Bukefalos 28 år!

Konstigt beteende!

Vimsevilja

Trådstartare
Jag har en liten vit honkatt, hon har alltid varit lite skygg men hon har alltid gillat mig och brukar sova hos mig o.s.v. Hon brukar sova i min säng, i min brors garderob eller i soffan. Men nu på sistone har hon börjat bete sig väldigt konstigt.
Hon jamar (men det har hon gjort en hel del tidigare med) men hon gör även konstiga ljud, liksom grymtanden o små nysningar o.s.v.
Hon har även boat in sig längst in i min garderob och smiter dit titt som tätt. Hon gräver upp tidningar och gömmer sig under dom, rullar på tidningar och kryper in under om de ligger uppslagna på köksbordet. Hon har ävenbörjat sova i valpis säng, så han vågar inte gå och lägga sig. Jag kommer inte längre nära henne, hon springer därifrån. Hon har kissat i valpis säng (då blev vi väldigt förvånade, så har hon aldrig hållit på förut) och för en liten stund sedan bar hon runt på ett litet anteckningsblock!

Vad är det med min lilla älsklingskisse? är hon sjuk? :crazy::confused:
 
Sv: Konstigt beteende!

Är hon dräktig?

Annars skulle jag gissa att din katt har kommit i åldern för att få vårkänslor :angel:
D.v.s hon ranar, motsvarigheten till hundars löp o hästars brunst :)
Ingenting konstigt, men JOBBIGT, för min ena hon-katt som inte kastrerad är nämligen där, och har varit senaste två månaderna med uppehåll för att sedan börja om :)
Det går över efter ett tag, men återkommer då och då under året, olika från katt till katt..
 
Sv: Konstigt beteende!

Hon är fem år tror jag, och hon brukar inte hålla på så utan hon skriker som en galning när hon är "brunstig". Ingen aning om hon är dräktig :eek:

Jessica1987; Hon är som sagt fem år, får p-piller men mamma är väll inte bäst på att hålla rätt tider, hon är inte kastrerad...

Hon är inte ute så jättemycket och jag tror inte det finns några okastrerade hanar här runtomkring :confused: :eek:
 
Sv: Konstigt beteende!

Det låter ju lite som om hon skulle kunna vara dräktig eftersom hon håller på och boar och bär runt på saker, men då borde ni ha märkt att hon blivit tjockare på sista tiden.
Tyvärr är jag inte så duktig på dräktiga honkatters beteende, så jag hoppas att nån annan kan hjälpa dig mer.

Men hur verkar hon må annars? Slö? Äter mindre/mer?
 
Sv: Konstigt beteende!

Att tro att det inte finns okastrerade hanar runt omkring är ganska naivt, sådana kan vandra miltals i jakt på löpande kattor nu på vårkanten.
Tyvärr så verkar det som att er honkatt kan vara dräktig och då bör ni hålla henne inne så att hon inte lägger ungarna utomhus så att de förvildas och går en för tidig död till mötes.
Kanske ska ni dessutom tänka på att kastrera er tjej, att ständigt ge p-piller till katt är väldigt onyttigt och förenat med risker för bl.a. juvertumörer. P-piller är heller inte 100% tillförlitligt och framför allt inte om man slarvar med dagarna.

http://www.alltomkatter.se/article.asp?article_id=294&infogrp_id=9
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Dino
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 799
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 682
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 283
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp