Bukefalos 28 år!

Konsttråden!

Den här står på tork med sina första lager nu och jag intalar mig att 5 dagar räcker gott och väl för att göra klart den (trots att jag inte riktigt vet vad jag ska göra än) och göra klart Mormor's porträtt på hennes högt älskade, numera bortgången katt som jag bara har helt usla referensbilder på då mina är från 2006-2007, tagna inomhus och katten ser rätt miffig ut på allihopa. Dock är det mesta "klart" på den förutom detaljer och fix med att försöka en känsla av ljus och rymd.

IMG_20211218_180907.jpg
 
Nu känner jag mig lugnare. Det ska på lite mer lasering, lite palettkniv och färgstänk så den blir stökig, så är den klar sen. Funderar på att slänga in lite färg men inte säker på om det passar... kanske guld? Eller något som bryter av? 🤔 Vill ha dem färdiga om 2 dagar så färgen hinner torka, använder alkydmedium nu sista lagren för att hinna
IMG_20211219_171845.jpg
:nailbiting:
 
Kanske klar nu, kommer säkert se massor att fixa med i morgon men likheten har fått tummen upp av anhörig som också kände katten. Han bodde i mitt barndomshem och flyttade till min mormor i vuxen ålder så jag kände honom väl, men jag blir helt blind i studens hetta och ser inte riktigt alla gånger. Hade tänkt att måla en golvlist bakom honom men jag hinner inte idag och vill gärna att den torkar så jag kan lägga på Gamvar innan julafton. Skitdålig bild då mitt försök till vitbalansering misslyckades :rofl:
IMG_20211220_191722.jpg
 
Nu känner jag mig lugnare. Det ska på lite mer lasering, lite palettkniv och färgstänk så den blir stökig, så är den klar sen. Funderar på att slänga in lite färg men inte säker på om det passar... kanske guld? Eller något som bryter av? 🤔 Vill ha dem färdiga om 2 dagar så färgen hinner torka, använder alkydmedium nu sista lagren för att hinna Visa bifogad fil 81981:nailbiting:
Åh, vilket härligt uttryck! 😍
 
Jag har grundat hela duken på mitt senaste projekt idag. Blir dock galen på "konst-experter" som ba "skuggan borde falla lite mer så"... när man liksom har en veckas jobb kvar och har precis täckt duken med det första grundlagret. Vill typ stånga huvudet i väggen och grina och typ tack hej jag skjuter mig själv hejdå
Kolla hur Munch målade hattar - det finns liksom viktigare saker än perfektion
 
Jag är ute i sista sekund... :cautious: Bara fågeln kvar nu men det är så mycket färger, nyanser och fjädrar att jag blir helt förvirrad! Det var ett tag sen jag målade fåglar och den senaste gick åt skogen så jag håller tummar och tår för att det går vägen.

Vattnet gav mig huvudvärk men tillslut så blev det såhär:
20211223_120318.jpg
 
Jag är ute i sista sekund... :cautious: Bara fågeln kvar nu men det är så mycket färger, nyanser och fjädrar att jag blir helt förvirrad! Det var ett tag sen jag målade fåglar och den senaste gick åt skogen så jag håller tummar och tår för att det går vägen.

Vattnet gav mig huvudvärk men tillslut så blev det såhär:
Visa bifogad fil 82325

Shit menar du att du hinner klart till i morgon/juldagen? Akvarell går ju lite fortare iofs men jag hade aaaaaaaldrig hunnit 😮😮 Vattnet blev skitsnyggt.
 
Shit menar du att du hinner klart till i morgon/juldagen? Akvarell går ju lite fortare iofs men jag hade aaaaaaaldrig hunnit 😮😮 Vattnet blev skitsnyggt.
Jag hoppas att jag blir klar idag! :nailbiting: Det är mer hjärnan som behöver vila, så det blir många korta pauser där jag lämnar den helt och gör ngt annat för att det ska gå. Så håller hjärnan går det, blir jag trött i huvudet så kommer det gå åt skogen! :eek:

Akvarellen kan jag i värsta fall blåsa torr med hårtork om den blir för blöt och jag har bråttom, olja hade jag aldrig ens försökt få klar med denna kassa framförhållning!

Tusen tack!🤗🥰
 
Färgkarta och näbb. Blev jättenöjd med näbben, tycker verkligen det syns att det är "näbbmatrial" med solen som lyser igenom. Färgkartan tar så orimligt mkt tid jämfört med hur lite som ser ut att hända på själva bilden, alla färger ska väljas, blandas och sättas ut på rätt ställen:
20211223-152918.jpg


Huvud påbörjas, tycker det är skönt att ha något att "förankra" mig vid, typ lära känna fågeln jag målar:
20211223-162911.jpg


Fortsättning. Gillade vingen här, såhär i efterhand tycker jag nog att jag skulle behållt den lite ljusare och lite ur fokus men jag pillade vidare lite för mycket sen (såklart!):
20211223-221917.jpg


Så gott som klar, men inte i tid tyvärr. Hann bara till förra bilden den 23;dje innan jag insåg att jag var för trött och höll på att förstöra bilden. Så pappa får den tillsammans med den andra jag börjat på tills hans födelsedag den 29:nde istället. Bättre så, då jag kan matcha dem bägge bättre och hinner inspektera dem lite mer under kommande dagar och kanske justera kontraster/detaljer osv. Men såhär blev den första iallafall:
20211226_061109.jpg
 
Färgkarta och näbb. Blev jättenöjd med näbben, tycker verkligen det syns att det är "näbbmatrial" med solen som lyser igenom. Färgkartan tar så orimligt mkt tid jämfört med hur lite som ser ut att hända på själva bilden, alla färger ska väljas, blandas och sättas ut på rätt ställen:
20211223-152918.jpg


Huvud påbörjas, tycker det är skönt att ha något att "förankra" mig vid, typ lära känna fågeln jag målar:
20211223-162911.jpg


Fortsättning. Gillade vingen här, såhär i efterhand tycker jag nog att jag skulle behållt den lite ljusare och lite ur fokus men jag pillade vidare lite för mycket sen (såklart!):
20211223-221917.jpg


Så gott som klar, men inte i tid tyvärr. Hann bara till förra bilden den 23;dje innan jag insåg att jag var för trött och höll på att förstöra bilden. Så pappa får den tillsammans med den andra jag börjat på tills hans födelsedag den 29:nde istället. Bättre så, då jag kan matcha dem bägge bättre och hinner inspektera dem lite mer under kommande dagar och kanske justera kontraster/detaljer osv. Men såhär blev den första iallafall:
Visa bifogad fil 82658

Alltså, wow 😍👏
 
Färgkarta och näbb. Blev jättenöjd med näbben, tycker verkligen det syns att det är "näbbmatrial" med solen som lyser igenom. Färgkartan tar så orimligt mkt tid jämfört med hur lite som ser ut att hända på själva bilden, alla färger ska väljas, blandas och sättas ut på rätt ställen:
20211223-152918.jpg


Huvud påbörjas, tycker det är skönt att ha något att "förankra" mig vid, typ lära känna fågeln jag målar:
20211223-162911.jpg


Fortsättning. Gillade vingen här, såhär i efterhand tycker jag nog att jag skulle behållt den lite ljusare och lite ur fokus men jag pillade vidare lite för mycket sen (såklart!):
20211223-221917.jpg


Så gott som klar, men inte i tid tyvärr. Hann bara till förra bilden den 23;dje innan jag insåg att jag var för trött och höll på att förstöra bilden. Så pappa får den tillsammans med den andra jag börjat på tills hans födelsedag den 29:nde istället. Bättre så, då jag kan matcha dem bägge bättre och hinner inspektera dem lite mer under kommande dagar och kanske justera kontraster/detaljer osv. Men såhär blev den första iallafall:
Visa bifogad fil 82658

HELT FANTASTISK!!!
 
Färgkarta och näbb. Blev jättenöjd med näbben, tycker verkligen det syns att det är "näbbmatrial" med solen som lyser igenom. Färgkartan tar så orimligt mkt tid jämfört med hur lite som ser ut att hända på själva bilden, alla färger ska väljas, blandas och sättas ut på rätt ställen:
20211223-152918.jpg


Huvud påbörjas, tycker det är skönt att ha något att "förankra" mig vid, typ lära känna fågeln jag målar:
20211223-162911.jpg


Fortsättning. Gillade vingen här, såhär i efterhand tycker jag nog att jag skulle behållt den lite ljusare och lite ur fokus men jag pillade vidare lite för mycket sen (såklart!):
20211223-221917.jpg


Så gott som klar, men inte i tid tyvärr. Hann bara till förra bilden den 23;dje innan jag insåg att jag var för trött och höll på att förstöra bilden. Så pappa får den tillsammans med den andra jag börjat på tills hans födelsedag den 29:nde istället. Bättre så, då jag kan matcha dem bägge bättre och hinner inspektera dem lite mer under kommande dagar och kanske justera kontraster/detaljer osv. Men såhär blev den första iallafall:
Visa bifogad fil 82658
Alltså, jag ser ganska mycket konst, både amatörer och proffs. Och hela skalan däremellan.

Det du gör är fantastiskt. Har du funderat på att ställa ut?
Så fler än vi på buke får se?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: MML
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 908
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 137
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp