Konstiga saker på Wish

kolblakkur

Trådstartare
Jag har aldrig handlat på Wish men får ofta upp deras reklam på Facebook. Men hälften av sakerna vet jag inte vad de är! Har ni några sådana exempel?

Här kommer det jag fick upp senast. VAD är detta?!
 

Bifogade filer

  • 0D99F09F-9BBF-460D-BEBA-F4CC8D9A9F49.jpeg
    0D99F09F-9BBF-460D-BEBA-F4CC8D9A9F49.jpeg
    54,2 KB · Visningar: 374
Har aldrig handlat på wish heller och det skulle inte falla mig in att göra det heller, men står inte handling på wish lite för den värsta och dummaste konsumtionen ever? Lite dubbelmoral i att handla så långväga och ofta onödiga prylar som väl inte helt ovanligt är dålig kopia-kvalitét, i dagens samhälle med tung klimat och konsumtionsångest?
 
Har aldrig handlat på wish heller och det skulle inte falla mig in att göra det heller, men står inte handling på wish lite för den värsta och dummaste konsumtionen ever? Lite dubbelmoral i att handla så långväga och ofta onödiga prylar som väl inte helt ovanligt är dålig kopia-kvalitét, i dagens samhälle med tung klimat och konsumtionsångest?

Jo, men det handlar ju inte tråden om.

Jag får ofta reklam från Wish på min insta, och precis som TS beskriver så är det ofta jättekonstiga grejer som jag inte alls fattar vad en skulle ha dom till.
Eller bara konstiga. Som dessa som ska leda fisar rätt? Eller något? 😆
34745
 
Har aldrig handlat på wish heller och det skulle inte falla mig in att göra det heller, men står inte handling på wish lite för den värsta och dummaste konsumtionen ever? Lite dubbelmoral i att handla så långväga och ofta onödiga prylar som väl inte helt ovanligt är dålig kopia-kvalitét, i dagens samhälle med tung klimat och konsumtionsångest?

Fast mycket av prylarna du köper i en svensk butik är ju också tillverkade i Kina (där majoriteten av Wish-produkterna skickas från), Taiwan eller östafrika. Så att saker och ting flygs/skeppas över halva jordklotet innan det hamnar i Sverige är ju liksom inget nytt. Det enda du gör är att kapa bort återförsäljarledet.
 
Fast mycket av prylarna du köper i en svensk butik är ju också tillverkade i Kina (där majoriteten av Wish-produkterna skickas från), Taiwan eller östafrika. Så att saker och ting flygs/skeppas över halva jordklotet innan det hamnar i Sverige är ju liksom inget nytt. Det enda du gör är att kapa bort återförsäljarledet.

Nej det är INTE samma sak.

Blir mörkrädd av att folk tror att det är ”samma men billigare” att handla från Wish som att köpa en produkt tillverkad i Kina som är tillverkad, testad och importerad enligt EUs reglemente.
 
Fast mycket av prylarna du köper i en svensk butik är ju också tillverkade i Kina (där majoriteten av Wish-produkterna skickas från), Taiwan eller östafrika. Så att saker och ting flygs/skeppas över halva jordklotet innan det hamnar i Sverige är ju liksom inget nytt. Det enda du gör är att kapa bort återförsäljarledet.
Så då spelar det ingen roll hävdar du? I beg to differ. Det beror väl på hur medveten en är som konsument och självklart har vi enormt mycket i vårt konsumtionssortiment som är importerat men jag vill nog mena att idag är den här typen av shopping som wish står för något som ersatts med mer medveten sån. Bara de här sakerna som postats här i tråden är väl förhoppningsvis sånt den medvetna konsumenten inte handlar vare sig det finns på disk här eller i utbudet på wish? Artiklar om hudprodukter som inte är testade, folk köper saker på wish med bekanta varumärken, men som inte alls har samma innehåll som de har här efter regelverk i europa? Jag vill minnas att det var något om Nivea, där wishprodukterna hade ämnen som är långt ifråntillåtna här.
Så samma sak? Nej.
 
Men ja, det får jag med! Alternativt kalsonger som bara har typ remmar. Måste vara någon som surfar på konstiga sidor när jag sover eller något för fattar verkligen inte varför jag får upp det :o :D
Men ja! De fick jag för nån timme sen, bredvid var det nåt jag verkligen försökte förstå vad det var, men lyckades inte. Nu gick jag in i samma app igen för att förhoppningsvis se samma reklam, men nu fick jag bara kläder och inredning från Wish, så det verkar minst sagt random. Helt rumsrent alltihop nu, liksom. :cry:
 
Men ja! De fick jag för nån timme sen, bredvid var det nåt jag verkligen försökte förstå vad det var, men lyckades inte. Nu gick jag in i samma app igen för att förhoppningsvis se samma reklam, men nu fick jag bara kläder och inredning från Wish, så det verkar minst sagt random. Helt rumsrent alltihop nu, liksom. :cry:
Helt värdelöst när en inte får samma reklam! :( :down:

Men det är verkligen fascinerande hur mycket konstiga saker en kan få upp reklam för utan att förstå varför :D
 
@Breaktown @honung

Det enda jag valde att adressera i mitt inlägg var just biten om "långväga" och till viss del "onödiga prylar" som @honung lyfte som argument. Avsaknaden av kvalitetskontroll och CE-standard var inget jag avsåg att beröra. Folk köper onödiga prylar från Kina över disk som transporterats från samma fabrik med samma transportmedel som skiten du köper på Teknikmagasinet.
 
@Breaktown @honung

Det enda jag valde att adressera i mitt inlägg var just biten om "långväga" och till viss del "onödiga prylar" som @honung lyfte som argument. Avsaknaden av kvalitetskontroll och CE-standard var inget jag avsåg att beröra. Folk köper onödiga prylar från Kina över disk som transporterats från samma fabrik med samma transportmedel som skiten du köper på Teknikmagasinet.

Okej. Men jag anser fortfarande inte att det är samma sak. Jag har inte kontrollerat men jag är övertygad om att fraktandet av prylar över jordklotet har ökat dramatiskt efter Wish med fleras intåg. Dels eftersom det har blivit lättare att handla när alla har direkttillgång till allt som tillverkas i Kina. Och dels eftersom fler helt enkelt köper om ett USB-minne kostar 9 kr på Wish istället för 99 kr på Teknikmagasinet. Då kanske du till och med köper 4 stycken av olika märken på Wish. Det gör inget om tre var dåliga för det var ändå halva priset jämfört med 99.

Har extremt svårt att tro att Wish mfl inte har påverkat mängden långväga transporter och att det skulle vara sak samma.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
989
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
319
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 560
Senast: Nepenthe
·
Fritid Jag behöver tips på mobilspel. Jag har spelat igenom alla Five bn (New York Mysteries, Lost lands osv) spel och söker nu nya liknande...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp