna släpet i bushen. "Punkan" visade sig vara att ett helt däck hade sprängts bort...

Männen började sträcka på sig och lite försiktigt resa sig upp, och jag såg såklart lite rött över att de bara trodde att männen kunde. Jäklar vilken fart det blev på grabbarna när jag som 19-årig tjej var först ut ur bussen och började öppna släpet. När de väl var framme slet de väskorna ur händerna på mig och skuffade undan mig och sa: "Du är tjej, du behöver inte göra det här. Låt oss sköta det."

När de sen skapade en kedja för att lättare langa väskorna hoppade jag in och där var det samma sak, männen som var efter mig i ledet gick förbi mig för att ta väskorna innan jag hann, och de jag väl fick tag i slets ur händerna på mig.

Gentlemän ut i fingerspetsarna, men på ett så fel sätt. Vill jag hjälpa till för att det ska gå snabbare, låt mig då göra det och beröm mig sedan istället om det är en sån fantastisk sak att jag som frisk, stark, ung tjej kan bära några väskor.


Men efter ett tag så lärde man sig att service man får som tjej där nere, är oftast inte för att de inte tror man kan, utan för att de vill hjälpa. Särskillt i jobbet bland hästarna, där man kunde få en fråga om hur en sak ska göras, man förklarar, och grabbarna säger, "Okej, nu vet vi hur man gör! Då fixar vi det så kan du göra något annat du behöver göra." Fina människor.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Köa på svenska. De tar det engelska ordet för kö och lägger till ett ":a" på slutet. Så himla international! :) ;) :D
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sånt där stör jag mig på oavsett land. Men särskilt tramsigt blir det ju i afrikanska länder tycker jag, kvinnorna jobbar ju tre gånger så mycket som männen gör oftast. Har aldrig träffat på så starka människor som kvinnorna i öst- och västafrika.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Skulle hämta ett släp på en mack, fyller i pappren och går ut, killen i kassan skickar ut en annan gubbe med sladden. När han får syn på mig utbrister han glatt "men är det en liten tös som ska ha släpet" Öh nä jag lämnade min 7åriga lillasyster hemma idag och tog bara med mina egna 176 cm hit...
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

För några år sedan skulle jag köpa lite kameratillbehör i en affär.
Jag kom in i affären, berättade exakt vad jag skulle ha (och fick rätta personalen när han kom med fel grejer). Man kan ju tänka sig att om man vet så exakt vad man ska ha, så vet man också hur man använder det? Men icke. Han var övertygad om att jag inte kunde.
"Om du tittar här så kan jag visa hur du ska göra med det där"

GAH!
Jag pratade sedan med ett gäng fotografvänner och ingen av killarna hade någonsin varit med om det, däremot hade samtliga tjejer varit med om sådana saker minst en gång var. Det verkade alltså inte vara speciellt ovanligt att de som jobbade i fotoaffärer trodde att tjejer inte kunde något om kameror, oavsett hur de valde att uttrycka sig. Det irriterar jag mig fortfarande på, just för att det är en sån tydlig påminnelse om hur fel många tänker, både då och nu.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Köa på svenska. De tar det engelska ordet för kö och lägger till ett ":a" på slutet. Så himla international! :) ;) :D

Tufft! :D
Hur uttalar man det?
"Nu ska jag gå och queue:a till bankomaten?" :)

Jag får inte höra så mycket pga att jag är tjej, utan mer att folk tar för givet att jag inte "orkar" NÅGOT för att jag är kroniskt sjuk..."jamen om du är sjuk kan du ju inte göra ditten, datten och dutten". Så bra, då vet jag :)
Så det kanske också var ot förstås, förlåt :o
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

En kille var imponerad över att jag "vågade" tatuera mig. Vadå vågade..? :p

I helgen var det en annan kille som antog att jag lyssnade på pojkband för jag "ser ut som en som gör det". När jag klickade upp min spellista tog han tillbaka det ganska snabbt, haha...

Själv bryr jag mig inte så mycket. Så länge man inte nedvärderas pga dem får folk ha sina förutfattade meningar tycker jag, bara de klarar av att inse när de har fel, typ.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag hade en oerhört underlig konversation på fb en gång där två av sambons vänner tyckte att han skulle skifta hjul på min bil istället för att jag åkte till firma. Sambon har inte ens körkort så det är bara jag som kör bilen! När jag hävdade detta frågade de om jag inte ville att dottern skulle åka säkert? Say what?! Skulle hon åka säkrare för att han genomförde hjulskiftet? :mad: Idioter till personer... Och det är inte det enda de kläckt ur sig så jag undviker dem numer...
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Uttalas"kjuua" typ :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
15 861
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Övr. Barn tJag skriver under mitt andra nick nu, då detta är jättekänsligt. Och nej, det rör sig inte om samma kille som jag skrev om tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 136
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp