Sv: Konstigt?

*kl*

VARFÖR man är borta är väl ändå helt irrelevant?! (Så länge vi pratar lagliga saker).

Nå.

Jag tror inte det skadar, så länge barnvakten är trygg.

Den senaste jag jobbade som barnflicka åt hade jag ganska tidigt och ganska länge och han är tämligen normal idag :D

Nyfiken fundering: när anser du att det ok med partaj och andra barnfria aktiviteter utan att du ska reflektera över om det är känslomässigt/moraliskt rätt eller fel?

Jag vet faktiskt inte riktigt, nu försöker jag tänka på en likadan situation men byta ut åldern och det blir bara tokigt :D

Däremot tycker jag att 2 månader är jättelitet, bebisen är fortfarande väldigt ny i världen. Hur man kan vilja lämna bort en sån liten krabat för en fest förstår jag inte. I mina ögon är det oansvarigt att göra för nöje.

Men alla har i varlden ar inte hastintresserade. For jag antar att du tycker att det ar ok att aka till stallet nar bebben ar sa liten?
For de har foraldrarna kanske det kanns jatteviktigt att fa traffa vanner igen, precis som vi hastmanniskor tycker att det kanns viktigt att fa vara i stallet (vilket andra manniskor ibland inte kan forsta, jag blev t.ex. ifragasatt av en granne varfor jag hade kvar min hast).

Att ga pa rave hela natten och bli helt plakat sa att man inte kan ta hand om sitt barn nar man kommer hem sen - DET ar fel, men att ga pa en fest i nagra timmar och halla sig nykter, var ligger problemet i det? Sarskilt nar det ar en nara slakting som tar hand om barnet. Sa sma barn ater och sover ju mest, och jag antar att foraldrarna gjort bedomningen att det ar ok att mormor passar. Sen om HON inte ar bekvam med det kanske de maste tanka om, men principen kvarstar.

Haha okej, jag rider inte men visst :D Men det är okej, om den andra föräldern är med barnet.

Nej jag förstår vad du menar, men jag känner i alla fall att det är oansvarigt. Det är bara en känsla, "kom igen, barnet är 2 MÅNADER håll ut lite till - ta med barnet om det är en så lugn fest".

Senast ändrad:

Nu vill jag inte diskutera dem så privat men utifrån vad jag vet så tror jag det inte handlar så mycket om att de inte kan avhålla sig från att ha en fest som varför de skulle behöva avhålla sig från det om det fungerar bra att lämna bort barnet ett tag? Som någon nämnde med hästar så är det ju många som inte lämnar bort dessa på foder eller säljer utan väljer att åka ut någon dag per vecka och ta en ridtur för att få lite egentid och göra det man tycker om.
Festen ska de ha hemma hos sig för att samla alla vänner då de var länge sedan de umgicks allihopa, jag ser personligen inget konstigt i det men jag är ju inte en mamma så därför skapade jag tråden.

Men min mamma känner sig lite osäker som sagt, därför ska hon umgås ännu mer med sitt barnbarn så hon känner att det fungerar. Om hon fortfarande känner sig osäker då så får det väl ställas in som det verkar.

Okej, dessa hästar och stall... Förmodligen är mamman/pappan där själv vilket gör att ena föräldern oftast kan vara hemma med barnet? Det är lixom inte samma sak... Känner i alla fall jag.

Om dom ändå är hemma och festen är lugn borde väl bebisen inte vara ivägen. Det är ett spädbarn, varför vill man lämna ifrån sig det så tidigt till nån annan? Jag kan inte sätta nåt annat ord på min känsla än oansvarigt.

Senast ändrad:

Det kanske inte handlar om att man inte kan hålla sig ifrån partaj i 2 månader utan att man som förälder kanske uppskattar egentid och att göra något annat i några timmar än att byta blöjor och amma.. Och då råkar kanske en trevlig fest vara ett tillfälle att träffa lite folk och göra något annat än det vanliga för några timmar...

Det här med att det nästan anses fult att ta sig egentid som förälder är så himla löjligt. Alla är olka. Vissa kan behöva någar timmar att att göra något annat, förstår inte vad som är så fel med det...

Det är löjligt att ens vilja ha egentid redan efter 2 månader. Man ska offra sig, det är ingen dans på rosor att skaffa barn. "Nej nu får du passa barnet för vi har varit föräldrar i ÅTTA VECKOR, vi behöver ett break". Nä men hajar du vad jag menar? Kom igen efter några månader...

Absolut att lämna barnet med bara en förälder. Det säger jag inget om, träffa vänner och sånt är väl självklart att man vill göra. Men lämna barnet med den andra föräldern/vårdnadshavaren. Ensamstående? Ja, stanna då hemma tills barnet blivit större alternativt ta med. Så känner jag.

Är väldigt tydlig med att det endast är hur JAG känner och inte hur det SKA vara.

Fast red inte du för ett tag sedan?

Joo, hur sjutton kan ni komma ihåg sånna saker? :D Haha skulle du fråga mig om du rider skulle jag ha noll koll.

Men som jag sa, så länge nån förälder är med barnet så reagerar i alla fall inte jag öht på om nån vill göra nåt annat - ens roa sig eller liknande :) Men att båda föräldrarna är på vift, så tidigt, känns inte helt hundra.

Fast jag har tre och har alla tre gångerna behövt barnfri tid efter 2-3 månader med bebis och familjen. Jag har dock inte festat (har jag fö aldrig varit road av) men ändå behövt "bara vara jag" :laugh:

Mina barn är välartade, fungerar bra i alla möjliga sammanhang, är ansvarsfulla och pålitliga och har aldrig varit problembarn, "trots" att de fått vara hos barnvakt emellanåt i späd ålder ;)

Det är löjligt att ens vilja ha egentid redan efter 2 månader. Man ska offra sig, det är ingen dans på rosor att skaffa barn.

Oj..

Tror du att bara för att man "offrar sig" och försakar sin egentid gör en till en bra förälder?? :crazy:

Jag tycker tvärtom jag: Anser man att man ska behöva offra sig för att man har barn, så kanske man skulle ha väntat lite med att skaffa barn och då kanske sluppit känslan av att behöva "offra sig" för barnets skull.

Fast jag har tre och har alla tre gångerna behövt barnfri tid efter 2-3 månader med bebis och familjen. Jag har dock inte festat (har jag fö aldrig varit road av) men ändå behövt "bara vara jag" :laugh:

Mina barn är välartade, fungerar bra i alla möjliga sammanhang, är ansvarsfulla och pålitliga och har aldrig varit problembarn, "trots" att de fått vara hos barnvakt emellanåt i späd ålder ;)

Jag tror absolut inte det blir nåt fel på barnet bara för man har barnvakt. Tycker bara att man inte förstått vilket ansvar det är med små bebisar. Känner att man måste "lämna bort" för att behöva sin egen tid - redan efter 2-3 månader kanske man inte var redo att få barn?

NEJ man ska inte offra allt och sluta leva, men i några månader tycker jag allt att föräldrarna ska närvara, lära känna, umgås, slappa, sova, vila, mysa.. Varför ta tag i allt det andra så snabbt? Det kommer ju tillbaka.

Oj..

Tror du att bara för att man "offrar sig" och försakar sin egentid gör en till en bra förälder?? :crazy:

Jag tycker tvärtom jag: Anser man att man ska behöva offra sig för att man har barn, så kanske man skulle ha väntat lite med att skaffa barn och då kanske sluppit känslan av att behöva "offra sig" för barnets skull.

Nej men jag tror inte man blir harmonisk av att gå och längta ut heller. Å en liten bebis behöver en trygg, harmonisk, närvarande förälder.

Men jag håller med dig om det där sista. Har nog bara förmulerat mig som ett arsle. Sen tror jag att många känner så som du säger att man inte ska känna sig.

Jag tycker att du resonerar ratt omoget och du verkar ha mycket svart att satta dig in i andra manniskors situationer.

Alla har inte samma forutsattningar i sitt foraldraskap. En del ar ensamstaende, en del har en partner som jobbar borta, alla har olika behov osv. Menar du verkligen pa fullaste allvar att en ensamstaende mamma inte har ratt att lamna bort sitt barn till en barnvakt under de forsta manaderna?
Det ar verkligen tur att du bor i Sverige for i manga andra lander maste man borja jobba redan 6 veckor efter att barnet ar fott...

Jag kan ju ta mig sjalv som exempel. Jag bor inte i mitt hemland, narmsta slakting (makens) bor 3h bilresa bort, maken jobbar pa langt pendlingsavstand med en otroligt hog tjanst sa han ar borta minst 12h/dag man-fre. Och sa har vi tvillingar.
Om jag inte hade dragit nytta av mina fantastiska, snalla grannar sa hade jag gatt pa knana nu. Jag har haft "utomstaende" barnvakt till barnen sedan de foddes, for att fa lite valbehovliga andningshal och t.ex. aka till hasten, till gymmet eller bara ga en promenad sjalv med hunden. Mina barn ar nu 21 manader och valdigt sociala, glada och sjalvsakra barn :)
For MIG har det varit viktigt att fa dessa andningshal, viktigt att behalla "mig sjalv" och inte bara vara mamma. Jag kopte t.o.m. en ny hast nar barnen var 7 manader gamla! Jag kan lova dig att jag har en mycket nara kontakt med mina barn anda ;)

Om man behöver få vara ifred för sig själv för att kunna vara en bra förälder så är det väl alldeles utmärkt om man gör det? Istället för att bli irriterad och känna sig instängd? Sen vad man gör på sin egentid spelar ju faktiskt ingen roll. Och inte vem som sitter barnvakt heller så länge det är någon som känner barnet.

Det är löjligt att ens vilja ha egentid redan efter 2 månader. Man ska offra sig, det är ingen dans på rosor att skaffa barn.

Varför välja om man både kan äta kakan OCH ha den kvar?

Jag finner mammaskapet till en nykläckt vara precis lika krävande som att arbeta Jour - man är alltid i standby, redo att lyda den lillas minsta pip. Men från jobbet kan man gå hem och vila...

Tycker tvärtemot dig, att det är viktigt att ha några timmars egentid i veckan där man kan komma bort från sin mammaroll helt och hållet och slappna av och lufta skallen. Stallet är ett ypperligt stället att göra det på, en trevlig fest med gamla bekanta några timmar likaså. Detta för att orka, för att längta lite, och för att glädjas över att komma hem till sin krävande knodd igen.

Man offrar sig som en god förälder, men man behöver inte martyrisera sig själv i onödan om alternativ finns. Man behöver inte göra allt enligt handboken, det funkar ändå, om man lyssnar lite på den lilla.

Jag tror inte att barnet kommer att få något trauma när det är en känd barnvakt.
För mig personligen hade det dock varit ett icke-alternativ att lämna bort barnen till barnvakt när de är 2 månader. Vi hade helt enkelt tagit med barnen eller avstått festen.

Varför välja om man både kan äta kakan OCH ha den kvar?

För att man inte känner att det just är så och för att man inte känner en dragning till att lämna sitt barn så pass tidigt ?

Nu har ju tråden tagit den riktningen, nu diskuteras personliga åsikter och dess relevans och här tycker vi olika, beroende på olika erfarenhet m.m...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 572
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 583
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka