Konstigt agerande av ridskolechef?

Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

I sak håller jag med dig. Men vissa saker tycker jag det är ok att använda visst våld.

Tex hästar som går över människor, det är strängt förbjudet.

Jag har även använt mig av våld vid lastning där hästen helt enkelt har lärt sig att den är starkare än mig och helt enkelt backat och backat och backat... Då har jag satt på repgrimma och snurrat repet runt bommen så de lär sig att de inte kan bara backa för att komma undan. Och det anser jag alltså som våld.

KL

TS: Jag tycker nog visst att en häst som vägrar gå på släpet men inte är rädd är dum faktiskt. Framförallt om det tar 4 timmar :eek: Jag hade varit tokig! Sånt tålamod har inte jag ärligt talat.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

:bow: Tålamod är en dygd. Vilket jag helt klart lärt mig de senast 5-6 åren. Det ger så mycket mer i slutändan.


Tummen upp för tålamod!

Min unghäst visste jag från början att jag ville kunna lasta själv, då jag inte alltid har någon som kan hjälpa mig.
I början kunde det ta upp emot 1 timme. En godishink och sen väntade jag helt enkelt ut(in) hästen genom att låta honom ta ett steg i taget om han så ville, det enda han inte fick göra var att backa eller gå åt sidan, så länge han stod still eller gick framåt så var jag nöjd och bara väntade.

Det sista innan jag lånade ut honom kunde jag lasta honom själv på ett par minuter.

Någon enstaka gång använde vi lina bakom, men enbart för att markera att han inte fick backa.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Tummen upp för tålamod!

Min unghäst visste jag från början att jag ville kunna lasta själv, då jag inte alltid har någon som kan hjälpa mig.
I början kunde det ta upp emot 1 timme. En godishink och sen väntade jag helt enkelt ut(in) hästen genom att låta honom ta ett steg i taget om han så ville, det enda han inte fick göra var att backa eller gå åt sidan, så länge han stod still eller gick framåt så var jag nöjd och bara väntade.

Det sista innan jag lånade ut honom kunde jag lasta honom själv på ett par minuter.

Någon enstaka gång använde vi lina bakom, men enbart för att markera att han inte fick backa.


Här visar ju vad olika mål vi har. I min värld är det en svårlastad häst, det ska inte ta minuter att lasta en häst, det ska ta sekunder, och då typ max 5 sekunder för att jag ska vara nöjd. Den får mao stanna och titta in i 2 sek för att sedan kliva rakt på, och det gör min häst. Och han är den mest svårlastade jag har haft sen jag la om min hästhantering.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Det är stor skillnad mellan att våldföra sig på en häst som bara står där och inte lyssnar jämfört med en som springer över dig och ev. Kan skada/ha ihjäl dig.

Är det så att hästen håller på att slå ihjäl dig, javisst då har du inte mycket till val.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Det beror ju lite på tycker jag...

En häst som fastnar sådär behöver man ju väcka, man måste få hjärnan att börja snurra igen, innan man får det så kommer inte ett skit hända. Olika hästar svarar bra på olika metoder.

På en del kanske ett rapp över arslet är det bästa sättet, men då får det ju vara en rätt tuff och okänslig häst inbillar jag mig.
Med andra funkar det att gå ett varv i ridhuset.

Man kan ju ta till hur många knep som helst egentligen, men lär sig hästen att den kan stanna och bara stå där för att den inte vill gå in så måste man ju göra nåt konkret åt det. Den simplaste metoden är att göra det obehagligt när den står där, och det finns ju många olika typer av obehag. "tobbemetoden" är nog rätt bra på många hästar, men på min skulle den nog inte funka. Han är så mild och försiktig att han aldrig skulle gå framåt om jag står sådär nära, framförallt om jag petar på honom med pisk.

Nu var han dock osäker på släpet och inte dum, så där var lösningen mat i släpet varje dag i några veckor. Men med en "dum" häst så hjälper det sällan upplever iaf jag.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Ja, det är ju det där som är målet helt klart.

Jag är inte riktigt där med min än, han tittar alltid in i släpet först några sekunder, sedan tittar han på mig och frågar om han ska gå in, då säger jag, japp! Och så går han in, ibland går jag före, ibland går han in själv. Jag får läsa av honom lite, vissa dagar är han väldigt mammig och då vill han helst att jag går in först.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Här visar ju vad olika mål vi har. I min värld är det en svårlastad häst, det ska inte ta minuter att lasta en häst, det ska ta sekunder, och då typ max 5 sekunder för att jag ska vara nöjd. Den får mao stanna och titta in i 2 sek för att sedan kliva rakt på, och det gör min häst. Och han är den mest svårlastade jag har haft sen jag la om min hästhantering.


Ja men nu är inte jag så snabb. För mig tar det allt ett par minuter att gå in med hästen, ge honom lite mat, gå runt och stänga bom + lemmen. Toppen för dig om du kan göra det på 5 sekunder.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Nu var det lasta hästen du skrev, det är inte mitt fel att du inte skriver det du menar.

I att lasta hästen ingår inte att ge mat och stänga och allt, utan lasta är just lasta.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Fast det är ju en defenitionsfråga. Jag räknar in allt från det att jag går ut från stallet med hästen till att jag sitter i bilen som lastning..
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag vet inte om jag tycker att det är en definitionsfråga faktiskt. Lastad betyder just lastad, det betyder inte att transporten är stängd, att hästen har mat i släpet, att den är fastsatt, helt enkelt, det betyder inte att allt är klart för avfärd, det betyder bara just lastad.

Vad era privata åsikter är är en annan sak, nu pratar jag ordbetydelse. Har ni andra betydelser på ett ord än resten av Sverige så kan ni ju inte anta att folk automatiskt ska veta det, eller?

Sen kan jag absolut hålla med om att allt det du nämner ingår i lastningsträning, även om ett mer korrekt ord kanske skulle vara transportträning...
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Låter som ett utmärkt sätt att förstöra en hästs tillit på.

Jag vill hålla med just i detta ang att förstöra tillit och när man tvingar in en häst i ett släp vilket man tyvärr kan tvingas göra om nöden kräver (utan att slå!) så kan man vara mycket säker på att man kan få lägga ner enormt med tid till att börja om med hela lastningsproceduren..Har man otur kan ett sådant förstört förtroende till situationen ta flera år att bygga upp igen, i allra värsta fall har man förstört hästen för dess liv.

Frågeställningen blir då: Vad gör det egentligen om en lastning tar 1-4 timmar än att man tvingas lägga ner så mycket mer tid sedan för att någonsin kunna lasta igen, för att man förstörde så mycket av så lite..för att man inte "hade tid"? Det är djur vi håller på med och tålamod eller förlorad tid får man vackert acceptera ibland.

Just lastning, varför har många av oss så dåligt tålamod?
När ska man förstå att det är det mest onaturliga och konstigaste en häst kan vara med om? Dvs att gå in i ett trångt utrymme och bli instängd utan nån möjlighet till flykt..snacka om att kunna lägga band på sina instinkter! Helt otroligt att de ens går med på detta om man tänker efter och jag funderar så många gånger på - varför lägger man inte större vikt på sådan träning än vad man gör på annan ridrelaterad träning??

I min mening - allt som vi vill att hästarna ska klara av, har vi en skyldighet att förbereda dem väl inför!

Detta är ingen pik till denna tråd eller ts - men lastträning borde vara något som ingår i hästens grundläggande träning och det borde vara något som de flesta hästar ska klara av och då räcker det inte att lasta en gång per år utan som med allt annat, ska det vara en situation hästen känner igen och fixar måste det ske regelbundet.
Kan man ha det tänket, slipper man bli så frustrerad.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Alla har olika syn på hästhållning det är ingenting man kommer undan. Men jag tycker inte man skall använda våld emot ett djur. Risken är att dom blir ännu mer förvirrade och stressade. Utav egna erfarenheter så funkar inte sånt. Jag själv som är människa avskyr när våld sätts emot mig. När det gäller hästar är faktiskt det bara att göra om göra rätt oavsett hur lång tid det än tar. Men ja, jag tycker nog att det var ett konstigt agerande utav ridskolechefen. Nog för att man kan betona vissa ord dumt ibland men att kalla en främmande häst hästjävel rakt framför näsan på ägaren.

Jag har en unghäst som kan göra lite som han vill ibland men jag skulle aldrig sätta våld emot honom. Då hade han skitit i mig ännu mer. :)
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Håller med! Ibland tror vi människor att hästar är självlärande; att de utan förberedelser och träning ska acceptera sånt som är helt emot deras natur. Det är väldigt mycket annat som vi förstår att vi måste träna dem i, men lastning verkar inte vara en av dem.. Jag tror på att göra läskiga saker roliga :) Lastningen ska vara en lek, inte ett måste :) Jag har dock valt fronturlastat släp då jag tränat så; gått på bak, ut fram, ibland gick vi rakt igenom släpet, ibland stannade vi och mös där inne. Sen gick vi på fram och ut bak :P Det krävdes några träningstimmar men nu har jag en häst som det tar mindre tid att lasta än att själv sätta sig i bilen, så det var välinvesterad tid.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

kl.

Om det är en häst som gått på tidigare tror jag det ofta inte är själva lastningen hästen protesterar mot utan annat, som hur och vart man kör osv. Det är min erfarenhet i varje fall.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Det är ju helt galet vidrigt att du verkar tycka att det är ok att slå hästen eller att skrämma den med grus för att den ska gå in i transporten. Eller går du efter resonemanget, en gång är ingen gång och två är lika med noll?

Spelar för tusan ingen roll om hästen inte velat gå in i transporten i två timmar. Man använder inte våld vid lastning. Vad tror du att hästen lär sig om den får stryk för att gå in i transporten. "Bäst att jag går in, annars får jag stryk"?

Bättre att ta igenom problemet istället får att slå häststackaren.

Vad är bättre? Att ge hästen tid för att gå in i transporten av egen vilja, förståelse och tillit. Eller att våldföra sig på hästen genom att slå - måhända endast en gång - den och kasta grus. Jätte mysigt. Jag skulle helt klart vilja att någon slog mig om jag inte ville göra något istället för att tala mig till rätta.

Eller inte.

Det är rent av skrämmande hur du tänker. Låter som ett utmärkt sätt att förstöra en hästs tillit på.

:meh:

Nej, jag tycker inte det "okej" att slå in hästen. Jag personligen skulle aldrig använda ett spö i samband med lastning ens med "Tobbe metoden". Vägrar hästen gå in använder jag linor och vips så är hästen inne på fem minuter.

Men om man hållt på i två timmar (eller tom fyra sammanlagt!!) och försökt lasta hästen, så tvivlar jag på att man stått där med slakt hängande grimskaft medan hästen stått iprincip stilla och avslappnat och PRATAT med hästen.
Jag ser scenariot att man drar i hästen och hästen backar, går på sidan osv och jag ser det som betydligt värre både fysiskt och psykiskt för hästen att den håller på så i fyra timmar än att man ger den en smäll.
 
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Jag använder inte heller någon Tobbe-metod när jag lastar. Jag lär hästen tryck och eftergift.

För mig så lägger jag hellre fyra timmar åt att lasta och få hästen att förstå i slutet än att ta genvägen med våld.

Man kan göra det metodiskt och lugnt även om det tar timmar. Många blir dock frustrerade och skyller på hästen och låter det dåliga tålamodet gå ut över hästen. Varför är det så himla bråttom att man tycker det är försvarbart att slå/spöa/dra eller lyfta in hästen?

Ge den tid och lugn och metodisk träning så blir det ingen stress för varken häst eller människa.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Och så kan man använda linor lugnt och metodiskt så går det på ett par minuter och efter ett par lastningar så går hästen in utan.
Har funkat på alla mina. Inget bråk, tjafs, tjat i timme efter timme efter timme...
Grundhanteringen tränar jag på i vardagen, inte i samband med lastning.

Flera timmars stress KOMMER påverka hästen negativt vad man än tror.
Skulle jag träna lastning på en häst som aldrig stått i en transport/som råkat ut för trauma skulle jag hålla på korta stunder ofta och förvänta mig små resultat av varje gång istället för att hålla på i flera timmar bara för att hästen SKA IN.
Jag ser det inte som något positivt i att man håller på i timmar alls faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 034
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 378
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 695
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp