Konstigt "bett"

snigelfarmor

Trådstartare
Jag var på biblan i veckan, och där hittade jag jaana´s Hopplära.
I den boken såg jag en bild på en hopphäst med kandar plus ett smalt (typ fönsterhanks tjock) bett som gick in i mungipan och antagligen gick genom munnen o ut på andra sidan till nästa sidostycke, Fast det såg ut som en krok som höll upp mungipan.
Tränset hade alltså tre sidostycke!

Vad är detta för något? Såg även andra bilder med samma "bett". alla bilderna var från 70-80 tal.

/jenny

Sv: Konstigt "bett"

kan inte "kroken" ha vart en kineton-nosgrimma?
Att hoppa häst på kandar är ju inte såå ovanlig, man ser ju internationella hoppryttare rida på det titt som tätt.
Är det "Hoppning" med jan-olof wannius du menar? Hm, jag har ju den boken här nånstanns.. vilken sida var det?

Senast ändrad av en moderator:

jes, Hoppning med jana :)

det var under utrustning, en stor huvudbild på en häst.

Tungsticka? Har man den tillsammans med bett?

Ja, det hänger i ett eget sidostycke och ligger bara där för att hindra hästen från att lägga tungan över.

Men att kombinera det med kandar, = 3 bett i hästens mun, vet jag inte om jag personligen skulle göra... ;)

då är det nog ett sånt. det fanns flera bilder från 70 talet, det var nog vanligare förr, kanske för att bettillpassningen inte var det bästa förr och hästarna visade det.
och vad gör man..döljer symptomen :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade... 2
Svar
20
· Visningar
3 698
Senast: hastis1234
·
Hästvård Hej på er! Igår fick jag vara med om något av det sjukaste jag någonsin sett i hästsammanhang. En häst i stallet stod på gången och blev...
Svar
3
· Visningar
2 376
Senast: fruxolisa
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 889
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka