Sv: Konstigt?

Visserligen saknade jag liten vareviga sekund, men ändå - det är SKÖNT att bara få vara några timmar. Det betyder inte att jag är en värdelös mamma, eller att jag inte älskar mitt barn. Jag tror nog att för sånna här små så är det värre för föräldrarna att lämna barnet hos någon, än det faktiskt är för barnet!

Instämmer till 100%

Nu har jag inte läst dom andra svaren i tråden, men skriver vad jag tror, tycker & tänker.

kan inte se att det skulle vara nått "farligt" med att lämna bort ett så litet barn under "några" timmar medans man gör annat. Det har vi gjort med båda våra barn, dom har fått vara massor hos både farmor & mormor då vi varit på bio, ut & ätit, jag varit i stallet osv. Började väl med det då dom var runt 2 månader och då några timmar. När dom var kanske runt ½ året fick dom sova över första gången.

Det har aldrig varit några som helst problem och jag tror inte att det kommer & upplevas som nått problem för dom i framtiden. Det kan jag inte tänka mig. :confused: Båda barnen är så trygga i sig själva, sociala och kontaktsökande. Aldrig blyga för främmande människor. Älskar när det kommer & hälsar på folk och älskar att vara hos andra. Detta tror jag är just pga att vi låtit dom vara hos andra just från liten ålder. Inte gjort nån affär av det alls. Dom har aldrig gråtit när vi lämnat eller hämtat dom. Bara vinkat av oss.

Jag tycker det är så jobbigt med dessa mammiga/pappiga ungar och är så glad att vi gjort som vi gjort med våra barn, att dom fått möjligheten att vara hos andra, att vi gjort det så naturligt.

Så som sagt, jag kan inte tänka mig att detta skulle ställa till det i framtiden för våra barn? Jag tycker det är bättre att dom är vana och vara hos andra. Nån gång kan det komma situationer där dom måste vara hos nån annan för att mamma & pappa inte kan. Då måste det ju vara värre för dom om dom inte är vana, om dom aldrig varit hos andra?

Ett par timmar är väl ingen big deal?!
Det handlar väl om barnet och "relationen" mellan barn och barnvakten?

Jag börjar bli väldigt allergisk mot proffs/amatörtyckarnas stelbenta restriktioner och uttalanden som verkar poppa upp allt mer frekvent.

Är det fult att vilja ha egentid som förälder?

Det verkar så då det sällan kommer tips och råd om hur man redan från början ska kunna vänja barnet vid flera primärrelationer. Nej då, bara en massa förmaningar och pekpinnar´om att enbart mamma duger - knappt pappan.

Kolla denna:

http://svtplay.se/v/1644275/gomorro...366516,1,f,-1/pl,v,,1739502/sb,p102831,1,f,-1

Har blivit liv i luckan på många håll mot det Louise Hallin säger vid ungefär 05:38.
Ett läger jublar, ett annat rasar.

Jag VET att Louise Hallin har fel då jag själv har människor i min omivning där pappor har MINST lika bra anknytning till barnen, ibland och i perioder tom mer än mammorna.
I de fall där mammorna jobbat från början och pappan tagit pappaledighet pratar de inte om att ungarna är "mammiga", snarare är de "pappiga".

Jo fast jag uppfattade nog som att hon fortfarande pratar om det specifika fall ( mamman som ringde in ) där mamman varit ledig först och pappan jobbat heltid och barnet verkligen bara tyr sig till mamman.

Inte att det rent allmänt är för tidigt att vara pappaledig vid 4-6 månader :)

Senast ändrad:

Jag var på globen horse show när min son var i 6 veckors åldern. Tillsammans med min kompis vars dotter är 2 veckor yngre än min son.
Våra barn, bajsade, åt och sov. Vi njöt av hästarna och hade sprängfyllda tuttar ;) Tror knappast det var traumatiskt för varken oss eller barnen.

Hmm ja ho sa varför men jag kommer inte riktigt på det rätta ordet nu men det är nog som sagt i utvecklingsfaserna och har nog med tryggheten att göra. Barn som blir iväglämnade mkt kan tydligen bli traumatiserade och ha svårare med tryggheten, tilliten och relationen till sina föräldrar. Hmm jag får nog fråga igen vad hon sa för jag kommer inte exakt ihåg vad hon sa som sagt :D

Jo fast jag uppfattade nog som att hon fortfarande pratar om det specifika fall ( mamman som ringde in ) där mamman varit ledig först och pappan jobbat heltid och barnet verkligen bara tyr sig till mamman.

Inte att det rent allmänt är för tidigt att vara pappaledig vid 4-6 månader :)

Gjorde du?
Jag uppfattade både journalistens fråga som generell och likaså Louise bestämda uttalande som en generell riktlinje.

Jag skulle velat tolka det som du men näää, hur jag än försöker uppfattar jag det som ett fördomsfullt generaliserande uttalande :D

Sedan har jag tidigare hört kvinnan uttala skepsis till att mamman på ett tidigt stadium avsäger sig rollen som den ende huvudpersonen i småbarnsfarsen.

Journalisten frågar

- Om man nu ska vara pappaledig när något sådanthär händer ( refererar till det problem dom nyss diskuterat med mamman som ringde )

Och svaret hon gav då lät som att det refererade till just "känsliga" barn och lugn övergång..

Men sedan lyssnade jag vidare och satte kaffet i halsen :confused:

-Det är alldeles förtidigt att som pappa vara hemma på heltid när barnet är 6 månader, man kan börja mixa dagarna när barnet är uppemot 1 år :eek:

Jag ber om ursäkt No1, jag skulle ha forts lyssna :crazy:

Journalisten frågar

- Om man nu ska vara pappaledig när något sådanthär händer ( refererar till det problem dom nyss diskuterat med mamman som ringde )

Och svaret hon gav då lät som att det refererade till just "känsliga" barn och lugn övergång..

Men sedan lyssnade jag vidare och satte kaffet i halsen :confused:

-Det är alldeles förtidigt att som pappa vara hemma på heltid när barnet är 6 månader, man kan börja mixa dagarna när barnet är uppemot 1 år :eek:

Jag ber om ursäkt No1, jag skulle ha forts lyssna :crazy:

Ja men det är lugnt, jag tyckte också det lät bra från början :D
Hon var rätt bestämd och förmyndigande i sitt tonval även va?

Jag tror och hoppas att det i grund och botten handlar om att kvinnan är en produkt av sin generation för hon har, mig veterligen, ingen forskning att luta sig mot i frågan.

Vad har det för relevans i diskussionen? Det finns många föräldrar som vill vara med sina barn jämt. Men det betyder inte att det inte finns föräldrar som tycker det vore trevligt att gå på fest en enda kväll, fast barnet är litet. Det är inget konstigt med det.
Att upprätthålla någon slags fasad om att man ska vara superförälder och leva i symbios med barnet får många föräldrar att må dåligt.

Då kanske man skulle väntat med familjelivet om man känner att man inte kan hålla sig från partaj ens i 2 månader. Känner JAG i alla fall :)

Nej det är nog ingen som missar det ;)

Däremot har diskussionen glidit lite i sidled och handlar mer om generella tillfällen känner jag.

fast det kanske inte är värsta partyt? Jag menar, bebisen skulle ju bara vara borta i 6 timmar, mamman ska inte dricka för hon ammar, och pappan ska inte dricka för han ska hämta bebis sedan. I mina öron låter det snarare som ett gäng vuxna människor som ska träffas och kanske äta middag och dricka lite vin lr liknande? Nu har jag ju ifs ingen aning eftersom jag inte känner TS men i mina öron låter det inte som om föräldrarna ska ha fest i ordets rätta bemärkelse...

Jag som redan lämnat bort liten till mormor när jag fått egentid, skulle nog INTE kunna lämna honom för att gå ut och festa (dvs förfest, krogen, dricka, ut och dansa osv) för det tycker jag är för tidigt för mig, och jag har inget behov av det... Om det däremot var så att min bästa kompis tex fyllde år och skulle ha middag lr nån liten mysig tillställning hemma, då hade jag lätt kunnat lämna liten hos mormor några timmar... Det beror ju lite på hur man definerar ordet fest också :)

Men jag håller med dig, vill mormodern inte passa barnet så ska ungen självklart inte lämnas där! alla parter ska ju känna sig bekväma med barnvakt...

Då kanske man skulle väntat med familjelivet om man känner att man inte kan hålla sig från partaj ens i 2 månader. Känner JAG i alla fall :)

Nyfiken fundering: när anser du att det ok med partaj och andra barnfria aktiviteter utan att du ska reflektera över om det är känslomässigt/moraliskt rätt eller fel?

Men alla har i varlden ar inte hastintresserade. For jag antar att du tycker att det ar ok att aka till stallet nar bebben ar sa liten?
For de har foraldrarna kanske det kanns jatteviktigt att fa traffa vanner igen, precis som vi hastmanniskor tycker att det kanns viktigt att fa vara i stallet (vilket andra manniskor ibland inte kan forsta, jag blev t.ex. ifragasatt av en granne varfor jag hade kvar min hast).

Att ga pa rave hela natten och bli helt plakat sa att man inte kan ta hand om sitt barn nar man kommer hem sen - DET ar fel, men att ga pa en fest i nagra timmar och halla sig nykter, var ligger problemet i det? Sarskilt nar det ar en nara slakting som tar hand om barnet. Sa sma barn ater och sover ju mest, och jag antar att foraldrarna gjort bedomningen att det ar ok att mormor passar. Sen om HON inte ar bekvam med det kanske de maste tanka om, men principen kvarstar.

Det kanske inte handlar om att man inte kan hålla sig ifrån partaj i 2 månader utan att man som förälder kanske uppskattar egentid och att göra något annat i några timmar än att byta blöjor och amma.. Och då råkar kanske en trevlig fest vara ett tillfälle att träffa lite folk och göra något annat än det vanliga för några timmar...

Det här med att det nästan anses fult att ta sig egentid som förälder är så himla löjligt. Alla är olka. Vissa kan behöva någar timmar att att göra något annat, förstår inte vad som är så fel med det...

Nu vill jag inte diskutera dem så privat men utifrån vad jag vet så tror jag det inte handlar så mycket om att de inte kan avhålla sig från att ha en fest som varför de skulle behöva avhålla sig från det om det fungerar bra att lämna bort barnet ett tag? Som någon nämnde med hästar så är det ju många som inte lämnar bort dessa på foder eller säljer utan väljer att åka ut någon dag per vecka och ta en ridtur för att få lite egentid och göra det man tycker om.
Festen ska de ha hemma hos sig för att samla alla vänner då de var länge sedan de umgicks allihopa, jag ser personligen inget konstigt i det men jag är ju inte en mamma så därför skapade jag tråden.

Men min mamma känner sig lite osäker som sagt, därför ska hon umgås ännu mer med sitt barnbarn så hon känner att det fungerar. Om hon fortfarande känner sig osäker då så får det väl ställas in som det verkar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 572
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 583
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka