Sv: Konstigt?

Skönt det låter :)

Nej men då har ju dina velat passa din son. Nu är ju mormor, som ska passa, inte så pigg på det så jag tycker det låter som en "dålig idé"?

Om detdär skulle vara traumatiserande och anmälningsbart borde man titta lite på hur det ser ut i USA. Sex veckors mammaledighet och sen är en hel del så illa tvungna att börja jobba igen. Det ger lite perspektiv på psykologens uttalanden.

Aha, och många amerikanare har ju ett självförtroende som heter duga så då borde det inte vara så illa.

Okej, vet du om hon vet varför det är så i vissa åldrar och vad som kan hända?

Självklart kan man ha barnvakt några timmar även när barnen är väldigt små.
Föräldrarna är viktiga och betyder mycke för ett barn men dom är inte allt.
En bra barnvakt kan utan problem ta hand om ett barn och barnet får inga bestående men av det.
Varför skulle barnen fara illa av det??

Tror inte heller att hon blir traumatiserad för livet av att passas 6 timmar. Däremot kan jag inte förstå att man som förälder VILL lämna bort sitt två månader gamla barn för att festa. Min dotter var med sin farmor några timmar när hon var i den åldern för att jag hade redovisning av mitt examensarbete och hennes pappa inte kunde vara hemma. Det gick hur bra som helst, nu när hon är 7,5 månad däremot är det värre, när hon börjat inse att det är skillnad på människor.

Jag har hittat en del om det nu, och en är just vid 2 månader som sagt men det står inget vad som kan hända senare om barnet är utan sin föräldrar kortare perioder just då.

Du har inte barn själv va? :crazy:

Vad har det för relevans i diskussionen? Det finns många föräldrar som vill vara med sina barn jämt. Men det betyder inte att det inte finns föräldrar som tycker det vore trevligt att gå på fest en enda kväll, fast barnet är litet. Det är inget konstigt med det.
Att upprätthålla någon slags fasad om att man ska vara superförälder och leva i symbios med barnet får många föräldrar att må dåligt.

Senast ändrad:

Att lämna bort sitt barn i 6 timmar till någon som det har träffat många gånger och som är trygg med barnet och som barnet är tryggt med och fungerar bra är inget problem alls i min bok.

Så i min värld är det direkt BS att det skulle vara ett problem.

Jag missade föräldrakursen så jag har väl antagligen förstört mitt barn för gott!

Passas regelbundet av familjemedlemmar, redan från några veckors ålder, i upp till 7 timmar kan det vara ok. Barnet säger till när det blir för mycket, och då får man helt enkelt infinna sig. Eller i perioder när det inte vill. Mycket öppen och social med alla, förutom kvällsnattningen, då är det bara föräldrarna som gäller.

Nu blir jag väl kanske lynchad här - men jag har redan lämnat bort min 3veckors till "barnvakt". Han har världens bästa mormor som älskar honom lika högt som hon älskar mig, varför skulle hon inte vara kapabel till att passa honom några timmar? Jag "behövde" jobba, min mamma var ledig, sambon kommer hem vid 5 (jag lämnade liten hos mamma 12.30). Hon har dessutom passat honom nån timme då och då medan jag är i stallet eller tar mig en välförtjänt powernap. Jag ser absolut ingenting konstigt med det, han har träffat sin mormor nästan varje dag i hela sitt liv, och är minst lika nöjd hos henne som han är hos mig.

Visserligen saknade jag liten vareviga sekund, men ändå - det är SKÖNT att bara få vara några timmar. Det betyder inte att jag är en värdelös mamma, eller att jag inte älskar mitt barn. Jag tror nog att för sånna här små så är det värre för föräldrarna att lämna barnet hos någon, än det faktiskt är för barnet!

Vad har det för relevans i diskussionen?

Lite relevans har det faktiskt, däremot håller jag med i det du skriver också ..

Om ett barn inte tar skada av att lämnas bort så är det upp till var förälder att bestämma, utan att för den skull känna skuld/dåligt samvete or whate ever...

Sedan kan man diskutera i all oändlighet om sina personliga åsikt i ämnet, men det om något kanske inte är så relevant?!

/C

Varför tror du att du skulle bli lynchad?

Min dotter har samma band till sin mormor som ditt barn verkar ha till sin mormor och som jag skrev innan, om barnet inte tar skada så är det helt upp till var förälder att bestämma över sitt barn. :)

Enligt min åsikt så fick din mamma höra rent BS :cool:

Enligt min åsikt med.

TS : Barn far inte illa av att vara hos människor som dom känner oavsett ålder. Däremot om din mamma är osäker på att passa en så liten så bör hon säga det.

Vad man har för personliga åsikter tycker inte jag spelar någon roll. Konstigt är det inte, snarare en rätt vanlig händelse att barn lämnas bort i några timmar i den åldern och barn får inga trauman av det.

*kl*

Jag har passat barn i mängder. Den yngsta jag passat är min brors dotter 6 veckor gammal första gången. Hon är numera 21 år och mår väldigt bra. :)

Det är inte bara dom biologiska föräldrarna som kan ta hand om ett barn.

Men det kräver att den som passar barnet känner sej trygg med att ta hand om barnet för att det ska fungera.

kl

Jag tror knappast att ett barn blir traumatiserat för livet för att mormor/farmor (eller annan närstående) passar barnet några timmar som liten bebis. Däremot är det såklart så (ialla fall i de flesta fall) att barnet oftast är tryggast med mamma och pappa (kanske framförallt mamma om hon ammar), vilket ju inte är ett dugg kontigt. Så visst kan det bli så att bebisen blir ledsen och saknar den trygghet hon/han känner hos mamma och pappa. En förutsättning för att det ska fungera att passa ett så litet barn är också att det fungerar med maten, som ju mättar både mage och trygghetsbehov.

Personligen hade jag inte lämnat bort ett så litet barn "bara" för att festa. Jag hade absolut inte haft ro i kroppen för det, och My var extremt närhetssökande som så liten och hängde vid mig och mitt bröst 24/7 (och det avr mestadels såååå mysigt!), så det hade aldrig fungerat även om hon har (o hade) en nära relation till både mormor och farmor. Herregud, jag tyckte liksom det var jobbigt att släppa ut henne på en promenad i vagnen på ca 20min när hon var två veckor :D Nu när hon är äldre och det fungerar med maten är det en helt annan sak, fast nu har man också seperationsångesten att ta hänsyn till.

Hur som helst, att ställa in festen för att farmor känner sig tveksam till att passa barnet (om hon nu fortfarande gör det) är väl onödigt. My var med mig på alla fester som liten, hon satt i selen och sov så gott. Inga problem alls!

//Julia

Jag tycker det är upp till var och en hur man gör! Men min grundinställning är att glada föräldrar=glada barn!

Jag lämnade inte bort mina förrän de var minst sex månader men jag vet de som åkte på weekends när barnen var två månader och lämnade dem hos släkt. Det passade dem och då är det okej!

Så länge familjen sköter sin lilla bebis och de verkar hyfsat normala så är det ingen fara alls och med tanke på att de är nyktra båda två så kan ju farmor ringa dem om bebis börjar gråta otröstligt.

Mina barn är 16, 14 och 9 år och jag har fortfarande svårt att lämna dem...men jag arbetar på saken för problemet ligger hos mig och inte hos dem...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 572
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 670
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka