Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Nämen alla utanför Stockholm är bönder, det fattar du väl?!
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

"50000 bönder"? Ja du verkar ju himla sympatisk. Intressant att 50000 människor (*x antal år) är precis likadana.
Haha det sa jag väl inte.

Min poäng var att "stockholmare" inte är en direkt enhetlig grupp
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Min poäng var att det du skrev var arrogant och fånigt.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Vadå, äre nå fel på bönder nu eller??? :eek: :mad:

/Mvh deeply offended

(Joke alert)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag raljerar om en stereotyp i en tråd om stereotyper? Vem är fånig haha
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Din mamma kan va fel!

Mvh
Deeply glad över att ha offended lv

Avb: ah så du var arrogant och fånig med flit? Jamen dåså.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Min mamma är rättare än din mamma, och säger du att hon inte är det så kommer jag att ringa min morfars bröder. De är bönder.

Mycket vänliga ickehälsningar


(Jag har inget liv...)
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Attans. Då är det kört.

Mvh
Uttråkad medan pojkvän löser datorproblem.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Fast jag känner ju massa stockholmare och har rest med massa olika. Ingen har nånsin sagt så. Och givetvis har jag stött på andra nollåtttor när jag rest i Sverige. Vi är ju intr isolerade och hjärndöda bara för att vi bor här.

Har som sagt aldrig hört talas om fenomenet och jag lider med dig som går omkring och stör dig på nåt så litet. Måste va jättejobbigt för dig!

Då umgås du i "rätt" kretsar? ;) Jag undrar när jag skrev att stockolmare är isolerade och hjärndöda.. Hmm... Nej just det, du skrev det ju!

Ja, som tur är så har jag flyttat till Stockholm och får minst en gång i veckan höra hur min dialekt låter eller vad jag just sa. Sååå mysigt! Och då slipper jag ju höra folk som ska märka sitt ursprung.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Haha det sa jag väl inte.

Min poäng var att "stockholmare" inte är en direkt enhetlig grupp


Jag skulle vilja säga att stockholmare är en grupp människor som själva känner att de "tillhör" Stockholm, precis som svenskar är de som känner att de "tillhör" Sverige. Jag tror inte att hela din släkt är från Stockholm, och om du kollar lite längre bakåt kanske hela släkten är inflyttad. Hur definierar du stockholmare? Om man är född någon annanstans, men inflyttad när man var 1 vecka gammal, är man inte stockholmare då?
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag har många gånger fått höra att jag kör väldigt bra för att vara tjej.. (bil).

Men sen har jag även jobbat inom vad som ses vara mansdominerat jobb där MÅNGA män och framförallt äldre gubbar vägrade ta emot tips eller råd från mig. För att jag var tjej. Ibland kunde dom fråga mig en fråga för att sedan gå till min manliga kollega och fråga samma fråga igen. Vissa frågade direkt om det inte fanns någon kille som jobbade och svarade jag "inte idag" så kunde dom vända.
Väldigt många gubbar vägrade inse att jag kunde mer än dom om vissa artiklar, verktyg eller trädgårdsmaskiner. Det var tex en gubbe som kom in för att han inte fick igång sin motorsåg och ansåg att den var trasig. Jag provade och fick igång den. En typisk gubbe som tror han vet allt utan att läsa manualen... När jag fick igång den så fnös han bara, tog motorsågen och gick..
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag skulle vilja säga att stockholmare är en grupp människor som själva känner att de "tillhör" Stockholm, precis som svenskar är de som känner att de "tillhör" Sverige. Jag tror inte att hela din släkt är från Stockholm, och om du kollar lite längre bakåt kanske hela släkten är inflyttad. Hur definierar du stockholmare? Om man är född någon annanstans, men inflyttad när man var 1 vecka gammal, är man inte stockholmare då?
Tredje generationen född i Stockholm är en äkta stockholmare är definitionen jag fått lära mig.
 
Sv: Konstiga saker folk sagt till er just för att man är tjej/kille

Jag skulle vilja säga att stockholmare är en grupp människor som själva känner att de "tillhör" Stockholm, precis som svenskar är de som känner att de "tillhör" Sverige. Jag tror inte att hela din släkt är från Stockholm, och om du kollar lite längre bakåt kanske hela släkten är inflyttad. Hur definierar du stockholmare? Om man är född någon annanstans, men inflyttad när man var 1 vecka gammal, är man inte stockholmare då?
Äh alla som bor i Sthlm är väl stockholmare, fritt fram att kalla sig det.

Men de som verkar tycka det är skitviktigt att markera att de bor i en "storstad" brukar vara de mest nytillkomna. Som skrattar högt åt "bönder" eller "white trash" fast de själva lasrade bort sina tribals i förra veckan, och stoltserar med "urbana vanor" som de skaffade i förrgår typ.

Jag är 5-6:e generationen östermalmare (bortsett från farfar som var same), men jag vetefan om nån skulle kunna peka ut mig som stockholmare om jag var på landet? Mer än på dialekt och möjligen klädsel då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 223
Senast: Pratsch
·
Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
15 861
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Övr. Barn tJag skriver under mitt andra nick nu, då detta är jättekänsligt. Och nej, det rör sig inte om samma kille som jag skrev om tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 136
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp