Sv: Konstigt?

Om dom ändå är hemma och festen är lugn borde väl bebisen inte vara ivägen.

Om man är värdfolk är det mycket arbete med en fest och det kräver mycket koncentration. Man kan inte bara släppa in gästerna och sedan strunta i att se till att de har det bra. Enda rimliga alternativet jag kan tänka mig är om de har ett stort hem, då kan mormor passa barnet i ett rum i hemmet. Samtidigt 10 minuters färd är väldigt kort. Haken är att de kanske spelar musik, även medelvolym är väl lite högt och 2 månader är väl lite ungt för hörlurar.

Om man är värdfolk är det mycket arbete med en fest och det kräver mycket koncentration. Man kan inte bara släppa in gästerna och sedan strunta i att se till att de har det bra. Enda rimliga alternativet jag kan tänka mig är om de har ett stort hem, då kan mormor passa barnet i ett rum i hemmet. Samtidigt 10 minuters färd är väldigt kort. Haken är att de kanske spelar musik, även medelvolym är väl lite högt och 2 månader är väl lite ungt för hörlurar.

jo det är sant :)

Ibland ogillar jag den "moderna" föräldern så fruktansvärt mycket. Man ska vara social, festa, vara som innan barnet föddes, ha tid för sig själv, samtidigt ha fruktansvärt fint hemma, se ut som en stjärna - ni hajar grejen... KONSTIGT att folk blir deprimerade.

I jämförelse med gårdagens föräldrar så är nog den moderna föräldern helt fantastisk ur vår moderna aspekt att se det i alla fall. När man läser om hur det var på tidigt 1900-tal, 1800-talet, 1700-talet, 1600-talet, 1500-talet så verkar dagens barn/föräldrar ha det toppen med socialitet och fester och allt. Längre tillbaka har jag ingen koll.

Men varför ser ni det sådär när jag har skrivit att man kan väl ut o roa sig bara rätt person passar barnet.

Men dåså ;)

Jag tycker inte att rätt person är en person som inte känner barnet

Jag uppfattade det som att mormor kände barnet väl.

eller känner för att passa barnet.

Det är en helt annan fråga, och där håller jag absolut med! känner mormor obehag så är det nog inte läge, eller så får hon skaffa någon medhjälpare som känner sig lugn, ts tex?. Föräldrarna däremot vet ju inte att hon är nervig, så ingen skugga över dem.

Sen har ju du ganska svårt för mig så jag vet inte vad jag känner inför ditt uttalande om hur jag är.

JAG tycker fortfarande att det är oansvarigt att lämna ifrån sig nyfödda barn pga nöjen, vad är det för fel med det?

Varför är det oansvarigt?

Barnet mår inte illa av att vara ifrån föräldrarna några timmar, utan det är väl tvärtom värdefullt om barnet har fler vuxna än bara föräldrarna h*n kan känna sig trygg med?

Föräldrarna mår rimligtvis bra av att få träffa vänner och ha roligt några timmar.

Så vad är problemet? Mer än att du tycker att föräldrar i någon sorts föräldraaskes bör offra allt för barnet, inte för att det spelar någon roll för barnets skull, utan för att föräldrar per definition måste försaka allt? Vari ligger värdet i föräldramartyrer, mer än att du tycker att det ska vara så för sakens skull?

Men varför ser ni det sådär när jag har skrivit att man kan väl ut o roa sig bara rätt person passar barnet.

Tycker ni vrider o vänder allt hela tiden.

Jag tycker inte att rätt person är en person som inte känner barnet eller känner för att passa barnet.

Jag tror att folk reagerar på att du i flera inlägg skrev att du tyckte det var oansvarigt att lämna bort barnet när det var så litet. I de inläggen jag menar skrev du inget om att det spelade nån roll vem barnvakten var, bara att det var oansvarigt.

Jag tycker inte att rätt person är en person som inte känner barnet eller känner för att passa barnet.

Jag vet inte om du har missat det men min mamma har träffat barnet några gånger redan och ska träffa det fler gånger innan det blir dags så att hon ser att det funkar. Hon har också sagt att om det inte känns tryggare så passar hon inte sitt barnbarn helt enkelt och då får väl festen ställas in.
Personligen förstår jag inte det oansvariga i detta. Om det däremot inte fungerar bra och föräldrarna ändå skulle ha festen så skulle jag hålla med.

De bor i en liten tvåa utan dörr in till sovrummet från vardagsrummet och musik kommer att spelas så de lämnar bort barnet just därför. Som sagt så är det inte långt att åka och hämta barnet heller om det skulle hända något.
Men vi får se hur det går.

Det är en helt annan fråga, och där håller jag absolut med! känner mormor obehag så är det nog inte läge, eller så får hon skaffa någon medhjälpare som känner sig lugn, ts tex?. Föräldrarna däremot vet ju inte att hon är nervig, så ingen skugga över dem.

Jag skulle jättegärna ställt upp som medhjälpare men jag är på andra sidan jorden just då.
Min mamma har sagt till min bror+flickvän att hon vill umgås mycket mer med A innan festen för att alla ska se att det fungerar så de är medvetna om situationen. Jag bara tar för givet att festen ställs in om mamma inte känner sig trygg med det hela efter att ha spenderat mer tid med barnet då det inte finns någon annan lämplig person att passa henne och som sagt vill de inte ha henne hemma pga. att hon inte kan komma undan då det är en liten lägenhet.

Jag vet inte om du har missat det men min mamma har träffat barnet några gånger redan och ska träffa det fler gånger innan det blir dags så att hon ser att det funkar. Hon har också sagt att om det inte känns tryggare så passar hon inte sitt barnbarn helt enkelt och då får väl festen ställas in.
Personligen förstår jag inte det oansvariga i detta. Om det däremot inte fungerar bra och föräldrarna ändå skulle ha festen så skulle jag hålla med.

Nej det är ju jättebra att hon ska träffa barnbarnet flera gånger :) Hoppas det löser sig så dom kan festa.

Varför är det oansvarigt?

Barnet mår inte illa av att vara ifrån föräldrarna några timmar, utan det är väl tvärtom värdefullt om barnet har fler vuxna än bara föräldrarna h*n kan känna sig trygg med?

Föräldrarna mår rimligtvis bra av att få träffa vänner och ha roligt några timmar.

Så vad är problemet? Mer än att du tycker att föräldrar i någon sorts föräldraaskes bör offra allt för barnet, inte för att det spelar någon roll för barnets skull, utan för att föräldrar per definition måste försaka allt? Vari ligger värdet i föräldramartyrer, mer än att du tycker att det ska vara så för sakens skull?

Om barnet har en nära relation till nån annan så är det väl bra såklart! Men för att skaffa sig det tycker jag att föräldrarna ska vara med. Men nu hade ju TS förtydligat att barnet ska träffa sin mormor mer innan festen med föräldrarna. Så det känns ju inte oansvarigt för fem öre.

Men jag fick inte den bilden först. Så för att förklara vad jag menade - lämna ifrån sig sin 2-månadersbebis till en "okänd" person för att kunna ha en fest känns oansvarigt.

Senast ändrad:

Tycker ni vrider o vänder allt hela tiden.

Men det är ju lite svårt att veta vad du egentligen menar när du t.ex. i ett inlägg skriver att det är löjligt att ens vilja ha egentid när man har ett spädbarn, för att sedan skriva att du själv har egentid och det är helt okej, bara den andra föräldern är hemma, för att sedan skriva att det inte alls behöver vara den andre föräldern som passar barnet utan det räcker med att det är RÄTT person.

Folk hakar väl upp sig på det du skrev till en början, i och med att det var rätt provocerande.

Jag tror att folk reagerar på att du i flera inlägg skrev att du tyckte det var oansvarigt att lämna bort barnet när det var så litet. I de inläggen jag menar skrev du inget om att det spelade nån roll vem barnvakten var, bara att det var oansvarigt.

Ja jag är nog lite otydlig av mig ibland :D

Men det är ju lite svårt att veta vad du egentligen menar när du t.ex. i ett inlägg skriver att det är löjligt att ens vilja ha egentid när man har ett spädbarn, för att sedan skriva att du själv har egentid och det är helt okej, bara den andra föräldern är hemma, för att sedan skriva att det inte alls behöver vara den andre föräldern som passar barnet utan det räcker med att det är RÄTT person. Dina åsikter ändras ju hela tiden.

Folk har nog svårt att förstår vad du egentligen tycker och hakar upp sig på det du skrev till en början, i och med att det var rätt provocerande.

Förlåt jag är otydlig! Jag skriver för snabbt och kommer på för sent att jag missat hälften av det jag ska skriva.

Jag tror inte det skulle ge barnet men för livet.
Jag skulle däremot inte lämna bort min två månaders, dels för att han är väldigt mammig av sig och för att jag inte får ro eller har inget behov att vara utan honom. Fester och sådant kan jag gå på sen när lillkillen blivit äldre.
Farmor passar honom någon gång i veckan, men det är max en timme, mer klarar varken jag eller han.

I ditt uttalande känns det för mig som att det är en stor skillnad på barnets ålder. Jag håller helt med dig om det handlar om en ex.vis en 4-åring.

Men en 2 månader gammal bebis tror jag eg. bara har behov av "huvudvårdarna/huvudvårdaren" (och det behöver inte nödvändigtvis vara mamma och pappa utan kan också vara pappa och farmor om nu familjeförhållandena ser sådana ut).

Jag tror inte en två månader gammal bebis tar ett smul skada av att tas om hand av en nära släkting några timmar. En så liten bebis har väl framförallt behov av mat, trygghet, värme. Vilket farmor kan ge lika bra som mamma eller pappa.

Annars skulle väl nyfödda barn på BB ta skada av att vara ifrån sina föräldrar över natten efter förlossningen, då är ju bebisen ännu mindre? Och det gör de ju inte.

Jag tror inte en två månader gammal bebis tar ett smul skada av att tas om hand av en nära släkting några timmar. En så liten bebis har väl framförallt behov av mat, trygghet, värme. Vilket farmor kan ge lika bra som mamma eller pappa.

Nja, det tycker nog inte jag eftersom hon inte är "huvudvårdare". Men det är min åsikt och det står helt fritt för andra att agera utifrån deras övertygelse.

Annars skulle väl nyfödda barn på BB ta skada av att vara ifrån sina föräldrar över natten efter förlossningen, då är ju bebisen ännu mindre? Och det gör de ju inte.

Ingen av våra vänner som fött barn har haft barnet borta över natten efter förlossningen! Vi hade däremot det eftersom vi födde prematura barn som behövde hjälp. Jag hade själv väldigt jobbigt med detta och det enda som egentligen kunde trösta mig var att de sov i samma kuvös och hade varandra.

Min mamma hade alla tre barn borta över natten efter förlossningen. Om det inte finns möjlighet för pappan att övernatta har jag full förståelse för att man är rätt så matt efter förlossningen och behöver få sova lite, utan att oroa sig för bebisens väl och ve. Jag är ganska säker på att det inte är ett dugg jobbigt för bebisen, möjligen för föräldrarna då (fast min mamma tyckte det var rätt skönt att sova). Som du själv skriver, så var det du som hade jobbigt med att barnen var borta, inte bebisarna med att du var borta.

Det är rätt länge sen det var standard att barnen sov borta på bb. Nu förespråkar man att barnet ska vara nära sina föräldrar, helst hud mot hud, eftersom det är bäst för barnet. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 572
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Sharpless
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 583
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka